راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مشاهدات میدانی راه پرداخت از تجربه دریافت ارز با شرایط جدید / سختی کار با حساب ارزی، مردم را در بازار آزاد نگه داشت

بر اساس شرایط جدید دریافت ارز با کارت ملی، متقاضیان باید بعد از افتتاح حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز ارزی و واریز ١٠٠ دلار برای استمرار حساب، شش ماه صبر کنند و بعد از پرداخت پنج الی شش درصد معادل ریالی ارز دریافتی به‌عنوان کارمزد، می‌توانند ارز واریزشده به حساب خود را برداشت کنند. قیمت این ارز، کنترل‌شده و کمتر از قیمت ارز در بازار است؛ اما گفت‌وگو با متقاضیان نشان می‌دهد خرید مستقیم ارز از بازار را به گذراندن مراحل و طی زمان طولانی مد نظر ترجیح می‌دهند. به‌علاوه صرافی‌ها نیز می‌گویند در سال جدید هنوز بخشنامه جدیدی به آنها ابلاغ نشده و نمی‌توانند پاسخگوی متقاضیان باشند.

به گزارش «راه پرداخت»، اسفندماه سال گذشته بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرد که متقاضیان می‌توانند با ارائه کارت ملی از صرافی‌های معتبر سراسر کشور به قیمت کنترل‌شده و توافقی تا سقف پنج‌ هزار یورو ارز دریافت کنند. شرایط دریافت ارز با کارت ملی فروردين‌ماه امسال با اعلام بانک مرکزی تغییر کرد.

بر این اساس متقاضیان به جای دریافت مستقیم ارز از صرافی‌ها باید حساب ارزی باز کنند و پس از احراز شرایط، ارز مورد نیاز به این حساب واریز می‌شود.

بر اساس شرایط جدید، سقف دریافت ارز با کارت ملی به دو هزار دلار تغییر کرده است. افراد باید پس از افتتاح حساب سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز ارزی، حداقل مبلغ ١٠٠ دلار را به این حساب واریز کنند. طبق شرایط درج‌شده در صرافی رسمی بانک ملی، این مبلغ برای استمرار حساب مورد نیاز است.

این تنها شرایط مورد نیاز برای استفاده از کارت ملی برای دریافت ارز نیست؛ بلکه متقاضیان حداقل شش ماه بعد از افتتاح حساب و واریز ١٠٠ دلار برای استمرار حساب می‌توانند ارز مورد نیاز خود را دريافت کنند. به علاوه متقاضیان حداقل‌ یک سال بعد از آخرین اقدام به دریافت ارز با کارت ملی می‌توانند مجدداً درخواست کنند.

بعد از دریافت ارز متقاضیان باید پنج الی شش درصد معادل ریالی ارز برداشت‌شده را به‌عنوان کارمزد پرداخت کنند.

دو صرافی در گفت‌وگو با راه پرداخت می‌گویند هنوز بخشنامه‌ای برای اجرای شرایط جدید دریافت نکرده‌اند و در حالی که نزدیک به یک ماه از اعلام شرایط جدید توسط بانک مرکزی می‌گذرد، نمی‌توانند به مراجعه‌کنندگان پاسخگو باشند.


شرایط جدید صرفه اقتصادی دارد؟


یک متقاضی دریافت ارز با کارت ملی نیز به راه پرداخت می‌گوید: «من در حال حاضر متقاضی دریافت ارز با کارت ملی هستم و نمی‌توانم تا شش ماه صبر کنم. از طرفی با توجه به اینکه نرخ دریافت این ارز رسماً اعلام نشده و به‌صورت توافقی است، نوسانات نرخ ارز به من اجازه نمی‌دهد خرید دو هزار دلار ارز مورد نیاز خود را به شش ماه بعد موکول کنم.»

او همچنین می‌گوید با توجه به کارمزد پنج الی شش‌درصدی، واریز ١٠٠ دلار در لحظه و موکول‌شدن برداشت ارز به شش ماه بعد و استفاده از سود ناشی از اختلاف قیمت ارز این طرح برای من به‌صرفه نیست.

2 دیدگاه
  1. امیر نظری می‌گوید

    سلام خرید رو همین الان میتوانند انجام دهند بعد از 5روز کاری از زمان خرید از صرافی به شعب بانکها مراجعه و ارز خود را دریافت می‌دارند و5درصد معادل ریالی 1900دلار را کار مزد می‌پردازند و فقط 100دلار آن در حساب 6ماه می‌ماند که آنهم بعد از 6ماه قابل دریافت است گزارش شما سراسر اشکال است

    1. ابوالفضل می‌گوید

      سلام
      ۵ درصد معادل ریالی ارز دولتی یا ۵ درصد معادل ریالی ارز بازار ازاد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.