راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تاثیر فناوری اطلاعات در افزایش کیفیت زندگی ایرانیان / تبعات غیر قابل جبران غفلت

هدف از نام‌گذاری یک روز برای صنعتی خاص، توجه  ویژه به اثرات، مسائل و چالش‌های پیش روی آن صنعت است، اما به نظر برای فناوری اطلاعات، این روز بیشتر  یادآور این مطلب است که بشر دیگر بدون این فناوری امکان زندگی ندارد. فناوری اهرم به‌شدت تأثیرگذار بر صنعت یک کشور و اقتصاد آن است و باید بگویم طراح این اهرم، ذهن‌های آگاهی است که ورای مرزهای محدودیت خودشان را با بالاترین استانداردهای علمی در جهان مطابقت می‌دهند. فناوری اطلاعات در ۴ بُعد افزایش سرعت، سهولت، شفافیت و کاهش هزینه می‌تواند اثر بخش باشد. فناوری اطلاعات را می‌توان یکی از مهم‌ترین ابزار عصر حاضر در خصوص حکمرانی و دستیابی به جامعه‌ای پویا قلمداد کرد؛ لزوم توجه مسئولان کشور به این حوزه با گذر زمان بیشتر و بیشتر می‌شود و غفلت از این موضوع، باتوجه‌به اهمیت روزافزون آن تبعات غیر قابل جبرانی به بار خواهد آورد.


برنامه جدید نصر؛ ساده‌سازی حضور کسب‌و‌کارهای نوپا


نازنین دانشور، عضو هیئت‌مدیره نصر تهران / سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران یا نصر یک ‌نهاد صنفی است که شرکت‌های خصوصی در آن جمع شده‌اند تا مسائل خود را پیش ببرند. نقش این نظام کارشناسی و کمک در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در بدنه حاکمیت است. نظام صنفی در حل مشکلات صنفی نقش دارد و به‌نوعی صدای شرکت‌های صنفی است. شورای انتظامی که دستورالعمل خود را دارد، برای حل برخی از مسائل صنفی کاراست.

در این نظام صنفی موضوعات مختلفی مطرح می‌شود. نظام صنفی تقریباً هفت هزار عضو فعال فقط در تهران دارد. این اعضا از دسته‌های مختلفی هستند و خدمات گوناگونی ارائه می‌دهند. نظام صنفی تمام شرکت‌های حوزه فاوا را که در بخش‌های مختلف از جمله تولید، واردات، سرور و غیره فعال هستند، شامل می‌شود.

نازنین دانشور، عضو هیئت‌مدیره نصر تهران

همان‌طور که اشاره شد، مشکلات مختلفی برای رسیدگی در نظام صنفی وجود دارد. برای رسیدگی به این مشکلات هماهنگی‌ها و جلساتی ترتیب داده و بیانیه‌هایی نیز صادر می‌شود. به مناسبت روز فاوا نیز به‌زودی بیانیه‌ای برای شرکت‌های نوپا و استارتاپی منتشر می‌شود. این بیانیه یک برنامه سه‌ماهه است که مدیران نظام صنفی در قالب یک طرح حمایتی طراحی کرده‌اند. بر اساس این طرح شرکت‌ها می‌توانند تقریباً به‌صورت رایگان به مدت سه ماه در نظام صنفی عضو شوند. هدف این برنامه افزایش فضای inclusivity و ارائه فرصت و دسترسی به تمام شرکت‌ها و استارتاپ‌های نوپاست. احساس کردیم به‌عنوان یک مجموعه صنفی جای استارتاپ‌ها و حوزه‌های جدید و نوپا در نظام صنفی خالی است. این استارتاپ‌ها می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند.  


در باب فناوری و بقای زندگی دیجیتال


محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس / در دنیای امروز، دیگر نمی‌توانیم بگوییم برای بقا تنها به آب، غذا و هوا نیازمندیم. از نظر من، رکن دیگری برای ادامه بقای بشر وجود دارد که بدون پرداختن به آن نمی‌توان در جایگاه انسان مدرن به زندگی دیجیتال ادامه دهیم و آن «فناوری» است؛ فاکتوری بسیار مهم که تأثیرات توسعه و سرمایه‌گذاری روی آن را در مقیاس‌های بزرگ و کشورهای پیشرفته می‌توانیم ببینیم. در واقع، آنچه جوامع را از نظر سطح کیفیت علمی، اقتصادی، اجتماعی و ابعاد دیگر از یکدیگر متمایز می‌کند، فناوری و سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌های قابل اتکای آن است.

فناوری اهرم به‌شدت تأثیرگذار بر صنعت یک کشور و اقتصاد آن است و باید بگویم طراح این اهرم، ذهن‌های آگاهی است که ورای مرزهای محدودیت خودشان را با بالاترین استانداردهای علمی در جهان مطابقت می‌دهند.

