راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نمی‌توان صنعتی را نام برد که فناوری اطلاعات در آن نقش نداشته باشد

به گفته مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار، بازار سرمایه یکی از حوزه‌هایی است که با فناوری کاملاً متحول شده و اثرات این تحول روزبه‌روز آشکارتر می‌شود. با افزایش روزافزون گوشی‌های هوشمند و گسترش دسترسی اینترنت در میان اکثریت جامعه، اگر بخواهیم در زمینه معاملات سهام  و سرمایه‌گذاری موفق شویم، ناگزیر به پذیرش فناوری هستیم. مدیرعامل مجموعه کیپا معتقد است فناوری اطلاعات در دهه‌های اخیر نقشی کلیدی در شکل‌گیری بازارهای مالی نوین و رشد فراگیر این بازارها ایفا کرده که حاصل آن خلق محصولات جدید، شخصی‌سازی خدمات مالی و افزایش عمومی رفاه و آسایش جوامع بوده است. صائبه سلوکی، عضو کمیسیون آموزش و پژوهش نصر تهران بحث کمبود نیروی انسانی را به عنوان یک کلان‌چالش مطرح می‌کند، به گفته بهناز آریا رئیس کمیسیون افتای نصر، کشور در حال حاضر به هم‌افزایی و هم‌گرایی نیاز دارد و با توجه به افزایش اهمیت فناوری اطلاعات هم‌افزایی و هم‌گرایی ارزش زیادی دارد. حمیدرضا نائینی، مدیرعامل هلدینگ راهبر هم عنوان می‌کند که جامعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور است که مسیر دشوار و پرچالش اقتصاد دانش‌بنیان و دیجیتال را ریل‌گذاری کرده است.


نقش محوری فناوری اطلاعات در بازار سرمایه


علی ایلخانی مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار / امروزه فناوری اطلاعات دنیایی را که در آن زندگی می‌کنیم، کاملاً متحول کرده است. طبق یک نظرسنجی، تعداد کاربران فعال وب در سراسر جهان حدود پنج میلیارد نفر است که بیش از نیمی از جمعیت جهان را شامل می‌شود. فناوری اطلاعات راه را برای بهبود شرایط زندگی، سریع‌تر، امکان‌پذیرتر و جذاب‌تر کرده است. بورس و بازار سرمایه نیز یکی از حوزه‌هایی است که با فناوری کاملاً متحول شده و اثرات این تحول روزبه‌روز آشکارتر می‌شود. با افزایش روزافزون گوشی‌های هوشمند و گسترش دسترسی اینترنت در میان اکثریت جامعه، اگر بخواهیم در زمینه معاملات سهام  و سرمایه‌گذاری موفق شویم، ناگزیر به پذیرش فناوری هستیم.

در سراسر دنیا از پیشرفت‌های فناوری برای مدیریت و نظارت بر معاملات امن در بازارهای سهام استفاده می‌شود. در زمانی نه‌چندان دور کارگزاران برای ردوبدل‌کردن سفارش‌ها بر سر یکدیگر فریاد می‌زدند و یک محیط دست‌وپاگیر ایجاد می‌کردند. امروزه با ورود فناوری به این حوزه و حذف دغدغه‌های معاملات سنتی عملیات بدون واسطه و مخاطرات قبل انجام می‌شود و راهی عالی برای تحقیق و خرید سهام فراهم شده است. با تکیه بر ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، بازار سهام با تسویه سریع‌تر معاملات، افزایش شفافیت، افزایش امنیت، نظارت خودکار و… حرفه‌ای‌تر شده است. نقش پلتفرم‌های معاملاتی کاربرپسند و مبتنی بر هوش مصنوعی که با توجه به اهداف سرمایه‌گذار و تحمل ریسک، سبد سرمایه‌های کاربر را مدیریت می‌کند و از ابزارهایی همچون اخبار مالی شخصی‌شده استفاده می‌کند، بیش از پیش کارایی و جذابیت بازار سرمایه را افزایش داده است.

