پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
چگونه سایتها و شرکتها «درگاه پرداخت الکترونیک» میگیرند؟
«درگاه پرداخت الکترونیک» را میتوان نقاط مجازی فروش نامید، این نوع پرداخت بدون حضور فیزیکی کارت صورت میگیرد و خریدهای اینترنتی از طریق درگاه پرداخت انجام میشود. هرشرکت و سازمانی برای فروش محصولات خود از طریق اینترنت و سایت مخصوصش میتواند یک «درگاه پرداخت الکترونیک» تهیه کند.
.
آنچه موقع خرید اینترنتی از فروشگاهها و درگاههای پرداخت لازم داریم؟
- شماره شانزده رقمی کارت
- CVV2 کد امنیتی برای خرید اینترنتی
- رمز دوم کارت «رمز مختص انجام امور بانکی از طریق فضای مجازی ( اینترنت)»
.
شرکتها چطور خدمات درگاه پرداخت بانکها را تهیه میکنند؟
در اين خدمت فروشندگان میتوانند از طريق درگاه پرداخت اينترنتی نسبت به فروش محصولات يا خدمات خود توسط كارتهای شتابی در وب سايت اختصاصی خود اقدام نمايند. دارندگان كارتهای شتابی پس از انتخاب كالاها يا خدمات مورد نظر خود در سايت فروشنده، از طريق لوگوی بانك به درگاه پرداخت اين بانك منتقل شده و تراكنشهای مالی مربوط به خريد اينترنتی از طريق درگاه پرداخت بانك انجام خواهد پذيرفت.
.
مزايای استفاده:
- كاهش هزينههای فروشندگان
- امكان فروش خدمات و محصولات در تمامی ساعات شبانه روز
- كاهش سفرهای درون شهری
- افزايش رفاه حال مشتريان
.
معرفی مجموعه خدمات:
در اين سامانه امكان پرداخت هزينههای كالا يا خدمات در بستر اينترنت برای مشتريان فراهم است. ضمن اينكه فروشندگان میتوانند گزارشهای كاملی از فروشهای انجام شده در بازههای زمانی متفاوت دريافت نمايند.
.
مدارک لازم اشخاص حقوقی
- اصل و كپي شناسنامه و كارت ملی صاحبان امضاء مجاز شركت
- اصل و كپي آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات شركت
- اصل و كپی اساسنامه شركت
- دارا بودن حساب در يكی از شعب بانك سرمايه
- كپی دفترچه حساب يا دسته چك حساب جهت واريز وجوه
- نامه رسمي اعلام IPسايت (سرور فروش IP Dedicated)
- سفته به مبلغ 10،000،000 ريال
.
مدارک لازم اشخاص حقيقي
- اصل و كپی شناسنامه و كارت ملی مالك سايت
- اصل و كپی سند يا اجاره نامه محل فعاليت
- اصل و كپی جواز كسب يا مجوز در خصوص فعاليت در حال انجام
- دارا بودن حساب در يكی از شعب بانك
- كپی دفترچه حساب يا دسته چك حساب متقاضی جهت واريز وجوه
- نامه رسمی اعلام IPسايت (سرور فروش IP Dedicated)
- سفته به مبلغ کافی
.
