راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تجارت الکترونیک بهار چگونه میلیون‌ها کیف پول کاربران سپ را مدیریت می‌کند / زیرساخت مطمئن برای اکوسیستم بانکی – پرداختی

تجارت الکترونیک بهار، کسب‌وکاری فعال در زمینه فناوری‌های مالی (Fintech) و شریک استراتژیک گروه مالی سامان و شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) است که توانسته با بهره‌مندی از سیستم اختصاصی بانکداری متمرکز (Core Banking) خود، خدمات و راهکارهای گوناگونی را در حوزه‌های مختلف پرداخت خرد، خدمات پولی مالی بر بسترهای الکترونیکی و کیف پول دیجیتالی در اختیار افراد، سازمان‌‌ها و فعالان کسب‌وکار قرار دهد.

شرکت تجارت الکترونیک بهار با پشتیبانی متخصصین پرسابقه خود در حوزه‌های مدیریت تکنولوژی، بانکداری دیجیتال و مدیریت کسب‌وکار مالی – بانکی، امکان طراحی و توسعه اختصاصی و سفارشی نرم‌افزار در قالب‌های متنوعی چون اپلیکیشن موبایل، وب‌ اپلیکیشن، لایسنس بهره‌برداری و API در اختیار مشتریان می‌گذارد.

زیرساخت فنی پویا و انعطاف‌پذیر بهار، پُلی بین کسب‌وکارها و شبکه بانکی است که هم‌زمان چابکی در عملیات بانکی و سازوکارهای قانونی مرتبط را برای بهینه شدن فرایندها و افزایش ظرفیت‌های استفاده از جریان پول و اعتبار فراهم می‌کند. جذب سرمایه از گروه مالی سامان و شراکت با پرداخت الکترونیک سامان کیش، سبب شده که بهار از اولین مجموعه‌های ارائه‌دهنده راهکارهای منسجم مالی مبتنی بر اپلیکیشن‌های عمومی و اختصاصی موبایل باشد.

شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ)، باهدف ارائه راهکارهای نوین پرداخت الکترونیک و با تمرکز بر دو حوزه خدمات کارت و ایجاد شبکه فراگیر پذیرندگان کارت در تیرماه سال 1382 آغاز به کارکرد. فعالیت سپ در حوزه پرداخت‌های اینترنتی، از فروردین‌ماه سال 1383 آغاز شد و این شرکت به‌عنوان اولین ارائه‌دهنده خدمات پرداخت اینترنتی در نظام بانکی کشور، ابزارهای پرداخت غیرحضوری را در اختیار متقاضیان قرارداد.

سپ به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و روبه‌رشدترین شرکت‌های گروه مالی سامان، در حال حاضر در رتبه 23 در میان 150 شرکت بزرگ ارائه‌کننده خدمات پرداخت دنیا از دیدگاه نشریه معتبر نیلسون ریپورت ایستاده است.

شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه طراحی و پیاده‌سازی پروژه‌های دولت الکترونیک و ارائه راه‌حل‌های خاص به سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ به شمار می‌رود.

مجموعه فعالیت‌های شرکت سپ به شرح ذیل خلاصه می‌شود:

  • ارائه خدمات تجارت الکترونیک  (e-commerce)
  • ارائه راه‌حل‌های پرداخت‌های خرد و کلان اینترنتی  (Internet payment)
  • نصب و پشتیانی دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی
  • ارائه خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پرداخت به شبکه‌های بانکی، سازمان‌های دولتی و بانک‌ها
  • ارائه راه‌حل و اجرای طرح‌های جامع در زمینه گسترش انواع کارت‌های الکترونیکی متناسب با نیاز مشتری
  • ارائه خدمات پرداخت از طریق تلفن همراه  (Mobile payment)

در سال 1398 پس مذاکرات متعددی که بهار با شرکت‌های ایرانی و خارجی داشت، در نهایت مجموعه سپ، 51 درصد از سهام بهار را خریداری نمود و سهام‌دار عمده این شرکت شد. در همین سال، بهار یک نسخه از زیرساخت کیف پول دیجیتال خود را به‌صورت وایت لیبل، در مجموعه سپ مستقر کرد. شرکت بهار همچنین در سال 99، نسخه دوم زیرساخت خود را در بانک سامان مستقر نمود.

