راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سیستم آموزشی و ضرورت توجه به آینده رمزنگاری‌شده

روح‌الله جهنده، قائم‌مقام مدیرعامل رمزینکس / ایلان ماسک یکی از پرتکرارترین نام‌هایی است که این روزها می‌شنویم. او که به‌تازگی صاحب توییتر شده، از سال 2015 پروژه مدرسه مخفی را در پیش گرفته تا بر آموزش به روش سنتی با موضوعات قابل پیش‌بینی پایان دهد و آموزش پروژه‌محور در کارآفرینی، هوش مصنوعی، اخلاق ماشینی، رباتیک و برنامه‌نویسی را در پیش گیرد. کسی که اکنون یکی از قدرتمندترین افراد جهان است و هر آن می‌تواند با ابزارهایی که در اختیار دارد، جهان را متحول سازد، رویکرد نوینی را دنبال می‌کند. با این مقدمه می‌خواهم به مناسبت روز بزرگداشت معلم، به لزوم تغییر نگرش در سیستم‌های آموزشی کشور بپردازم.

شاید شما هم هرازچندگاهی با شنیدن اخبار میلیاردر شدن غیرقابل باور نوجوانانی که از طریق خرید ارز دیجیتال ثروتمند شده‌اند، متحیر شده‌اید و با خود ای کاش‌هایی با این مضمون گفته‌اید که «کاش من هم جای هزینه برای فلان، وارد بازار ارز دیجیتال شده بودم» یا به خود نهیب زده‌اید: «تو هم یاد بگیر!»؛ اما از ایلان ماسک‌شدن تا در نوجوانی میلیاردر شدن به‌سادگی اتفاق نمی‌افتد.

همه موفقیت‌ها با شاه‌کلید دانش باز می‌شود. البته اگر «مدیریت دانش» را فراموش نکنیم. این در حالی است که در سال‌های اخیر، کرونا روند آموزش در دنیا را تغییر داده و غیرحضوری‌شدن آموزش، دانش‌آموزان را وارد دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات کرده است. در نتیجه اکنون معلمانی که تا دیروز با سرفصل‌های خشک و غیرقابل انعطاف کتب درسی سعی بر متمرکز کردن حواس دانش‌آموزان داشتند، به یکباره با دانش‌آموزانی روبه‌رو می‌شوند که در دنیای فناوری اطلاعات از آنها سبقت گرفته‌اند.

در دنیای امروز دانش یکی از ابزارهای اصلی رقابت است. در چنین شرایطی محدود شدن به کتب درسی دیگر فضای رقابت را مهیا نخواهد ساخت و قطعاً باید برای پذیرش دنیای فناوری خود را آماده کرد. دیگر با روش و متد آموزشی گذشته نمی‌توان دانش‌آموزانی برای آینده رمزنگاری‌شده تربیت کرد. ایجاد چنین فضایی در نظام آموزشی سنتی زمان‌بر است. به‌ویژه اینکه معلمان با توجه به اعتراض به نظام پرداخت حقوق و دستمزد خود را ملزم به یادگیری نمی‌دانند. حتی آنها در سیستم کنونی با این چالش مواجه هستند که نمی‌توانند دانش خود را منتقل کنند.

اما پس از تجربه دو نسلی که آموزش حضوری و آنلاین را طی کرده‌اند، ذائقه آموزش این نسل که اکنون با پلتفرم‌های آموزشی تحت بلاکچین دانش‌اندوزی می‌کنند، متحول خواهد شد؛ همان‌طور که بلاکچین توانسته تأثیر مهمی در هنر، اقتصاد و حوزه‌های مالی و… داشته باشد. پلتفرم‌های بلاکچین امکان پیگیری عدالت آموزشی را نیز فراهم می‌کنند و تولیدکنندگان محتوا با سیستم آموزشی دیجیتال محتوای مفیدتری تولید خواهند کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.