راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس کل بانک مرکزی: سند اصلاح نظام بانکی با قدرت اجرا می‌شود

علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اصلاح نظام بانکی اعلام کرد: «محورهای اصلاح نظام بانکی تدوین و به دولت ارائه شده و فعالیت‌های مربوط به آن آغاز شده که اصلاح رابطه دولت با بانک‌ها و بانک مرکزی، اصلاح رابطه بانک مرکزی با بانک‌ها و بانک‌ها با مشتریان از جمله محورهای اصلی این اصلاح است.»

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، صالح‌آبادی تصریح کرد: «یکی از برنامه‌های جدی بانک مرکزی که شروع شده، کنترل ترازنامه بانک‌هاست که این موضوع، رشد نقدینگی را کنترل می‌کند و تعیین می‌شود که هر بانکی متناسب با ظرفیت‌ها و سیاست‌های خود چه میزان می‌تواند رشد ترازنامه داشته باشد.» به گفته او، موارد تأثیرگذار در رشد نقدینگی و پایه پولی، استقراض دولت از بانک مرکزی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و انتشار اوراق توسط دولت است که برای همه این موارد سازوکارهای لازم پیش‌بینی شده است. 

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه اعلام کرد: «یکی از برنامه‌های جدی بانک مرکزی که شروع شده، کنترل ترازنامه بانک‌هاست که این موضوع، رشد نقدینگی را کنترل می‌کند و تعیین می‌شود که هر بانکی متناسب با ظرفیت‌ها و سیاست‌های خود چه میزان می‌تواند رشد ترازنامه داشته باشد. امسال وضعیت بهتری نسبت به قبل در زمینه پایه پولی و نقدینگی دنبال خواهیم کرد. بدهی دولت باید به سمت کاهش برود. انتظار ما این است که اگر منابع ارزی دولت بهتر شود، بدهی‌های دولت به بانک مرکزی از این محل تسویه شود.»

او با اشاره به وجود قواعد نظارتی در بانک مرکزی  گفت: «قواعد نظارتی در سامانه سمات پیاده و این سامانه هوشمند شود و تسهیلات در این قالب پرداخت شود.»

صالح‌آبادی در پایان این بخش از صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: «در اصلاح رابطه بانک‌ها با مشتریان اقدامات خوبی انجام شد. در بخش تسهیلات خرد بایستی دسترسی مردم به منابع بانکی و وثایقی که باید به بانک‌ها بدهند تسهیل شود که خوشبختانه انجام و ابلاغ شد. امکان اعتبارسنجی و افتتاح حساب و امضای الکترونیک برای انجام غیرحضوری کارهای بانکی انجام شد. بخشنامه‌ای ابلاغ کردیم تا با اعتبارسنجی مناسب و با حداقل وثایق مردم بتوانند تسهیلات خرد تا ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کنند که حتماً نتایج خوبی خواهد داشت.»


تخصیص ارز ترجیحی مساوی با هدر رفت انرژی


با حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی و تورم مضاعف حاصل از آن، دولت حالا بسته حمایتی جدیدی را رونمایی کرده که بررسی آن نشان از ابهام خود دولت در طراحی عملیاتی و فنی آن دارد. رئیس‌جمهوری اعلام کرده، مابه‌التفاوت قیمت فعلی کالاهای اساسی به نسبت قیمت قبل به‌صورت کالابرگ الکترونیک میان مردم توزیع می‌شود. رئیس‌کل بانک مرکزی در این باره اظهار کرد: «امروز شکل پرداخت یارانه اصلاح شده؛ بنابراین حذف ارز ترجیحی معنی ندارد، ضمن آنکه هیچ مشکلی در تأمین ارز کالاهای اساسی وجود ندارد. با اصلاح یارانه‌ها رانت ناشی از ارز ارزان دیگر وجود نخواهد داشت.» به گفته او، پیش‌بینی می‌شود اثر تورمی عادلانه سازی یارانه‌ها کمتر از ۱۰ درصد باشد.»

او تصریح کرد: «مسئول اصلی فراهم شدن زیرساخت کالابرگ الکترونیک وزارت اقتصاد است که بانک مرکزی هم به آن‌ها کمک می‌کند که امیدواریم طی دو ماه اجرایی شود. تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای تخصیص کالابرگ فراهم نشود، پرداخت یارانه نقدی ادامه خواهد داشت.»

او خاطرنشان کرد: «امروز شکل پرداخت یارانه اصلاح شده است؛ یارانه‌ای که به واردکننده پرداخت می‌شد، اکنون به مصرف‌کننده پرداخت می‌شود. وقتی اصلاح صورت می‌گیرد در مرحله اول اصلاح قیمتی اتفاق می‌افتد که نیاز به توضیح دارد. اگر اصلاح یارانه‌ها زودتر اجرایی می‌شد بهتر بود، باتوجه‌به جنگ روسیه و اوکراین، قیمت جهانی کالاها افزایش پیدا کرد و خیلی از کشورها تعرفه واردات را سفر کردند و انگیزه قاچاق از کشور ما بیشتر هم شد؛ بنابراین اگر امسال تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه پیدا می‌کرد هدررفت منابع ارزی بیشتر می‌شد.»

او با بیان اینکه زمانی که واردکننده با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا وارد می‌کرد، به دلیل تفاوت قابل‌توجه نرخ نیما و ارز ترجیحی باعث واردات بیش‌ از نیاز می‌شد گفت: «در این مسیر بخشی از واردات به کشورهای دیگر قاچاق می‌شد؛ یعنی کشورهای دیگر هم از منابع ارزی ما بهره می‌بردند. همچنین به تولید داخل ضربه جدی وارد می‌شد، چون تولید برای تولیدکننده داخلی صرف نمی‌کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.