راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مثل متاراد پر از خالی نباشیم / به اسم عیسی به شکم موسی!

هفته پیش بود که ورود کاسبان برای سوءاستفاده از وضعیت خاکستری صنعت رمزارز را در همین نشریه و در همین صفحه هشدار دادم! حالا در هفته‌ای که گذشت شاهد برگزاری رویداد «متاراد» در سالنی کوچک در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حاشیه نمایشگاه بزرگ‌تری در صنعت پزشکی بودیم؛ رویدادی که حتی نامش را از متاورس برداشته است و «متاورس»، «رمزارزش» و «اقتصاد دیجیتال» را سرفصل‌های اصلی برگزاری اولین دوره برگزاری خود می‌دانست.

فقط برای اینکه ببینید کاسبان چگونه بدون توجه به مسائل و دغدغه‌های کسب‌وکارها و اکوسیستم رمزارز ایران، فقط برای پر کردن کیسه‌هایشان این نام را انتخاب کرده‌اند، کافی است جست‌وجو یا پرس‌وجو کنید که رویداد «متاراد» که اولین سرفصلش متاورس بود، دقیقاً چه دستاوردی در حوزه متاورس داشت؟ چند کسب‌وکار از محصولات و راهکارهای واقعی متاورسی خودشان رونمایی کردند؟ ما به شما پاسخش را می‌دهیم؛ هیچ! در حوزه رمزارزش چطور؟ چه چیزی در حوزه رمزارزش در این رویداد به نمایش گذاشته شد؛ تقریباً هیچ! البته در عوض تا دل‌تان بخواهد، ماینرفروش و نصاب ماینر و صداخفه‌کن ماینر و سیگنال‌فروش در این رویداد حضور داشتند! از بهروز ماینر که شعارش «آموزش صفرتاصد نصب و راه‌اندازی به ما، برداشت درآمد با شما» گرفته تا رادین ماینر که محکومیت قضایی در خصوص استفاده غیرمجاز از برق برای ماینینگ برایش صادر شده است!

البته همان‌طور که پیش‌تر هم گفتم و تأکید داشتم و باز هم تأکید می‌کنم، این یادداشت به معنی نادیده‌گرفتن صنعت ماینینگ یا بازیگران آن، چه در سطح خرد یا کلان نیست و بر هیچ‌کس پوشیده نیست که ماینینگ نیز مانند سایر بخش‌ها، بخشی جدانشدنی از این اکوسیستم است و باید آن را همچون سایر بخش‌ها ارزشمند دید. اما چیزی که اینجا محل نقد است، اینکه برخی با سودای سود برگزاری رویداد، موضوعاتی همچون متاورس، رمزارزش و اقتصاد دیجیتال را دستمالی کنند و با پیام‌های اشتباهی، مسیر درست را برای حرکت‌های آینده این صنعت ببندند!

اینکه رویدادی در ظاهر برای متاورس و رمزارزش برگزار شود، ولی در باطن ماینرفروشان و سیگنال‌فروشان در آن جولان دهند، عملاً مصداق «به اسم عیسی، به شکم موسی» است! این چیزی است که اکوسیستم رمزارز ایران باید مراقب آن باشد تا سودجویان نتوانند این صنعت تازه‌پا را با اهداف سودجویانه خود، به بیراهه ببرند!

هرچند در این رویداد به‌جز یک برند که از نام‌های نسبتاً شناخته‌شده این صنعت است، برند شناخته‌شده و مطرح دیگری از بازار حضور نداشت و به نظر می‌رسد بازیگران اصلی و قوی این بازار، خودشان خوب می‌دانند که چطور یک رویداد واقعی را از یک رویداد نمایشی تشخیص دهند. شاید انگشت اصلی نقدم به سمت برندهایی است که هنوز در ابتدای مسیر هستند و قدرت تشخیص درستی را ندارند! راستی، در مسیرهای غیررسمی و درگوشی به شما هم گفته شده بود که ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) قرار است در متاراد رونمایی شود و اگر حضور پیدا نکنید، یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات تاریخ رمزارزی ایران را از دست خواهید داد؟

رویداد تمام شد و هیچ‌کسی از تیم برگزارکننده به روی خودش نیاورد CBDC‌ چه شد! و خب چون به شکل غیررسمی و درگوشی گفته می‌شد، کسی هم مسئولیتش را بر عهده نمی‌گیرد! همان‌طور که قوه قضائیه و مجلس نیز هیچ نامه رسمی در خصوص حمایت رسمی خود از این رویداد ارائه نکردند و حضورشان مزین به کانترهای خالی در غرفه برگزارکننده نمایشگاه بود!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.