پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
آیا بانکداری و پرداخت الکترونیک مهم است؟
گاهی میبینم که میگویند بانکداری و پرداخت الکترونیک مهم است. اما زمانی که اندکی در این حرف عمیق میشویم متوجه میگردیم که بیشتر کسانی که این حرف را بیان میکنند منظور دقیقی ندارند. گویی به جای بانکداری و پرداخت الکترونیک مفاهیم دیگری هم میشود گذاشت. مثلا اینترنت، مثلا کامپیوتر و لپتاپ یا به صورت اغراق شدهای پیتزا! واقعیت این است که ما هنوز نمیدانیم بانکداری و پرداخت الکترونیک چقدر مهم است. متاسفانه به دلیل در دسترس بودن این فناوری به آن علاقمند شدهایم و از آن استفاده میکنیم، اما واقعا نمیدانیم که چقدر مهم است.
بانکداری و پرداخت الکترونیک را هرگز نباید در حد توسعه سختافزارهای گوناگون دید. هنوز هم بسیاری از بانکها به تعداد تجهیزات خود افتخار میکنند در حالی که تجهیزات افتخاری ندارد. چیزی که افتخار است میزان استفاده و نحوه استفاده است. این که چگونه از دستگاهها و تجهیزات و نرمافزارها استفاده میشود مهمتر از داشتن خود آنهاست. این روزها در پکیجهایی که شامل بیست و چند دی وی دی ناین است، آخرین نرمافزارهای روز دنیا با قیمتی بسیار اندک تقدیم مردم ایران میشود. در تبلیغات یکی از این بستهها گفته شده که با پول این نرمافزارها میتوان یک مازراتی خرید اما شما برای این بسته فقط کافی است 50 هزار تومان پرداخت کنید. نگارنده هم مانند بسیاری دیگر، از این بستهها استقبال کرده و روی خوش به آنها نشان داده و از این خوشحال است که چقدر خوب که ما کپی رایت نداریم و به آسانی میتوانیم نرمافزارهای روز دنیا را با کمترین هزینه استفاده کنیم. و متاسفانه این فرهنگ ما شده است. فرهنگی که به ما میگوید نرمافزار چیزی است که در یک بسته دی وی دی ناین عرضه میشود و شما برای داشتن آن هزینه زیادی لازم ندارید. و این در حالی است که در دنیا نرمافزار به شدت از سخت افزار مهمتر است. ما تا زمانی که ندانیم بانکداری و پرداخت الکترونیک چرا مهم است حکم کسانی را داریم که یک مازراتی را به قیمت 50 هزار تومان به ما دادهاند و کسی که با این هزینه اندک صاحب یک مازراتی شود احتمالا حتی به اندازه یک پراید هم برای این ماشین ارزش قائل نمیشود.