راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رشد دوبرابری تراکنش‌های گذرگاه خدمات دولت در مرکز ملی تبادل اطلاعات

بنابر اعلام مرکز ملی تبادل اطلاعات، تعداد تراکنش‌های گذرگاه خدمات دولت (GSB) در مرکز ملی تبادل اطلاعات در دوماهه نخست امسال به بیش از 444 میلیون رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد دوبرابری را نشان می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران، نکته حائز اهمیت در این گزارش آن است که در اردیبهشت‌ماه سال جاری  به‌رغم ثابت‌ماندن تعداد دستگاه سرویس‌دهنده نسبت به ماه فروردین، 57 سرویس تبادل اطلاعات جدید اضافه‌ شده است. به‌ این‌ ترتیب تعداد سرویس‌ها و متدهای پیاده‌سازی‌شده به 1364 رسید.

از سوی دیگر، پس از افت تعداد تراکنش‌های انجام‌شده در فروردین به‌دلیل تعطیلات نوروزی، گذرگاه خدمات دولت در اردیبهشت توانست حدود 270 میلیون تراکنش را ثبت کند که افزایش 95 میلیونی را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، از میان 68 دستگاه سرویس‌دهنده سازمان ثبت‌احوال کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت کشور در صدر دستگاه‌های سرویس‌دهنده قرار دارند.

از سوی دیگر، تا پایان اردیبهشت، از میان 348 دستگاه متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات‌ به‌ترتیب سازمان تأمین اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیشترین استفاده را از این خدمات داشته‌اند.

همچنین در بین پرکاربردترین خدمات، بیشترین تراکنش‌ها مربوط به استعلام هویتی ثبت‌احوال، سرویس هویتی تکمیلی سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی و سرویس شاهکار بوده است. در این‌ بین، با وجود فروکش‌کردن همه‌گیری کرونا، دو سرویس استعلام بیماری کرونای سکوی ایران و سرویس استعلام واکسن جزء 10 خدمت پرکاربرد بوده‌اند.


آخرین وضعیت ﮔﺬرﮔﺎه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ (سروا)


با نگاهی به آمارهای ارائه‌شده از سوی مرکز ملی تبادل اطلاعات، طی دو ماه آغازین سال جاری، دستگاه‌های وزارت کشور، سازمان اداری استخدامی و سازمان فناوری اطلاعات ایران برترین سرویس‌دهنده‌های این گذرگاه  بوده‌اند که در این‌ بین، وزارت کشور با انجام بیش از 82 درصد از تراکنش‌ها در صدر قرار دارد.


سرویس‌دهنده‌های برتر ﮔﺬرﮔﺎه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ


بر اساس این گزارش، در ماه اردیبهشت تعداد سرویس‌های ارائه‌شده از سوی دستگاه‌ها به گذرگاه سروا به عدد 211 رسید که نسبت به ماه قبل از آن، 15 سرویس به این فهرست اضافه‌ شده است. همچنین تعداد دستگاه‌های سرویس‌دهنده از 28 به 32 دستگاه و کسب‌وکارهای سرویس‌گیرنده از 641 به 650 کسب‌وکار افزایش یافتند.


سرویس‌گیرنده‌های برتر ﮔﺬرﮔﺎه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ


در خصوص دریافت سرویس‌های الکترونیکی از سروا، در همین مدت از میان 650 کسب‌وکار و دستگاه اجرایی متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات، به‌ترتیب شرکت ایده‌گزین ارتباطات روماک (اسنپ)، وزارت آموزش‌وپرورش و شرکت ملی جمهوری اسلامی ایران بیشترین تعداد تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در این‌ بین، شرکت ایده‌گزین ارتباطات روماک (اسنپ) با دریافت حدود 53 درصد از تراکنش‌ها، بزرگ‌ترین سرویس‌گیرنده از این گذرگاه بوده است.

همچنین از میان 95 میلیون تراکنش انجام‌شده در اردیبهشت‌ماه جاری، سرویس‌های استعلام بیماری کرونا سکوی ایران من، سرویس امور استخدامی سامانه امید، ارسال پیامک نظرسنجی سازمان امور اداری و استخدامی و استعلام مجوز سفر وزارت کشور در صدر پرکاربردترین خدمات قرار گرفتند.

شایان‌ ذکر است مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) دارای دو گذرگاه برای تبادل اطلاعات است؛ یکی گذرگاه ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ (GSB) که وظیفه‌ پاسخگویی به استعلامات بین‌دستگاهی را بر عهده دارد. اﯾﻦ گذرگاه باهدف یکپارچه‌سازی ﺧﺪﻣﺎت دستگاه‌های دوﻟﺘﯽ و اﻣﮑﺎن درﯾﺎﻓﺖ اﺳﺘﻌﻼﻣﺎت ﻣﯿﺎن‌دﺳﺘﮕﺎﻫﯽ روی ﺷﺒﮑﻪ ﻣﻠﯽ اﻃﻼﻋﺎت راه‌اندازی ﺷﺪه اﺳﺖ. از سوی دیگر، با توجه به نیاز کسب‌وکارها به استفاده از خدمات دولتی، سازمان فناوری اطلاعات ایران گذرگاه خدمات دیگری را با عنوان ﮔﺬرﮔﺎه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ (سراوا) با هدف ارائه ‌خدمات و استعلام بین دستگاه‌های اجرایی با کسب‌وکارها بر بستر «بازارچه خدمات سروا» (API Market Place) به آدرس sarva.iran.gov.ir ایجاد کرده است.

منبع سازمان فناوری اطلاعات ایران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.