راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مهم‌ترین چالش شرکت‌های لندتک و BNPL، بحث رگولاتوری است

در پنل کسب‌وکارهای لندتک در هفدهمین رویداد فیناپ که روز پنجشنبه ۶ مردادماه برگزار شد، امیر حق‌رنجبر مدیرعامل لندو به بیان ظرفیت‌ها و مشکلات پیشروی شرکت‌های لندتک پرداخت. او معتقد است BNPL (سرویس الان بخر، بعدا پرداخت کن) باعث افزایش قدرت خرید می‌شود؛ اما ممکن است این قدرت خرید بر اساس نیاز نباشد.

به گزارش روابط عمومی لندو، امیر حق‌رنجبر در این باره گفت: «یکی از معایب تسهیلات خرد این است که شاید به خرید غیرضروری منجر شود و نقشی به جز آسان‌ کردن روند پرداخت روزمره نداشته باشند؛ اما تسهیلات با عدد بزرگ‌تری مثل وام معمولاً بر اساس نیازی خواهد بود که از پیش وجود داشته است در نتیجه باعث افزایش مصرف‌گرایی نمی‌شود.»

او ادامه داد: «بااین‌حال معتقد هستم BNPL به اقتصاد می‌تواند کمک کند؛ از این زاویه که اگر وام خرد رشد پیدا کند به رونق کسب‌وکارهای خرد کمک می‌کند. تمام لندتک‌هایی که بر حوزه وام تمرکز دارند، اولویت را به تسهیلات خرد داده‌اند؛ چرا که معتقدیم این بخش، اثرگذاری بیشتری بر تولید ناخالص داخلی دارد. حالا اگر مبلغ اختصاص‌داده‌شده به‌قدری نباشد که به قدرت خرید کمک کند، این اثر خنثی خواهد شد. نسبت تسهیلات آنلاین به آفلاین در دنیا ۷.۵ درصد است. این آمار در ایران تنها ۰.۱ درصد است؛ اگر شرکت‌های لندتک در ایران بتواند این فاصله را کم کنند، کمک بسیار زیادی به رونق اقتصادی کشور و کسب‌وکارهای خرد می‌کنند.»

مدیرعامل لندو در پاسخ به سؤالی درباره نرخ نکول لندو اعلام کرد: «نرخ نکول ما معمولاً از ۲ تا ۲.۵ درصد افزایش پیدا نکرده است و یکی از انتظاراتی که از رگولاتور داریم این است که اعتبارسنجی‌ها با فاکتورهای بیشتری صورت بگیرد. حداقل انتظار این موضوع از رگولاتوری می‌رود تا افرادی که باعث بالارفتن نرخ نکول می‌شوند و رفتار پرداخت بدی دارند، امکان دریافت تسهیلات را به‌راحتی نداشته باشند؛ این موضوع نه‌تنها به شرکت‌ها کمک می‌کند، بلکه بیش از هر چیزی باعث ارائه خدمات بهتر و رعایت انصاف اجتماعی در حق افرادی می‌شود که رفتار پرداختی خوبی دارند.»

در ادامه حق‌رنجبر مشکلات قانون‌گذاری را بزرگ‌ترین چالش پیشروی شرکت‌های فعال در حوزه لندتک دانست و اشاره کرد در صورت آزادی عمل، این شرکت‌ها می‌توانند بسیاری از مشکلات را به طور مستقل مدیریت کنند.

او در این باره افزود: «مهم‌ترین چالش برای شرکت‌های لندتک و BNPL، رگولاتوری است. برای همین این شرکت‌ها در محتاطانه‌ترین حالت ممکن فعالیت می‌کنند. مشکلات از جنس کسب‌وکاری را خود شرکت‌های لندتک می‌توانند مدیریت کنند؛ اما در بحث موضوعات رگولاتوری اختیار چندانی ندارند. ابهامات و تغییرات ناگهانی رگولاتوری، مهم‌ترین چالش پیشروی کسب‌وکارهای لندتک است.»

در پایان مدیرعامل لندو به این موضوع اشاره کرد که در صورت آزادی عمل لندتک‌ها، این شرکت‌ها ظرفیت ایجاد تغییر اساسی در اقتصاد کشور را دارند که نتیجه آن بهبود شرایط اقتصادی به‌ویژه قدرت خرید مردم و کمک به کسب‌وکارهای خرد خواهد بود. او به این موضوع اشاره کرد که لندتک‌هایی مانند لندو کاربر را در مقابل بانک ضمانت می‌کنند و هزینه رفتار آن‌ها را می‌پردازند؛ برای همین داشتن اختیار عمل بیشتر کمک شایانی به این شرکت‌ها می‌کند.

او در این باره گفت: «وام خرد بانکی در ایران ۲۰۰ میلیون است که در صورت بازپرداخت ۳ساله اقساط آن بین ۷ الی ۸ میلیون تومان خواهد بود. باتوجه‌به آمارهای موجود میانگین درآمد ایرانی‌ها ۱۰ میلیون تومان است که بسیاری امکان بازپرداخت وام خرد بانکی را نخواهند داشت. مزیت سرویس‌های BNPL در این است وام‌های خیلی خرد به افراد می‌دهند؛ در نتیجه امکان بازپرداخت راحت آن‌ها نیز وجود دارد.»

در پنل کسب‌وکارهای لندتک هفدهمین رویداد فیناپ در کنار امیر حق‌رنجبر؛ مدیرعامل لندو، نازنین دانشور؛ مدیرعامل تخفیفان، کسری دولتخواهی؛ رئیس هیئت‌مدیره سوپر اپلیکیشن تاپ، حسام خواجه‌پور؛ معاون کسب‌وکار پرداخت الکترونیک سداد و مجتبی توانگر؛ نماینده مجلس نیز حضور داشتند که پیرامون مسائل و چالش‌های این کسب‌وکارها صحبت کردند.

لندو یکی از پیشگامان حوزه لندتک و اعطای تسهیلات بانکی، بیشتر از ۷ سال سابقه کار دارد؛  تمام مراحل  اعطا تسهیلات  این شرکت لندتکی آنلاین است و کاربرها می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری درخواست وام خود را برای خرید کالا و خدمات ثبت کنند. درخواست وام کاربرها می‌تواند تا سقف ۲۰ میلیون تومان باشد و باز‌پرداخت آن در بازه ۶ تا ۱۲ ماهه است. همچنین لندو تنها شرکتی است که وام خود را با ضمانت سفته ارائه می‌دهند و نیازی به ارائه چک یا ضامن نیست.

طبق گزارش منتشر شده از لندو، در تیرماه گذشته، کاربر‌هایی که مدارک کامل داشتند و ثبت‌نام اولیه خود را با موفقیت انجام داده‌اند، وام خود را به طور میانگین در کمتر از ۵ روز دریافت کردند. ­

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.