راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سهم صنعت رمزارز ایران از روز فناوری اطلاعات و ارتباطات چیست؟ / از فرصت‌ها به‌سادگی نگذریم

امسال دومین سالی است که بعد از پیگیری‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، ۲۲ تیرماه به‌عنوان روز فناوری اطلاعات نام‌گذاری شده و امسال اولین سالی است که فعالان صنعت در این روز به شکل جدی فعالیت‌ها و دورهمی‌هایی را برگزار کرده‌اند و به نظر می‌رسد این روز و اهمیت برای شنیده‌شدن صدای صنعت در لایه عموم مردم در سال‌های آتی اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد، اما وقتی در خصوص فناوری اطلاعات صحبت می‌کنیم، دقیقاً در خصوص چه گروهی از افراد و کسب‌وکارها یا صنایع صحبت می‌کنیم؟ آیا فقط گروهی خاص مدنظر است یا هر گروهی که با کسب‌وکارشان مبتنی بر دنیای صفرویک‌هاست، بخشی از این دنیا هستند؟ یقیناً همین‌طور است، فعالان و بازیگران صنعت رمزارزها نیز بخشی از کسانی هستند که این روز به آنها هم دلالت می‌کند.

هرچند روزهایی همچون سوم ژانویه یا روز پیتزا در تقویم غیررسمی رمزارزی‌ها نقش بسته، ولی برای جدی‌کردن جریان حرکتی این صنایع و درگیر شدن با لایه عموم مردم، بهتر است فعالان این صنعت از بهانه روز فناوری اطلاعات به‌خوبی برای گرفتن سهم خودشان استفاده کنند، آن هم در روزها و سال‌هایی که هنوز گروه خاصی این روز را به نام خودشان گره نزده‌اند.

فعالان حوزه رمزارزها نیز باید برای افزایش رسمیت و مقبولیت خود از این بهانه به اندازه کافی استفاده کنند و با مردم و قانون‌گذاران گفتمانی را شکل دهند تا هم مردم به‌روشنی از پتانسیل‌ها و ریسک‌های این صنعت آگاهی یابند و هم قانون‌گذاران با جامعه فعالان این صنعت به‌خوبی آشنا شوند.

این روز می‌تواند بهانه‌ای باشد تا قانون‌گذاران و رگولاتورها با دقت و فرصت بیشتری دغدغه‌ها و مسائل خود را مطرح کنند و فعالان و بازیگران نیز به‌روشنی راهکارهای پیشنهادی خود را برای رفع مسائل مطرح‌شده ارائه دهند. شاید به خودمان بگوییم ما بارها و بارها این حرف‌ها را زده‌ایم و آنان که باید می‌شنیدند به اندازه کافی شنیده‌اند، ولی کاری پیش نرفته است! باید همین‌جا دیدگاه خودمان را اصلاح کنیم و بگوییم شاید دلیل اینکه تابه‌امروز این صنعت همچنان در یک فضای خاکستری پابرجا بوده، همین گفتمان‌ها بوده باشد! شاید اگر همین گفتمان‌ها نبود، به جای یک صنعت رو‌به‌رشد، با یک مفهوم زیرزمینی مواجه بودیم.

احتمالاً تا‌به‌امروز با وجود تمام تلاش‌هایی که شده، فقط ۵۰ درصد مسیر را آمده‌ایم و اتفاقاً برای اینکه شاهد تصمیمات جدی‌تر باشیم، باید برای ۵۰ درصد بعدی انرژی و زمان بیشتری صرف کنیم. روز فناوری اطلاعات می‌تواند بهانه خوبی برای باز کردن سر یک صحبت تکراری با گروه‌های مختلف باشد.

منبع هفته‌نامه کارنگ
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.