علی ایلخانی مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار

می‌توان گفت اکنون روزهایی که نیاز به ارتباط بامعامله‌گران کارگزاران بود و نگرانی از ضررهای پولی، کاغذبازی و… وجود داشت، به سر آمده و استفاده از اپلیکیشن‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات با مزایایی همچون سهولت در استفاده، حذف واسطه‌ها ، درک بهتر از آخرین وضعیت  بازار و… تجربه معامله‌گری را به میزان قابل توجهی بی‌عیب و نقص کرده است. شرکت‌های فناوری‌محور تجارب کمی را با فناوری‌های پردازش داده‌های بزرگ و یادگیری ماشین ترکیب می‌کنند تا تجزیه‌وتحلیل بازار را در زمان واقعی ارائه دهند. این تحول به‌زودی فراگیرتر از قبل ساختار و بازیگران بازارهای سرمایه را تغییر خواهد داد.

تا همین چند سال پیش، سرمایه‌گذاران مجبور بودند ماه‌ها را صرف تجزیه‌وتحلیل داده‌ها کنند تا تصمیم درستی برای سرمایه‌گذاری بگیرند، ولی اینک ورود راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، استفاده از تجزیه‌وتحلیل داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی و فناوری‌های یادگیری ماشین، فرایند را ساده‌تر کرده و در عرض چند ثانیه داده‌های مرتبط را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. در عین حال، سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق پلتفرم‌های آموزش سرمایه‌گذاران به روشی سرگرم‌کننده و بدون هزینه، در مورد ویژگی‌های خرد بازار سهام بیاموزند.  پیش از این، معاملات الگوریتمی و نمودارهای پیشرفته نیز برای تعداد معدودی از سرمایه‌گذاران در دسترس بود. اکنون با رویکرد مبتنی بر API، دسترسی به چنین خدمات پیشرفته‌ای بهبود یافته است.

نظارت در زمان واقعی نیز تجربه معاملات را تسهیل کرده و سود را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. آخرین پیشرفت‌های فناوری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، دستیابی به قیمت‌های دقیق و قابل اعتماد را برای سرمایه‌گذاران و کارگزاران امکان‌پذیر و خطر خطاهای انسانی در معاملات را از بین برده است. در نتیجه این امر سرمایه‌گذاران با دسترسی آنی به اطلاعات بازار در سریع‌ترین زمان ممکن رویکرد مناسب اتخاذ می‌کنند. تمام این امتیازات باعث شده که تجربه معاملاتی حرفه‌ای‌تر و امکان‌پذیرتر از قبل باشد.

همچنین بستر امنی که توسط به‌کارگیری راهکارهای فناوری‌محور فراهم شده است (مانند نظارت خودکار برای هر تراکنش که سوابق کلیه معاملات آن به‌سرعت در دسترس است) اعتماد و شفافیت کاملی برای بازار پدید آورده است. می‌توان گفت فناوری اطلاعات بازار سهام را به محلی امن‌تر و کارآمدتر و  در دسترس تمام معامله‌گران و سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.

به عبارت دقیق‌تر فناوری اطلاعات بازار سهام را شکل داده  و به شکل‌دهی آینده بازار سهام نیز ادامه خواهد داد.


کارگزاران فناوری اطلاعات؛ ریل‌گذاران اقتصاد دیجیتال


حمیدرضا نائینی، مدیرعامل هلدینگ راهبر / 22 تیرماه را که به یمن میلاد دانشمند فرهیخته مسلمان، محمد بن موسی خوارزمی، به‌عنوان روز ملی فناوری اطلاعات نام‌گذاری شده، می‌توان وعده‌گاه تمام مهندسان، نخبگان، مدیران و خبرنگارانی در نظر گرفت که با همت والا و تلاش بی‌وقفه خود، دانش و فناوری را به خدمت گرفته تا سوخت پیشران حرکت پرشتاب ایران اسلامی عزیزمان، به سمت فردایی روشن را فراهم کنند.