در فاز اول قرارداد با سپ، بهار کلیه سرویس‌های پایه‌ای مربوط به کیف پول شامل: شارژ و دشارژ تکی و گروهی، انتقال وجه، مانده‌گیری، گزارش تراکنش، ایجاد کیف پول، گزارش گردش سپرده، برگشت تراکنش، مدیریت مشتری، مدیریت پذیرنده، استعلام وضعیت تراکنش وغیره را در اختیار سپ قرارداد. باگذشت زمان و در فازهای بعدی، پروژه‌های مختلفی از طرف مجموعه سپ به‌عنوان کارفرما تعریف و از سمت بهار به‌عنوان پیمانکار، توسعه داده شد و در اختیار سپ قرار گرفت. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پیش‌کش و همچنین توسعه سرویس‌هایی نظیر:

ریورس و ریفاند (بازگشت وجه)، مدیریت کارمزد، مدیریت محدودیت تراکنش، مدیریت تراکنش‌های زمان‌بندی شده، انواع گزارش‌های مالی، سرویس‌های مولتی تننت (چند شعبه‌ای)، سرویس انجام تراکنش دومرحله‌ای، انجام تراکنش به همراه کد یک‌بارمصرف، تسویه آنی و زمان‌بندی شده، مغایرت‌گیری اتوماتیک، اشاره نمود.


سرویس‌های کیف پول دیجیتال ارائه شده بهار به مجموعه سپ


بهار حدود 200 سرویس کیف پول دیجیتال را در اختیار سپ قرار داده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سرویس‌های پایه: ایجاد کیف پول، انتقال وجه (شارژ و دشارژ)، بالانس (مانده گیری)، گزارش‌گیری (صورت‌حساب گردش کیف پول)
  • بک آفیس (پنل ادمین): در طول این چند سال نسخه‌های مختلفی از بک آفیس، به سپ ارائه شده که این نسخه‌ها باتوجه‌به نیازمندی‌های مجموعه سپ، همچنان در حال تکمیل و به‌روزرسانی هستند. بخش‌های مختلف بک‌آفیس عبارت است از:
  • سیستم (مدیریت کاربران بک آفیس، مدیریت سرفصل حسابداری، مدیریت محدودیت تراکنش)
  • مشتریان (ثبت مشتری، اصلاح اطلاعات مشتری، فعال و غیرفعال‌کردن مشتری، افزودن مشتری به لیست سیاه / خروج مشتری از لیست سیاه)
  • سپرده (بستن سپرده، جست‌وجوی سپرده، مسدود / رفع مسدودی سپرده، فعال و غیرفعال‌کردن سپرده، واریز به سپرده، برداشت از سپرده)
  • حسابداری (مدیریت سپرده، اصلاح حساب، قرارداد بین شعب، مدیریت اسناد، مدیریت صندوق، مدیریت حساب بانک)
  • گزارش‌ها (گزارش‌های مشتریان، گزارش‌ها سپرده، گزارش‌ها حسابداری)
  • امکانات (تغییر کلمه عبور، استعلام شبا، فعال و غیرفعال‌کردن کاربران بک آفیس)
  • محدودیت تراکنش: سرویس‌های مربوط به مدیریت محدودیت تراکنش‌ها توسط بهار، توسعه و در اختیار سپ قرار گرفت. سرویس‌های مذکور این قابلیت را به سپ می‌دهند تا محدودیت تراکنش را بر اساس جنس مبدأ تراکنش، نوع گروه کاربری، شعبه و نوع حساب، روی مبدأ تراکنش تنظیم نماید. همچنین امکان تعیین محدودیت کف و سقف مبلغ تراکنش و محدودسازی تعداد تراکنش نیز وجود دارد.
  • سرویس کارمزد: سرویس‌های مرتبط با کارمزد، متناسب با نیازمندی‌های مجموعه سپ، سفارشی‌سازی و در اختیار آنها قرار گرفت. کارمزد را می‌توان بر اساس نوع کیف پول، شعبه کیف پول و کانال و مدیا و یا گروه کاربری مدیریت نمود. همچنین می‌توان نوع کارمزد را به‌صورت ثابت یا درصدی یا ترکیبی، تنظیم کرد.
  • هم پذیرندگی: ازآنجایی‌که زیرساخت بهار، سرویس‌های Multi Tenant را به‌خوبی پشتیبانی می‌کند، امکان هم پذیرندگی و تعامل کاربران یک اپلیکیشن، با پذیرندگان اپلیکیشن‌های دیگر به‌راحتی فراهم می‌شود.
  • پیش‌کش: به کمک این سرویس، فروشندگان، قادر خواهند بود تا روی کالاهای خود، پیش‌کش تعریف کنند تا مبلغ پیش‌کش توسط اپلیکیشن 724 به کیف پول خریدار واریز شود.
  • سرویس مغایرت‌گیری: در تراکنش‌های سه جانبه، بین بهار، سپ و طرف سوم (به‌عنوان‌مثال: درگاه پرداخت، اپراتور شارژ، پرداخت قبض، شهرپی یا غیره) با تعریف یک پارامتر مشترک، امکان رفع مغایرت فراهم می‌شود. حالت‌های مغایرتی متفاوتی وجود دارند که واکنش به این مغایرت‌ها (به‌عنوان‌مثال: ریورس، تلاش مجدد وغیره) قابل‌تعریف است.