یکی از ابعاد مهم فناوری، بحث فناوری اطلاعات است که با آن می‌توانیم پروسه‌های جمع‌آوری، نگهداری، پردازش، ذخیره‌سازی، توزیع و انتقال اطلاعات را پیاده‌سازی کنیم. از آنجایی که کشورهای توسعه‌یافته به اهمیت و ارزش فناوری اطلاعات پی برده‌اند، سال‌هاست که سرمایه‌گذاری‌های بزرگی روی تحقیقات، توسعه زیرساخت‌ها و آموزش‌های کلان انجام داده‌اند.

محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس

اما آنچه امروز ما در ایران شاهد آن هستیم، این است که به‌دلیل ضعف بستر و نبود شرایط مناسب جهت تحقیق، توسعه و آموزش، متخصصان ما عموماً کشورهای دیگر را برای پژوهش و فعالیت در این حوزه انتخاب می‌کنند.

این انتخابی است که در دل اجبارهای ناشی از شرایط، پیش ‌آمده و بدون شک با نپرداختن به آن در آینده نزدیک با بحران فناوری روبه‌رو خواهیم بود. برای توسعه‌ زیرساخت‌های فناورانه، ما بایستی شرایط مناسبی برای ماندن، پرورش و حتی بازگرداندن متخصصان‌‌مان فراهم کنیم؛ چراکه روزبه‌روز از تعداد نخبگان علاقه‌مند به فعالیت در ایران کاسته می‌شود. باید بپذیریم سرمایه‌گذاری مالی، پژوهشی و زیرساخت‌های قانونی جهت توسعه فناوری در ایران، آن‌طور که باید مورد توجه قرار نگرفته و عقب‌ماندگی ناشی از این عدم توجه را می‌توانیم به‌وضوح در صنعت مالی کشورمان ببینیم.

در سال‌های اخیر صحبت‌هایی درباره ورود فناوری بلاکچین به صنعت مالی در ایران شده که در صورت سرمایه‌گذاری روی آن، یقین دارم این فناوری تحولات بزرگی را برای اقتصاد دیجیتال ما رقم خواهد زد. همان‌طور که بارها گفته‌ام، بلاکچین و توکن‌های بهادار می‌توانند در شکل‌گیری سیستم مالی مدرن ما بسیار تأثیرگذار باشند و امیدوارم قبل از آنکه دیر شود، از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.


رابطه مستقیم حیات ما و رشد فناوری اطلاعات


میثم رجبی، مدیرعامل رادین / هدف از نام‌گذاری یک روز برای صنعتی خاص، توجه  ویژه به اثرات، مسائل و چالش‌های پیش روی آن صنعت است، اما به نظر برای فناوری اطلاعات، این روز بیشتر  یادآور این مطلب است که بشر دیگر بدون این فناوری امکان زندگی ندارد.

ارتباطات مبتنی بر فناوری آنچنان در جای‌جای زندگی ما جاری شده که نه‌تنها کیفیت زندگی، بلکه امکان حیات فردی و جمعی ما تابعی از وجود و رشد این فناوری شده است. خوشبختانه در ایران، کم‌و‌بیش همگام با سایر کشورهای پیشرو، این فناوری به‌صورت عمدتاً بومی توسعه پیدا کرده و عملاً محور توسعه کشور قرار گرفته است. همین امر باعث قدرت‌گرفتن فعالان این صنعت و طبیعتاً افزایش نگرانی‌ها از جانب سایر نهادهای سنتی صاحب قدرت شده که می‌تواند موجب اختلال در رشد این صنعت و از دست رفتن فرصت‌های بزرگ برای کشورمان شود.

میثم رجبی، مدیرعامل رادین

در این شرایط  هماهنگی و تجمیع منابع از درون صنعت و تقویت سازوکارهای صنفی به‌عنوان مهم‌ترین مشق چند سال آتی برای نهادینه‌کردن رشد این صنعت، باید در دستور کار فعالان قرار گیرد تا برگشت‌پذیری از فناوری‌ها و خدمات این حوزه امکان‌پذیر نباشد.

همان‌طور که در هر موفقیت ملی، همه مردم سهیم هستند، این روز را به همه مردم ایران، به‌ویژه فعالان صنعت به‌عنوان لوکوموتیو توسعه تبریک گفته و امیدوارم مسئولیت‌پذیری ما محدود به کسب‌و‌کارمان نمانده و نسبت به تغییرات محیطی حساسیت بیشتری داشته باشیم.


فرهنگ‌سازی و تسریع حل مشکلات


امیر حق رنجبر، مدیرعامل لندو / یکی از موضوعاتی که باعث افزایش کیفیت زندگی جوامع خواهد شد میزان نفوذ فناوری اطلاعات است. فناوری اطلاعات در ۴ بُعد افزایش سرعت، سهولت، شفافیت و کاهش هزینه می‌تواند اثر بخش باشد. به عنوان یک فعال حوزه فناوری‌ اطلاعات و به طور اختصاصی فین‌تک و صنعت وام‌دهی اهمیت و اثرگذاری فناوری اطلاعات در افزایش کیفیت زندگی ایرانیان را در چند ساله اخیر لمس کرده‌ام.

