راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی: طراحی و راه‌اندازی سامانه‌های نماد و نهاب

cbiبانک مرکزی نوشت: دبیرکل بانک مرکزی از طراحی و راه اندازی طرح نظام مدیریت داد‌ه‌ها (نماد) و سامانه نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی (نهاب) خبر داد.

محمود احمدی گفت: نماد با هدف پياده ساز بستر گواهی امضای ديجيتال در نظام بانکي و بکارگیری آن در سامانه‌های مهم و حاکميتي همچون پورتال ارزی، سنا، سپام، کاشف، ساتنا و پايا تدوين شد که با پياده سازی، نيازمندي‌های آن، اعم از تصديق اصالت مشتريان حقيقی و حقوقي در ارائه خدمات بانکداری الکترونيکی، رمزنگاری اطلاعات حساس، امضای ديجيتال داده‌ها و انتقال امن آن‌ها محقق شده است.
وی با معرفی سامانه «نهاب» به عنوان پیش نیاز طرح نماد افزود: سامانه نظام هويت سنجی الکترونيکی بانکی (نهاب) با اتصال برخط به پايگاه داده سازمان ثبت احوال و ثبت اسناد و خودکار نمودن عمليات، موجب تسريع در روند ارائه خدمات و اعتبارسنجی دقيق مي‌شود که این در عمل، دستيابي به يکي از آرزوهای ديرينه نظام بانکي است. بعبارتی، این سامانه شکل‌گيری یک پايگاه داده‌ متمرکز که احراز هويت مشتريان و متعاملان نظام بانکی در سرتاسر کشور را با اعطاي شناسه منحصر به فرد «شهاب»  برای هريک از آنان، امکان پذيرمی‌سازد، محقق ساخته است.

منبع: بانک مرکزی (+)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.