راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه پرداخت در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد / موفقیت رمزارز کیش در گرو چیست؟

وحید والی، مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش معتقد است، اجرای موفق این طرح منوط به ایجاد همدلی بین بانک مرکزی و فعالان حوزه کریپتو کارنسی است و امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس از غیاب صرافی‌های داخلی در این طرح می‌گوید.

در جریان برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، ایران با اعلام آمادگی به‌عنوان پشتیبان، برنامه جذب اقامت تماشاگران در کیش را دارد، رمزارزکیش نیز به همین منظور برای انجام تبادلات تعریف شده است. هرچند در معرفی این روش پرداخت، تبلیغات فراوانی شده و از این طرح به‌عنوان یک ابداع و نوآوری نام برده می‌شود اما به گفته کارشناسان این طرح اما و اگر و ابهامات فراوانی دارد. وحید والی، مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش معتقد است، اجرای موفق این طرح منوط به ایجاد همدلی بین بانک مرکزی و فعالان حوزه کریپتو کارنسی است و امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس از غیاب صرافی‌های داخلی در این طرح می‌گوید.


طرح پذیرش رمزارزها در کیش شفاف نیست


ایران در آستانه برگزاری بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، در تکاپوست تا در جوار دوحه، جزیره کیش هم یکی از مقاصد اقامتی تماشاگران این بازی‌ها باشد. با همین هدف، رئیس اتحادیه هتلداران کیش، از تعریف رمزارز کیش خبر داده که قرار است ابزاری برای پرداخت هزینه‌های اقامت در کیش طی روزهای جام جهانی باشد.

قرار است با رمزارز کیش، از پرداخت غیرمستقیم استفاده شود. یعنی فرد پذیرنده، یک کیوآرکد دارد و طرف پرداخت‌کننده با اسکن این کد می‌تواند پرداخت رمزارزی انجام دهد و رمزارز به‌صورت آنی به ‌ریال تبدیل می‌شود و در نهایت کسب‌وکار معادل ریالی را دریافت می‌کند. بنابراین رمزارز کیش بیش از آنکه خودش یک ارز دیجیتال باشد، یک مبدل برای ارزهای دیجیتال به ریال است.

وحید والی در این باره توضیح می‌دهد: «چندین ماه است که از سوی مقامات بانک مرکزی اصطلاح کریپتو ریال یا رمزارز ریال را به کرات شنیده‌ایم. حال که بحث جام جهانی قطر و کمبود جا برای اسکان تماشاگران و در کنارش هزینه اقامت ارزان‌تر در ایران مطرح شده، به دلیل نزدیکی جزیره کیش به محل برگزاری مسابقات این موضوع داغ‌تر نیز شده است.»

او ادامه می‌دهد:«نکته قابل‌تأمل این است که طی چند ماه اخیر هنوز اقدام خاصی برای معرفی رمزارز ریال و تهیه سپید نامه آن انجام نشده و اگر هم اقداماتی انجام شده، جزئیات آن منتشر نشده است. باید بگویم از حیث فنی چالش خاصی برای ارائه یک توکن بر بستر بلاکچینی که متعلق به بانک مرکزی باشد، وجود ندارد. قسمت مهم مساله این است که آیا این توکن توسط خود بانک مرکزی ارائه می‌شود یا بستر آن را بانک مرکزی تامین می‌کند و سایر بانک‌ها و صرافی‌های رمز ارزی مشغول در ایران آن را ادامه می‌دهند.»

وحید والی

به گفته والی طبیعتا زیرساخت فنی لازم برای ارائه یک توکن اگر در بانک‌ها فراهم نباشد، در صرافی‌های رمز ارز ایرانی فراهم است و با در نظر گرفتن سپیدنامه آن و بایدها و نبایدهای خاص آن می‌تواند به عنوان یک توکن در صرافی‌ها فهرست شود؛ توکنی که پشتوانه‌اش را بانک مرکزی تعیین می‌کند و می‌تواند با سایر توکن‌های بین المللی نیز معامله شود.

او عنوان می‌کند:«به این ترتیب تماشاگرانی که از سایر کشورها برای تماشای مسابقات فوتبال به قطر و ایران می‌آیند می‌توانند کریپتو کارنسی‌های خود را در صرافی‌های ایرانی به رمز ارز ریال تبدیل کنند و با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای پرداخت هزینه‌های اقامتشان در ایران استفاده کنند. دقت بفرمایید در بحث یارانه نان در زمان تقریبا کوتاه و مناسبی بسیاری از نانوایی‌ها به کارتخوان‌های خاص مجهز شدند و مردم با کمترین مشکل می‌توانند نان مورد نیاز خود را بدون اینکه درگیر پیچیدگی‌های فنی شوند، خریداری کنند.»

او با اشاره به اینکه چند ماه تا زمان برگزاری جام جهانی باقی است، می‌گوید:« اگر همدلی بین بانک مرکزی و فعالان حوزه کریپتو کارنسی‌ها باشد، می‌توانیم این طرح را به‌صورت پایلوت در کیش راه اندازی کنیم و بعد از دیدن خروجی آن و بررسی کم و کاستی‌ها آن را به مرور در همه کشور اجرایی کنیم. زمان، زمان زیادی نیست ولی با این حال با توجه به ماهیت تکنولوژی بلاکچین حتی در صورتی که نتوانیم هتل‌ها و رستوران‌ها را به تجهیزات مناسب تجهیز کنیم، باز هم می‌توانیم بده و بستان مالی را با استفاده از بستر صرافی‌های ایرانی انجام دهیم.»

والی تاکید می‌کند:«در صورت ارائه سپیدنامه و حمایت بانک مرکزی و سایر نهادهای ذیصلاح در این حوزه، می‌توان با کریپتو کارنسی‌ها و در صورت آماده شدن کریپتو ریال میزبانی خوب برای علاقه‌مندان به فوتبال از سراسر دنیا باشیم. در نهایت بخش خصوصی آماده این همکاری است. امیدوارم دولت نیز آماده باشد.»


طرح رمزارز کیش راهی به‌جز استفاده از صرافی‌های داخلی ندارد


موضوع مهم دیگر بحث ارتباط و تعامل با صرافی‌های رمزارز داخلی است. امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس در همین رابطه می‌گوید:«من در جریان استفاده از رمزارزها در مسابقات جام‌جهانی 2022 نیستم و تاکنون درخصوص رمزارز کیش، هیچ صحبتی با نوبیتکس نشده است. این درصورتی است که اگر دست‌اندرکاران برای اجرای این پروژه جدی باشند، راهی به جز استفاده از صرافی‌های رمزارز داخلی ندارند».

امیرحسین راد

او توضیح می‌دهد:«باتوجه به رویکرد سلبی‌ که رگولاتوری در زمینه رمزارزها نشان داده، هر کاری که نشانه استفاده از رمزارزها باشد، اتفاق مثبتی است. اما مساله بسیار مهم این است که ببینیم اقداماتی که در این زمینه برنامه‌ریزی شده، در حوزه اجرا چگونه پیش می‌رود و برای این پروژه از چه بازوهای اجرایی استفاده می‌شود. اگر این کار با انحصار و به صورت تک قطبی‌ پیش برود، قطع به یقین می‌توان آن پروژه را شکست‌خورده فرض کرد که در نهایت نه تنها کمکی به حوزه رمزارزها نخواهد کرد بلکه می‌تواند چالش‌هایی هم ایجاد  کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.