کسب‌وکارهای لندتک از طریق مدیریت ریسک بر پایه فناوری به جای روش‌های سنتی، دسترسی عموم مردم به تسهیلات خرد و افزایش قدرت خرید را با حل موانعی از جنس ضامن افزایش داده‌اند. لندتک‌ها با آنلاین کردن پروسه‌های دریافت وام در کنار سهولت دریافت تسهیلات باعث کاهش هزینه‌های عملیاتی تامین‌کنندگان مالی و افراد متقاضی شده‌اند. قطعا این اثرگذاری فناوری اطلاعات در همه صنایع اجرایی است و نام‌گذاری روزی با این عنوان باعث افزایش اهمیت و فرهنگ‌سازی و به تبع آن تسریع در حل مشکلات اقتصادی و کیفیت زندگی ایرانیان خواهد شد.

برند لندو به عنوان یکی از پیشگامان حوزه لندتک در ایران، امیدوار است ورود روز فناوری اطلاعات در تقویم رسمی کشور، باعث توجه هرچه بیشتر نهادها و مسئولین مربوطه به حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات شود.

امیر حق رنجبر، مدیرعامل لندو

به طور حتم این توجه‌های ویژه می‌تواند موانع رایجی مثل رگولاتوری، جذب سرمایه، تحریم‌های خارجی در حوزه فناوری اطلاعات و سایر مشکلات را با همفکری نهادهای تصمیم‌گیرنده، قانون‌گذار‌ها و بازیگران تاثیرگذار عرضه فناوری اطلاعات برطرف کند. پیشرفت هرچه بیشتر عرصه‌های مختلف فناوری اطلاعات اثرگذاری شگرفی روی اقتصاد دیجیتال و در نهایت اقتصاد کلان کشور خواهد داشت که تاثیرات مثبت آن بر کسی پوشیده نیست. امیدوارم در آينده شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر صنعت فناوری اطلاعات در کشور باشیم.


فراتر از یک روز


احمد افتخاری مدیرعامل آپسان / حکمرانی در هر کشوری نیازمند ابزارهای هوشمند و کاراست؛ هر دوره‌ای از تاریخ، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان از ابزارهای موجودِ آن زمان برای موفقیت در زمینه‌های گوناگون کشورداری و ایجاد جامعه‌ای پویا بهره جسته‌اند. فناوری اطلاعات را می‌توان یکی از مهم‌ترین ابزار عصر حاضر در خصوص حکمرانی و دستیابی به جامعه‌ای پویا قلمداد کرد؛ لزوم توجه مسئولان کشور به این حوزه با گذر زمان بیشتر و بیشتر می‌شود و غفلت از این موضوع، باتوجه‌به اهمیت روزافزون آن تبعات غیر قابل جبرانی به بار خواهد آورد.

۲۲ تیرماه‌، زادروز دانشمند بزرگ ایرانی‌، محمد بن موسی خوارزمی‌، روز ملی فناوری اطلاعات است؛ ارزش این روز و نام‌گذاری آن می‌بایست فراتر از یک خبر و درج یک نام در تقویم درک شود؛ فناوری اطلاعات امروزه با بهره‌گیری از علوم مختلف، توانایی ویژه‌ای در مدیریت خرد و کلان ایجاد کرده است. شاید تصور سازمان یا کشوری بدون حضور پررنگ فناوری اطلاعات امری محال باشد. دسترسی سریع و آسان به امکانات موردنیاز در هر سازمان یا کشوری، رسیدن به اهداف را می‌تواند با صرف هزینه و انرژی بسیار کمتر امکان‌پذیر سازد. جامعه نیز با بهره‌گیری از فرصت‌های به وجود آمده توسط فناوری اطلاعات می‌تواند سطحی از دسترسی‌ها و سهولت انجام کارها را تجربه کند که تا پیش از آن یا بسیار سخت انجام می‌شد یا توانی برای به فعلیت رساندن آن‌ها نبود. لازم است کلیه دست‌اندرکاران حوزه فناوری اطلاعات بافرهنگ سازی‌های مربوط در جامعه، از طریق کانال‌های ارتباطی گوناگون برای فهم بیشتر این فناوری مهم و ارزشمند گام‌های مؤثر و ماندگار بردارند.

احمد افتخاری مدیرعامل آپسان

مسئولین در بخش‌های متفاوت نیز می‌توانند با حمایت از فناوری اطلاعات در سطوح مختلف بستری برای رشد و شکوفایی هرچه بیشتر این فناوری پرکاربرد فراهم کنند. لزوم تصویب قوانین، اصلاح قوانین و یا حتی مقررات‌زدایی توسط مسئولان می‌بایست بیش از گذشته موردتوجه واقع شود. دیدار و تبادل نظر بین تصمیم‌گیران و فعالان حوزه فناوری اطلاعات از دیگر الزاماتی است که می‌تواند در صورت تحقق به شکل مستمر، زمینه‌ساز رشد و شکوفایی این موضوع اساسی باشد. ما در آپسان همگام با دیگر فعالان و همچنین مسئولان سعی داریم نقشی ماندگار برای درخشش فناوری اطلاعات در کشور ایفا کنیم. آنچه مسلم است درج روز ملی فناوری اطلاعات در تقویم می‌تواند نشان‌دهنده ارزشمندی و اهمیت فراوان موضوع برای کشور باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.