شرايط استفاده:
- رعايت قوانين عمومی و تجارت الكترونيك جمهوری اسلامي ايران
- دارا بودن مجوزهای شغلي معتبر حقيقي و حقوقي در زمينه فعاليت مورد نظر و اقامتگاه قانونی
- نداشتن هرگونه منع فعاليت از جانب دستگاههای مختلف
- دارا بودن وب سايت آماده جهت فروش اينترنتی
- ارتباط بين زمينه فعاليت سايت و شرح فعاليتهای معين شده در مجوزهای مذكور
- فعال بودن سايت مورد نظر و كامل بودن فرآيند فروش اينترنتی شامل مشخصات كامل محصول، امكان اضافه كردن محصول به سبد خريد، انتخاب نحوه ارسال محصول و انتخاب نحوه پرداخت
- كامل بودن فرآيند ارائه خدمات و فروش كالا يا خدمات و ارسال آن به مشتری
درصورتيكه فروشگاه اينترنتی با رعايت موارد ياد شده و به صورت كامل قادر به ارائه خدمات به مشتريان باشد، میتوانند در قالب شخص حقيقی يا حقوقي با تكميل فرم درخواست سيستم پرداخت اينترنتی كه در تمامی شعب اين بانك قابل دسترسی است، تقاضاي خود را به شعبه تحويل نموده و شعبه پس از بررسی درخواستهای ثبت شده با متقاضی تماس حاصل مینمايد.
.
فرايند درخواست فعال سازی سرويس:
- تكميل فرم درخواست درگاه پرداخت، فرمهای قرارداد (در 2 نسخه) و شرايط عمومی توسط متقاضی با مراجعه به يكی از شعب بانك
- دريافت مستندات فنی مربوط به راه اندازی سيستم پرداخت اينترنتي كه توسط اداره خدمات بانكداری الكترونيك دراختيار پذيرنده اينترنتی قرار میگيرد. فايلهای مذكور شامل موارد ذيل است:
- مستندات فنی
- يك كد انحصاری به همراه يك رمز عبور و رمز عبور كدگذاری شده برای درخواست كننده
- لوگو و لينك بانك كه ميبايست در سايت متقاضی قرار گيرد
- كارت تست جهت انجام تستهای 1 ريالي برای اتصال به سيستم درگاه پرداخت توسط درخواست كننده (خريد تستي)
- انجام تغييرات توسط درخواست كننده در وب سايت مربوطه، متناسب با مستندات فنی ارسال شده
- انجام تست و اضافه كردن لوگو بانك در سايت متقاضي
- امضاء نهايي قرار داد توسط بانك و درخواست كننده در 2 نسخه كه نسخ آن میبايست ممهور به مهر بانك و امضاء مسئول شعبه شود
- رمز درگاه پرداخت اينترنتی و يك نسخه از قرارداد در اختيار متقاضی قرار گرفته و نسخه ديگر نزد بانك باقی ميماند.
- فعال شدن سيستم پرداخت اينترنتی
.
توجه :
- چنانچه كالا يا خدمات مورد نظر در جهت عرضه در سايت اينترنتی ياد شده همراه با چرخه فروش اينترنتی آن نباشد به درخواستهای ثبت شده ترتيب اثر داده نخواهد شد.
- در حال حاضر كارت بانكهای عضو شتاب كه از رمز اينترنتي (رمز دوم)، تاريخ انقضاء كارت (EXPIR DATE) برخوردار و كد (CVV2) دارا باشند قابليت خريد اينترنتي از طريق درگاه پرداخت اينترنتی بانك را خواهند داشت.
- صرفاً وجود كد (CVV2 ) بر روی كارتها، دليل بر امكان خريد اينترنتی نيست و میبايست بانك صادركننده امكان خريد اينترنتی را فراهم نموده باشد.
- درصورتيكه آدرسIP سرور تغييرنمود، میبايست طی نامهای در سربرگ شركت/موسسه آدرس IP قديم و جديد اعلام و نامه مذكور ممهور به مهر شركت و امضاء مديران /صاحبان امضاء (هيئت مديره)شركت گردد و به شعب بانك تحويل گردد.
- سقف خريد روزانه مبلغ 500،000،000 ريال است.
- محدوديت در خريد اينترنتی برای ساير كارتهای بانكی عضو شتاب، ناشی از مسدود بودن سرويس خريد اينترنتی كارتها از جانب بانك صادر كننده كارت است.
- وجوه حاصل از فروش پس از فراخوانی وب سرويس تسويه به سپرده تسويه حساب معرفی شده توسط درخواست كننده واريز خواهد شد.
منبع: بانکی