راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تجربه‌ای موفق از برگزاری بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور (سی‌وسومين نمايشگاه بین‌المللی کتاب) پس از کرونا

سی‌وسومين نمايشگاه بين‌المللی کتاب از 21 ارديبهشت با حمايت بانک صادرات ايران و ارائه بسترهای زيرساخت فنی، سرویس‌ها و خدمات پرداخت و پشتيبانی شرکت پرداخت الکترونيک سپهر در حال برگزاری است. پرداخت الکترونيک سپهر در اين دوره از نمايشگاه کليه زيرساخت‌های فنی و پايانه‌های فروشگاهی غرفه‌داران را تأمين و نصب‌کرده و درگاه‌های فروش اينترنتی بخش مجازی را ارائه داده است. پرداخت الکترونيک سپهر به‌منظور ارائه خدمات ممتاز پرداخت الکترونيک و اطمينان از کيفيت خدماتش، 200 پشتيبان را در محل نمايشگاه مستقر کرده است.

خلج معاون مالی اداری خانه کتاب و ادبيات ايران به‌عنوان یکی از متوليان برگزاری سی و سومين نمايشگاه بین‌المللی کتاب بيان کرد: «امسال اولين سالی است که بعد از شيوع کرونا، نمايشگاه بين‌المللی کتاب به‌صورت حضوری برگزار می‌شود. بانک صادرات ايران که از بانک‌های عامل نمايشگاه کتاب از دوره‌های قبل بوده، حامی مؤثر نمايشگاه کتاب سال جاری هم هست و در نمايشگاه‌های بين‌المللی و استانی وزارت ارشاد مشارکت‌های فرهنگی مؤثری انجام داده است. اين بانک به همراه شرکت پرداخت الکترونيکش، کمک کردند تا نمايشگاه کتاب به‌صورت حضوری برگزار شود.»

معاون مالی اداری خانه کتاب و ادبيات ايران

او با اشاره به الزامات مربوط به دستگاه‌های کارت‌خوان بيان کرد: «امسال استفاده از دستگاه‌های پوز با سال‌های گذشته بسيار متفاوت بود؛ دستگاه‌های پوز بايد حتماً کد مالياتی داشتند و در سامانه‌های مختلفی از قبیل شاهکار استعلام می‌شدند. با همکاری پرداخت الکترونيک سپهر و بانک صادرات ايران و خانه کتاب تمام ناشران توانستند دستگاه پوز دريافت کنند. در بخش نمايشگاه آنلاين هم تاکنون با هيچ مشکلی از سمت سامانه‌های بانکی و استعلامی مواجه نشده‌ايم.»

خلج در خصوص حجم و مبلغ تراکنش‌ها تصريح کرد: «از اولين روز نمايشگاه تا تاريخ 25 ارديبهشت، 320 هزار تراکنش با دستگاه‌های پوز انجام‌گرفته و بیش از 10 ميليارد تومان ازطريق درگاه‌های پرداخت الکترونيک سپهر در بخش مجازی کتاب فروخته شده است.»


بانک صادرات اسپانسر مالی بن‌های نمايشگاه کتاب


به گفته افضلی مدير پروژه فنی نمايشگاه کتاب در بانک صادرات ايران، اين بانک با تهيه زيرساخت‌های ارتباطی لازم، دستگاه‌های خودپرداز را براي رفع نيازهای مردم در سراسر نمايشگاه نصب‌کرده است. او ادامه داد: «بانک صادرات 9 دستگاه خودپرداز سالنی در نمايشگاه نصب‌کرده که پنج عدد از اين خودپردازها در شبستان و چهار عدد از آنها در بخش‌های ناشران کودک، کمک‌آموزشی، دانشگاهی و لاتین قرار دارند. علاوه بر اين نه خودپرداز، بانک صادرات دو دستگاه کاميونت که هر یک حامل دو دستگاه خودپرداز سیار است را در محوطه باز نمايشگاه مستقر کرده که يکی از آنها در شرق شبستان و ديگری در شمال درب شماره یک شهيد بهشتی واقع شده‌ است.»