توسعه پنل SEQ


از دیگر اقدامات بهار، توسعه پنلی به نام سِک (SEQ) است. سِک، یک پنل مدیریت لاگ برای رصد لاگ‌های کیف پول است که امکان گزارش‌گیری و نمایش وضعیت تراکنش‌ها شامل حجم تراکنش‌ها و مبلغ تراکنش‌ها به تفکیک نوع درخواست را دارا است. در واقع SEQ، داشبوردی است که به طور ملموس و با نمودارهای مختلفی، گزارش وضعیت را نمایش می‌دهد. برای مثال، به کمک این داشبورد به‌سادگی می‌توان نشان داد که تعداد تراکنش‌ها در چه ساعتی از شبانه‌روز، حداقل و حداکثر است. سِک شامل بخش‌های مختلفی است که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

  • مانیتور تراکنش‌ها
  • تعداد کل تراکنش‌های انجام شده
  • تعداد کل تراکنش‌ها به تفکیک نوع عملیات
  • خرید بسته‌های اپراتورها به تفکیک اپراتور و نوع بسته
  • پرداخت انواع قبض به تفکیک نوع (آب، برق، گاز، مالیات، شهرداری وغیره)
  • خرید از پذیرنده
  • برداشت وجه (Cash Out)
  • تعداد درخواست‌های گردونه شانس
  • ارائه خلاصه گزارش تجمیعی کمپین‌های سپ (چه تعداد یا درصدی از کاربران، کدام نوع از جوایز را برنده شده‌اند)
  • ارائه گزارش تفکیک تراکنش‌های ارسال شده بر اساس وضعیت تراکنش (موفق و ناموفق)

شرکت بهار هم اکنون با ارائه سرویس کیف پول به بیش از 14،500،000 کاربر و دسترسی بالقوه به حدود 750،000 پذیرنده فیزیکی و آنلاین مجموعه سپ، یکی از بزرگ‌ترین زیرساخت‌های کیف پول مبتنی بر استانداردهای بانکی در کشور را شکل داده است. شبکه گسترده مخاطبان بهار، با ارائه زیرساخت و تعریف خدمات تعامل‌پذیری با سایر بانک‌ها، شرکت‌های پرداخت و شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه تجارت الکترونیک کشور، همچنان درحال‌توسعه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.