امروز و در نخستین روز فناوری اطلاعات قرن جدید، بی‌شک این جامعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور است که با بهره‌گیری از توانمندترین فرزندان این دیار، مسیر دشوار و پرچالش اقتصاد دانش‌بنیان و دیجیتال را ریل‌گذاری کرده و برای توسعه پایدار همه ارکان این مرزوبوم به کمک شتافته، کمااینکه رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی نیز در ابتدای سال بر این واقعیت تأکید کردند و فرمودند: «حرف امروز من این است که برای رشد اقتصاد کشور به‌طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم.»

حمیدرضا نائینی، مدیرعامل هلدینگ راهبر

امید است با لطف و عنایت پروردگار و با تلاش و کوشش همه دلسوزان و فعالان این صنعت و با تکیه‌ بر ایمان و دانش، حرکت پرشتاب این روزها زمینه‌ساز آینده‌ای درخشان و پرغرور برای فرزندان ایران شود.


نقش کلیدی فناوری اطلاعات در شکل‌گیری بازارهای مالی نوین


علیرضا شفیعی، مدیرعامل مجموعه کیپا / «فناوری جدید هنوز یک نام ثابت ندارد. ما آن را فناوری اطلاعات (Information Technology) می‌نامیم.» وقتی «توماس ویسلر» برای اولین‌بار این جمله را در مجله هاروارد بیزینس‌ریویو در سال 1958 می‌نوشت، احتمالاً از فرزندهای بعدی این فناوری مثل کامپیوترهای شخصی، تلفن همراه، اینترنت جهانی، موتورهای جست‌وجو، شبکه‌های اجتماعی، رمزارزها، تجارت الکترونیک، بانکداری دیجیتال و راهکارهای نوین در بازار مالی مانند لندتک تصوری نداشته است.

فناوری اطلاعات در دهه‌های اخیر نقشی کلیدی در شکل‌گیری بازارهای مالی نوین و رشد فراگیر این بازارها ایفا کرده که حاصل آن خلق محصولات جدید، شخصی‌سازی خدمات مالی و افزایش عمومی رفاه و آسایش جوامع بوده است.

علیرضا شفیعی، مدیرعامل مجموعه کیپا

حوزه لندتک که از تلاقی کارآمد فناوری اطلاعات و صنعت مالی شکل گرفته، در سالیان گذشته با اقبال و استقبال گسترده‌ای در جامعه روبه‌رو شده و بی‌شک با حمایت نهادهای قانون‌گذار می‌تواند تحولی شگرف در صنعت مالی کشور ایجاد کند و افزایش رفاه اقتصادی و اعتماد عمومی را به همراه داشته باشد.

امید است گرامیداشت این روز در تقویم کشور سبب شود تا با نگاهی پذیراتر از گذشته به استقبال فناوری‌های نوین برویم؛ چراکه فناوری راه خود را خواهد یافت و تغییرات خود را خواهد ساخت.


معضل بزرگی به نام نیروی انسانی؛ کمبود متخصص یک کلان‌چالش است


صائبه سلوکی، عضو کمیسیون آموزش و پژوهش نصر تهران / یکی از مسائل و چالش‌های ما این است که همیشه می‌خواهیم مشکلات را به‌صورت مقطعی حل کنیم و هیچ‌وقت به آنها نگاه عمیقی نداریم. بحث کمبود نیروی انسانی یک کلان‌چالش است و در واقع یک چالش معمولی نیست که ساده از کنار آن عبور کنیم. همکاران ما در شرکت‌ها می‌خواهند این مشکل را از یک‌ راه سریع حل کنند و سریعاً به نتیجه برسند. ما هیچ‌وقت به سمت زیرساخت‌ها نمی‌رویم و به نکات مهم توجه نداریم.

تمام شرکت‌ها از کمبود نیروی انسانی گله ‌دارند. مشکل این است که شرکت‌ها می‌خواهند مشکل را به‌صورت مقطعی حل کنند و به‌دنبال نیروی متخصص می‌روند. چون نیروهای متخصص یا مهاجرت می‌کنند یا بین شرکت‌ها جابه‌جا می‌شوند. این امر باعث شده که در حوزه‌های فنی تخصصی، به‌خصوص برنامه‌نویسی دچار مشکل شویم. عدم وجود نیروی برنامه‌نویس مشکل بزرگی است.

