پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
چگونه سایتها و شرکتها «درگاه پرداخت الکترونیک» میگیرند؟
«درگاه پرداخت الکترونیک» را میتوان نقاط مجازی فروش نامید، این نوع پرداخت بدون حضور فیزیکی کارت صورت میگیرد و خریدهای اینترنتی از طریق درگاه پرداخت انجام میشود. هرشرکت و سازمانی برای فروش محصولات خود از طریق اینترنت و سایت مخصوصش میتواند یک «درگاه پرداخت الکترونیک» تهیه کند.
.
آنچه موقع خرید اینترنتی از فروشگاهها و درگاههای پرداخت لازم داریم؟
- شماره شانزده رقمی کارت
- CVV2 کد امنیتی برای خرید اینترنتی
- رمز دوم کارت «رمز مختص انجام امور بانکی از طریق فضای مجازی ( اینترنت)»
.
شرکتها چطور خدمات درگاه پرداخت بانکها را تهیه میکنند؟
در این خدمت فروشندگان میتوانند از طریق درگاه پرداخت اینترنتی نسبت به فروش محصولات یا خدمات خود توسط کارتهای شتابی در وب سایت اختصاصی خود اقدام نمایند. دارندگان کارتهای شتابی پس از انتخاب کالاها یا خدمات مورد نظر خود در سایت فروشنده، از طریق لوگوی بانک به درگاه پرداخت این بانک منتقل شده و تراکنشهای مالی مربوط به خرید اینترنتی از طریق درگاه پرداخت بانک انجام خواهد پذیرفت.
.
مزایای استفاده:
- کاهش هزینههای فروشندگان
- امکان فروش خدمات و محصولات در تمامی ساعات شبانه روز
- کاهش سفرهای درون شهری
- افزایش رفاه حال مشتریان
.
معرفی مجموعه خدمات:
در این سامانه امکان پرداخت هزینههای کالا یا خدمات در بستر اینترنت برای مشتریان فراهم است. ضمن اینکه فروشندگان میتوانند گزارشهای کاملی از فروشهای انجام شده در بازههای زمانی متفاوت دریافت نمایند.
.
مدارک لازم اشخاص حقوقی
- اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء مجاز شرکت
- اصل و کپی آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات شرکت
- اصل و کپی اساسنامه شرکت
- دارا بودن حساب در یکی از شعب بانک سرمایه
- کپی دفترچه حساب یا دسته چک حساب جهت واریز وجوه
- نامه رسمی اعلام IPسایت (سرور فروش IP Dedicated)
- سفته به مبلغ ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال
.
مدارک لازم اشخاص حقیقی
- اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک سایت
- اصل و کپی سند یا اجاره نامه محل فعالیت
- اصل و کپی جواز کسب یا مجوز در خصوص فعالیت در حال انجام
- دارا بودن حساب در یکی از شعب بانک
- کپی دفترچه حساب یا دسته چک حساب متقاضی جهت واریز وجوه
- نامه رسمی اعلام IPسایت (سرور فروش IP Dedicated)
- سفته به مبلغ کافی
.
شرایط استفاده:
- رعایت قوانین عمومی و تجارت الکترونیک جمهوری اسلامی ایران
- دارا بودن مجوزهای شغلی معتبر حقیقی و حقوقی در زمینه فعالیت مورد نظر و اقامتگاه قانونی
- نداشتن هرگونه منع فعالیت از جانب دستگاههای مختلف
- دارا بودن وب سایت آماده جهت فروش اینترنتی
- ارتباط بین زمینه فعالیت سایت و شرح فعالیتهای معین شده در مجوزهای مذکور
- فعال بودن سایت مورد نظر و کامل بودن فرآیند فروش اینترنتی شامل مشخصات کامل محصول، امکان اضافه کردن محصول به سبد خرید، انتخاب نحوه ارسال محصول و انتخاب نحوه پرداخت
- کامل بودن فرآیند ارائه خدمات و فروش کالا یا خدمات و ارسال آن به مشتری
درصورتیکه فروشگاه اینترنتی با رعایت موارد یاد شده و به صورت کامل قادر به ارائه خدمات به مشتریان باشد، میتوانند در قالب شخص حقیقی یا حقوقی با تکمیل فرم درخواست سیستم پرداخت اینترنتی که در تمامی شعب این بانک قابل دسترسی است، تقاضای خود را به شعبه تحویل نموده و شعبه پس از بررسی درخواستهای ثبت شده با متقاضی تماس حاصل مینماید.
.
فرایند درخواست فعال سازی سرویس:
- تکمیل فرم درخواست درگاه پرداخت، فرمهای قرارداد (در ۲ نسخه) و شرایط عمومی توسط متقاضی با مراجعه به یکی از شعب بانک
- دریافت مستندات فنی مربوط به راه اندازی سیستم پرداخت اینترنتی که توسط اداره خدمات بانکداری الکترونیک دراختیار پذیرنده اینترنتی قرار میگیرد. فایلهای مذکور شامل موارد ذیل است:
- مستندات فنی
- یک کد انحصاری به همراه یک رمز عبور و رمز عبور کدگذاری شده برای درخواست کننده
- لوگو و لینک بانک که میبایست در سایت متقاضی قرار گیرد
- کارت تست جهت انجام تستهای ۱ ریالی برای اتصال به سیستم درگاه پرداخت توسط درخواست کننده (خرید تستی)
- انجام تغییرات توسط درخواست کننده در وب سایت مربوطه، متناسب با مستندات فنی ارسال شده
- انجام تست و اضافه کردن لوگو بانک در سایت متقاضی
- امضاء نهایی قرار داد توسط بانک و درخواست کننده در ۲ نسخه که نسخ آن میبایست ممهور به مهر بانک و امضاء مسئول شعبه شود
- رمز درگاه پرداخت اینترنتی و یک نسخه از قرارداد در اختیار متقاضی قرار گرفته و نسخه دیگر نزد بانک باقی میماند.
- فعال شدن سیستم پرداخت اینترنتی
.
توجه :
- چنانچه کالا یا خدمات مورد نظر در جهت عرضه در سایت اینترنتی یاد شده همراه با چرخه فروش اینترنتی آن نباشد به درخواستهای ثبت شده ترتیب اثر داده نخواهد شد.
- در حال حاضر کارت بانکهای عضو شتاب که از رمز اینترنتی (رمز دوم)، تاریخ انقضاء کارت (EXPIR DATE) برخوردار و کد (CVV2) دارا باشند قابلیت خرید اینترنتی از طریق درگاه پرداخت اینترنتی بانک را خواهند داشت.
- صرفاً وجود کد (CVV2 ) بر روی کارتها، دلیل بر امکان خرید اینترنتی نیست و میبایست بانک صادرکننده امکان خرید اینترنتی را فراهم نموده باشد.
- درصورتیکه آدرسIP سرور تغییرنمود، میبایست طی نامهای در سربرگ شرکت/موسسه آدرس IP قدیم و جدید اعلام و نامه مذکور ممهور به مهر شرکت و امضاء مدیران /صاحبان امضاء (هیئت مدیره)شرکت گردد و به شعب بانک تحویل گردد.
- سقف خرید روزانه مبلغ ۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال است.
- محدودیت در خرید اینترنتی برای سایر کارتهای بانکی عضو شتاب، ناشی از مسدود بودن سرویس خرید اینترنتی کارتها از جانب بانک صادر کننده کارت است.
- وجوه حاصل از فروش پس از فراخوانی وب سرویس تسویه به سپرده تسویه حساب معرفی شده توسط درخواست کننده واریز خواهد شد.
منبع: بانکی