راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه پرداخت طرح پذیرش رمزارزها در کیش برای جام جهانی 2022 را بررسی می‌کند / آیا رمزارز کیش قابلیت اجرایی‌شدن دارد؟

ایران در آستانه برگزاری بازی‌های جام جهانی 2022 قطر، در تکاپوست تا در جوار دوحه، جزیره کیش هم یکی از مقاصد اقامتی تماشاگران این بازی‌ها باشد. با همین هدف، رئیس اتحادیه هتلداران کیش، از تعریف رمزارز کیش خبر داده که قرار است ابزاری برای پرداخت هزینه‌های اقامت در کیش طی روزهای جام جهانی باشد. رمزارز کیش چیست و قرار است چطور در دوره تحریم ابزاری برای نقل‌وانتقال مالی باشد؟ آیا این پروژه موفقیت‌آمیز خواهد بود و از آن استقبال می‌شود؟


پشتیبانی کیش از جام جهانی 2022 قطر


علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در روزهای پایانی سال 1400 از یک دستور ویژه خبر داد و اعلام کرد: «رئیس‌جمهور به معاون اول دستور داد کارگروه ویژه‌ای برای هم‌افزایی و هماهنگی بیشتر دستگاه‌های دولتی به‌منظور استفاده بیشتر از ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر تشکیل شود.»

در ادامه 15 فروردین‌ماه همین امسال ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران در نشستی با امیر قطر برای کمک به برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 قطر در جزیره کیش اعلام آمادگی کرد و  بعد از همین اظهارنظر هم بود که کلید ماجرای رمزارز کیش زده شد. دبیرکل جامعه هتلداران کیش گفت: «رزرو هتل‌های کیش با استفاده از رمزارز‌ها برای گردشگران خارجی امکان‌پذیر شد. بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ از ۳۰ آبان تا ۲۷ آذر در قطر برگزار خواهد شد و جزیره کیش با توجه به نزدیکی به این کشور و تشابه آب‌وهوایی، به‌عنوان پشتیبانی از جام جهانی در حال بررسی و تدارک گسترش زیرساخت‌ها برای گردشگران است.»

در پی همین تصمیم هم بود که مدیرعامل انجمن بلاکچین از تعریف رمزارز کیش صحبت کرده و گفت: «تا ۶ ماه آینده، زیرساخت‌های استفاده از رمزارزهای جهان‌روا در کیش آماده و استفاده از این فناوری به‌صورت آزمایشی در این جزیره امکان‌پذیر خواهد شد. به‌ احتمال زیاد شاهد استفاده از بیت‌کوین و در کنار آن استیبل‌کوین‌ها (رمزارزهایی که قیمت هر واحد از آنها با قیمت دلار همواره برابر است) خواهیم بود و به همین منظور اپلیکیشن‌هایی توسعه داده می‌شود.»


رمزارز کیش یک ابداع و نوآوری نیست


طبق پیگیری‌های راه پرداخت لزوماً نمی‌توان طبق مفاهیم کریپتویی، رمزارز کیش را یک ارز دیجیتال دانست. در واقع قرار است با رمزارز کیش، از پرداخت غیرمستقیم استفاده شود. یعنی فرد پذیرنده، یک کیوآرکد دارد و طرف پرداخت‌کننده با اسکن این کد می‌تواند پرداخت رمزارزی انجام دهد و رمزارز به‌صورت آنی به ‌ریال تبدیل می‌شود و در نهایت کسب‌وکار معادل ریالی را دریافت می‌کند. بنابراین رمزارز کیش بیش از آنکه خودش یک ارز دیجیتال باشد، یک مبدل برای ارزهای دیجیتال به ریال است.

از همین دریچه هم هست که افشین آشوری، رئیس کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نصر کشور در توضیح این پروژه، رمزارز کیش را حتی یک «پروژه» نمی‌داند و معتقد است بر خلاف ادعاها، ابداع و نوآوری خاصی در این زمینه رخ نداده است.

او توضیح می‌دهد: «این چیزی که به‌عنوان رمزارز کیش مطرح شده، اساساً قابلیت جدیدی نیست و از قبل هم وجود داشته است. در مجموع هدف از این کار خوب است، اما مانند سایر موارددر حوزه فناوری باید دید در اجرا به چه صورتی پیش می‌رود. ضمن اینکه این را هم باید در نظر گرفت که به‌ هر حال مسافت بین کیش و دوحه با کشتی حدود 4 ساعت زمان می‌برد. به همین دلیل هم باید دید با وجود این مسافت چقدر از کیش برای اقامت و رفت‌وآمد به دوحه جهت تماشای بازی‌های جام جهانی استقبال می‌شود.»

او تأکید می‌کند: «با وجود مثبت‌بودن هدف از تعریف رمزارز کیش، اما نمی‌توان این را مصداقی برای پیشرفت و توجه به رمزارزها دانست. همچنان برای رگولاتور استفاده از رمزارز خصوصاً در پرداخت یک چالش جدی است.»

در رابطه‌ با همین چالش و ممنوعیت از سوی مسئولان اظهارنظرات قاطعی نیز وجود دارد. همچنان که رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفته: «استفاده از رمزارز خارجی خارج از حاکمیت و ضد قانون پولی و بانکی کشور است، بنابراین به‌ هیچ‌وجه قانونی نخواهیم داشت که پرداخت را با رمزارزهایی که مربوط به خودمان نمی‌شود، به رسمیت بشناسیم.»

با این اوصاف به‌ نظر می‌رسد، چگونگی تبدیل آنی رمزارز به ریال، ادعای خلاف واقع از بزرگی این پروژه، احتمال انحصارگری، بی‌اعتنایی به کارکرد صرافی‌های رمزارز داخلی و همچنین بی‌توجهی به سطح استقبال و وضعیت فعلی قیمت در بازار رمزارزها از جمله چالش‌های این طرح باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.