راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی خبر داد / ورود ارز به کشور بدون محدودیت و معاف از مالیات

اشخاص حقیقی و حقوقی با اظهار ارز در گمرک می‌توانند بدون محدودیت اسکناس وارد کشور کنند ضمن اینکه از معافیت مالیاتی برخوردار شوند. این توضیحات بهزاد لامعی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در خصوص خریدوفروش ارز است. او در این خصوص ضمن تأکید بر اینکه نرخ‌های مورد معامله در شبکه رسمی صرافی‌ها مورد تأیید بانک مرکزی است عنوان کرد که صادرکنندگان می‌توانند اسکناس ارز حاصل از صادرات را با اعلام اظهارنامه گمرکی به صرافی‌ها ارائه کنند.

لامعی در خصوص اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و همچنین شرایط کاهش قیمت ارز توضیح داد: «بانک مرکزی با رصد و پایش بازار، در حوزه تسهیل ورود اسکناس به کشور توسط صادرکنندگان و روان‌سازی خریدوفروش ارز در شبکه رسمی صرافی‌ها تصمیماتی اتخاذ کرد و از ۲۲ خرداد صادرکنندگان مجاز شدند اسکناس ارز حاصل از صادرات را در صرافی‌ها با اعلام اظهارنامه گمرکی بر اساس نرخ توافقی ارائه کنند. در ۴ روز این سیاست جواب داده و میانگین نرخ دلار به زیر ۳۱ هزار تومان کاهش یافته است.»

او در خصوص علت وجود نرخ‌های متفاوت ارز در بازار و همچنین مرجع رسمی اعلام نرخ ارز ضمن تأکید بر اینکه نرخ‌های مورد معامله در شبکه رسمی صرافی‌ها مورد تأیید است بیان کرد: «ما بازار متشکل معاملات ارزی داریم که بازار رسمی اسکناس کشور است نرخ برای مسافرت و دارو در آن تعیین می‌شود. علاوه بر آن در شبکه رسمی صرافی‌ها نرخ‌هایی که بر اساس توافق و رقابت تعیین می‌شود. مقداری هزینه نقل‌وانتقال اسکناس داریم و اینکه صرافی‌ها ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان اختلاف قیمت دارند معمول است، اما در شبکه‌های اجتماعی نرخ‌ها مورد تأیید ما نیست و نرخ‌های معاملاتی نیستند.»

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی همچنین در توضیح اینکه آیا اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند به صرافی‌ها مراجعه کنند به هر میزان ارز خریدوفروش کنند بیان کرد: «امروز بانک مرکزی اطلاعیه‌ای منتشر کرد که طبق مقررات و قوانین بالادستی تمام اشخاص حقیقی و حقوقی با اظهار ارز در گمرک می‌توانند بدون محدودیت اسکناس وارد کشور کنند ضمن اینکه از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.»

او ادامه داد: «سال‌هاست محدودیت خروج ارز داریم. سقف مجاز خروج اسکناس ۵ هزار یورو یا معادل آن در سایر ارز‌ها در سفر هوایی و ۲ هزار یورو در سفر‌های زمینی است. افراد دارای ارز خانگی در سطح خرد ۱۰ هزار یورو یا معادل آن می‌توانند برای فروش به شبکه رسمی صرافی‌ها مراجعه کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.