مدير پروژه فنی نمايشگاه کتاب در بانک صادرات ايران

او با اشاره به بن‌های خريد کتاب گفت: «امسال برای تسهيل خريد و رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی، نمايشگاه به دو شکل حضوری و آنلاين در حال برگزاری است. بن‌های تخفيف مخصوص بخش آنلاين هستند هر فرد مشمول یارانه صرفا يک‌بار می‌تواند از آنها استفاده کند.»

او با بيان اينکه اسپانسر مالی یارانه نمايشگاه بانک صادرات است توضيح داد: «پشتيبان مالی نمايشگاه کتاب که با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود بانک صادرات است. به دانشجويان متقاضي خريد کتاب، يارانه با مبلغ 150 هزار تومان تعلق می‌گيرد. دانشجويان اگر مبلغ 200 هزار تومان کتاب بخرند، يارانه‌ای 150 هزارتومانی دريافت می‌کنند، يعنی برای خريد يک سبد 350 هزارتومانی، 200 هزار تومان پرداخت می‌کنند. يارانه ديگری برای طلاب و اساتيد دانشگاه به‌ازای 300 هزار تومان خريد در نظر گرفته شده؛ اين بن 50 درصدی است و قيمت يک سبد خريد 600 هزارتومانی را به 300 هزار تومان می‌رساند.»


حضور بيش از 200 پشتيبان فنی در نمايشگاه کتاب


ياشار نجف‌زاده مديرعامل شرکت پرداخت الکترونيک سپهر که به‌تازگی تجربه موفقی را در برگزاری نمايشگاه قرآن پشت سر گذاشته دراین‌خصوص بيان کرد: «در تلاش هستيم که با تکرار تجربه گذشته اين بار در ابعادی بسيار بزرگ‌تر و وسيع‌تر در برگزاری هر چه‌بهتر بزرگ‌ترين رويداد فرهنگی کشور در راستای اعتلای هر بيشتر نام و نشان بانک صادرات ايران به‌عنوان حامی مالی بزرگ‌ترين رويداد نمايشگاهی کشور باهمت بلند و همياری همکاران پرتلاش اين شرکت بهره لازم را ببريم.»

محمدکاظم کاظمی راد معاون توسعه بازار شرکت پرداخت الکترونيک سپهر نيز با بيان اينکه بعد از اتمام نمايشگاه قرآن، برای حضور در نمايشگاه کتاب يک هفته فرصت داشتيم صحبت‌هايش را آغاز کرد: «خانه کتاب نماينده وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، متولی برگزاری نمايشگاه کتاب است. خانه کتاب ديتاهای اوليه ناشران را به ما ارائه داد تا ما برای ناشران تعريف ترمينال و پذيرندگی داشته باشيم.»

او در خصوص اقدامات پرداخت الکترونيک سپهر گفت: «ابتدا اطلاعات ناشران را توليد و پايش کرديم؛ در جريان پايش اطلاعات تنها 200 ناشر از سمت شاپرک موفق به دريافت ترمينال و تعريف پذيرندگی شدند و بخش زيادی از پذيرندگان به دليل الزامات و محدودیت‌های اخير شبکه پرداخت الکترونيک کشور از قبيل کد رهگیری مالياتی، شاهکار، سيام و سياح و … خطا گرفتند و موفق به دريافت کد نشدند. در اقدامی بسيار سريع تيمی 40 نفره متشکل از اعضای خانه کتاب و پرداخت الکترونيک سپهر تشکيل داديم. اين تيم حتی در ايام تعطيل هم در محل خانه کتاب حاضر می‌شد و  با ناشران تماس گرفته و اطلاعات آنان را پالايش و به‌روزرسانی می‌کردند.»