صائبه سلوکی، عضو کمیسیون آموزش و پژوهش نصر تهران

آن چیزی که برای رفع این مشکل باید به آن توجه کنیم، نیاز امروز نیست. نیازی است که باید در طولانی‌مدت به آن پرداخته شود. در طول این سال‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که بسیاری از افراد ممکن است به این حوزه علاقه‌مند باشند، اما آگاهی کافی ندارند و سردرگم هستند و نمی‌دانند باید چه ‌کاری انجام دهند. دانشجویانی که رشته آی‌تی را انتخاب کرده‌اند، نمی‌دانند هدف‌شان در بازار کار چیست و حتی نمی‌دانند چه شاخه‌ای از برنامه‌نویسی را می‌خواهند یاد بگیرند.

ما از طرفی باید آنها را در این فضای دلسردی علاقه‌مند کنیم و از طرف دیگر هم باید بتوانیم اندازه تقاضای بازار را بالا ببریم تا دچار مشکل نشویم. پس باید در فضایی که علاقه و انگیزه از بین رفته، با فرهنگ‌سازی و ترغیب، استعدادهای خام را به کار کردن علاقه‌مند و رونق سمت تقاضا را بیشتر کنیم.


هم‌افزایی با تشکل‌های دیگر


بهناز آریا ، رئیس کمیسیون افتای نصر / هیئت‌مدیره و کمیسیون‌ها فعالیت‌های ارزشمندی دارند و طی دوره‌های مختلف کارهای گوناگونی انجام داده‌اند. کارهای زیادی از جمله تدوین تعرفه و شرح خدمات یا برگزاری الکامپ بسیار ارزشمند بوده‌اند. یکی از کارهای کمیسیون افتا برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی امنیت صنف بود که فقط یک دوره برگزار شد.

اما مهم این است که در حال حاضر خانواده صنف ۲۰ هزار عضو دارد و تشکل بزرگی در سراسر کشور محسوب می‌شویم. امروزه بحث فناوری اطلاعات در تمامی صنایع ورود کرده و نظام صنفی فعالیت فراصنعتی دارد. هیچ صنعتی را نمی‌توان نام برد که فناوری اطلاعات در آن نقش نداشته باشد.

بهناز آریا ، رئیس کمیسیون افتای نصر

10 سال پیش ما فقط یک کمیسیون نرم‌افزار، سخت‌افزار و اینترنت داشتیم؛ اما اکنون به ‌قدری موضوعات متنوع است که هر روز برای ایجاد یک کمیسیون جدید پیشنهادی مطرح می‌شود. در واقع به ‌قدری تعداد کمیسیون‌های ما زیاد است که در حال تبدیل‌شدن به یک رسته مالی هستیم. ما در بخش‌های مختلفی از جمله مالی، سلامت و بهداشت و فروشگاه‌ها فعالیت داریم و این باعث می‌شود کار هیئت‌مدیره هر سال سخت‌تر شود. تنوع تخصص‌ها و چالش‌ها و مسائلی که باید به آنها رسیدگی شود هر روز بیشتر می‌شود. قبلاً تخصص‌های موجود در هیئت‌مدیره توانایی پوشش و رسیدگی به مسائل را داشتند، اما اکنون تعداد تخصص‌ها و سکتورها از تعداد اعضای هیئت‌مدیره بیشتر است.

این تنوع و فراوانی موضوع مهمی است. نظام صنفی با ۲۰ هزار عضو به‌عنوان هسته این سکتورها به فعالیتش ادامه می‌دهد و یکی از اهداف هیئت‌مدیره فعلی دادن دست دوستی با تشکل‌های دیگر و ایجاد هم‌افزایی است. کشور در حال حاضر به هم‌افزایی و هم‌گرایی نیاز دارد و با توجه به افزایش اهمیت فناوری اطلاعات هم‌افزایی و هم‌گرایی ارزش زیادی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.