معاون توسعه بازار شرکت پرداخت الکترونیک سپهر

او ادامه داد: «اين تيم در نهايت تمام ديتاها را پالايش کرد و اطلاعات همه ناشران را به دست آورد.» به گفته او، علی‌رغم وجود تمام محدودیت‌ها و ملاحظات مذکور، همه ناشران در روز ابتدايی نمايشگاه پايانه فروش داشتند. به گفته او، تاکنون 1800 پايانه فروشگاهی در نمايشگاه نصب شده است.»

کاظمی راد ادامه داد: «پرداخت الکترونيک سپهر بعد از دريافت برق، کابل‌کشی و تأمين اينترنت غرفه‌ها را شروع کرد. به همراه زيرساخت‌ها بايد مودم هم براي تسريع تراکنش‌ها تأمين مي‌کرديم. بازديدهای ميدانی از ناشران نشان می‌دهد که آنها از کيفيت، عملکرد و سرعت پايانه‌های فروشگاهی رضايت خاطر دارند.»

او با اشاره به اهميت کنترل کيفيت تاکيد کرد: «پرداخت الکترونيک سپهر کنترل کيفيت را به سه‌لايه تقسيم کرده؛ در لايه اول تيم عملياتی شرکت است که سرويس‌ها را نصب، عملياتی و پشتيبانی می‌کند، اعضای اين تيم در بخش‌های ناشران عمومی، دانشگاهی، کودک و نوجوان و کمک‌آموزشی مستقر شده‌اند. در لايه بعدی، تيم کنترل کيفت يا همان ناظران وجود دارند؛ ناظران در بازه‌های نيم ساعته به غرفه‌ها سر می‌زنند تا از بالا بودن کيفيت خدمات پايانه‌ها مطمئن شوند، درصورتی‌که غرفه‌ها با خرابی و.. مواجه باشند، تيم ناظران همان لحظه گزارش خرابی را اعلام می‌کند. لايه سوم هم لايه‌ای نظارتی در سطوح بالاتر است. اين تيم با مطالعه وضعيت تراکنشی و رفتار تراکنشی ناشران بر اساس الگوريتمی مشخص در طول روز به غرفه‌ها سر می‌زنند. مطمئن هستيم مشکلات ناشران در کمتر از دو دقيقه برطرف خواهد شد.»

به گفته او، پرداخت الکترونيک سپهر برای ارائه خدمات پشتيبانی، نصب، و.. يک تيم فنی و پشتيبانی 200 نفره را در نمايشگاه مستقر کرده است. در روزهای شلوغ و خلوت نمايشگاه اعضای اين تيم با تلورانس مشخصی قابل تغيير است.

او در خصوص بن کارت‌ها توضيح داد: «بانک صادرات به‌عنوان حامی مالی نمايشگاه بن کارت‌هایی را تهيه و در اختيار وزارت ارشاد و نهادهای مربوطه قرار داده است. افراد به‌واسطه اين بن کارت‌ها می‌توانند از بخش مجازی فروشگاه‌ خريد کنند. ناگفته نماند که تمام درگاه‌های پرداخت الکترونيک بخش مجازی فروشگاه هم توسط پرداخت الکترونيک سپهر ارائه شده است.»

کاظمی‌ راد در پايان صحبت‌هايش درباره حضور اپليکيشن پاس در نمايشگاه کتاب توضيح داد: «پرداخت الکترونيک سپهر در اين نمايشگاه محصولات خود را ارائه کرده است. يکي از اين محصولات اپليکيشن پاس است که لينک دانلود آن به شکل بارکد دوبعدی (QR Code)  در محل‌های مختلفی از نمايشگاه نصب شده است. بازديدکنندگان هم‌زمان با نصب اپليکيشن جوايزی دريافت می‌کنند و در پايان نمايشگاه هم به‌قيدقرعه جوايزی به کاربران اهدا خواهد شد. در اپليکيشن پاس علاوه بر کليه خدمات متنوع و کاربردی پرداخت منويی به نام نمايشگاه کتاب اضافه شده که کاربران در اين منو می‌توانند، ناشران و موضوعات آنها، آدرس و شماره غرفه را جست‌وجو کرده و به‌راحتی به غرفه موردنظر دسترسی داشته باشند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.