پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی از رونمایی محصولات جدید در حوزههای فناوری اطلاعات، سلامت و تکافل خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، مجید بهزادپور از صدور مجوز برای بیش از 50 محصول جدید بیمهای خبر داد و گفت: «در چند سال گذشته مجوز بیش از ۵۰ محصول جدید توسط بیمه مرکزی صادر شده که در چند حوزه خاص مثل بیمه زندگی، عمر و غیره بوده است.»
او با بیان اینکه صنعت بیمه هنوز جایگاه خود را به دست نیاورده است، ادامه داد: «در دنیا سه محور اصلی توسعه اقتصادی؛ بیمه، بانک و بورس هستند و صنعت بیمه جایگاه ویژهای دارد، اما در کشور ما این صنعت هنوز رتبه لازم را به دست نیاورده و باید تلاش کنیم این جایگاه را برای صنعت بیمه تعریف کنیم.»
رئیسکل بیمه مرکزی گفت: «با اینکه صنعت بیمه توسعه یافته، اما خصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات، بیمه هنوز به شکل مؤثری محصول قابل قبولی را به بازار عرضه نکرده؛ در صورتی که میتوان با سهولت دسترسی بیشتر، ضریب نفوذ بیمه را توسعه و از طرفی اطمینانبخشی را، با توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات در نظارت، اعمال کنیم.»
او تصریح کرد: «محصول دیگری که در ماههای آینده رونمایی خواهد شد، تکافل است؛ اگرچه این محصول سالها در بیمه مطرح بوده، اما امسال در نظر داریم محصولی را تحت این عنوان ارائه کنیم. اینکه آیا مؤسسهای تحت این عنوان مجوز میگیرد یا محصول ارائه کنیم، هنوز در دست بررسی است.»
مجید بهزادپور ادامه داد: «یکی از مسئولیتهای خود را، کمک به برخی معضلات و مشکلاتی که در سطح جامعه محسوس است، میدانیم. در حوزه درمان برنامههای متنوعی بهصورت جدی در حال بررسی است که نتایج آن بهزودی اعلام میشود. یکی از اقدامات لازم توجه اصلاح ساختار و بهرهوری بیشتر سرمایهگذاریها در بیمههاست که میتواند پشتوانه بهتری برای خدمات اجتماعی مانند خدمات درمانی در جامعه باشد که برای صنعت بیمه نیز بسیار مفید است.»
او تأکید کرد: «اگرچه صنعت بیمه در درمان حضور جدی دارد، اما معقتدم میتوانیم کمکحال دولت بهویژه در حوزه سلامت باشیم و هزینههای مستقیم مردم را در این بخش کاهش دهیم.»
هوشمند کردن نظارتها در صنعت بیمه
رئیسکل بانک مرکزی درباره نظارت بر شرکتهای بیمهای و صدور مجوز گفت: «طبق قانون، وظیفه اصلی بیمه مرکزی نظارت است و در این سالها سعی کرده به این وظیفه به نحو احسن عمل کند. بهطور طبیعی در اثر گسترش مجموعه تحت نظارت از جمله شرکتهای بیمه و نمایندگان شرکتهای بیمه، کارگزاریها و مؤسسات ارزیابان خسارت، حیطه و دامنه نظارت بیمه مرکزی هم گستردهتر میشود.»
او با بیان اینکه نظارت بیمه مرکزی نظارت ضعیفی نیست، اما جای کار زیادی دارد، افزود: «یکی از برنامههای پیشبینیشده تقویت نظارت و بحث اول نیز هوشمند کردن نظارت است و باید نحوه و روش نظارت مورد توجه قرار گیرد و از فناوریهای روز استفاده کنیم تا بر شاخصهای مالی نظارت دقیقی داشته باشیم.»
مجید بهزادپور با بیان اینکه در بحث تعداد شرکتهای بیمه همیشه این سؤال مطرح است که تعداد مناسب شرکتهای بیمه چه میزان است، گفت: «بر اساس مطالعهای که پژوهشکده بیمه انجام داد، تقریباً به رقم ۵۰ شرکت در فضای فعلی کشور رسیده است، البته اعتقادی به تعیین دستوری تعداد شرکتهای بیمهای ندارم، نوع فعالیتها، اعمال نظارت هوشمند و ایجاد بازار رقابتی تحت کنترل تعداد شرکتها را تعیین میکند.»
او اضافه کرد: «به موجب اصلاح مواد ۱ و ۲ قانون اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی پیشبینی شده که نمیتوان بهدلیل اشباعشدن بازار مانع از صدور مجوزها شد، یعنی تکلیف قانونی وجود دارد که نمیتوان مانع جدی بر صدور مجوزها ایجاد کنیم و در قانون اختلال در رقابت نامیده میشود.»
رشد ضریب بیمه در 10 سال گذشته
رئیسکل بیمه مرکزی تأکید کرد: «اگر شاخصهای رقابت صحیح در بازار بیمهای تعریف و آییننامه آن تدوین شود، خود به خود به تعداد مناسب شرکتهای بیمهای خواهیم رسید؛ اما در شرایط فعلی سعی کردیم بازنگری جدی در صدور مجوزهای شرکتهای بیمهای داشته باشیم تا در یک زمان قابل قبول تعیین تکلیف کنیم.»
بهزادپور در ادامه افزود: «ضریب نفوذ بیمه در ۱۰ سال گذشته از ۲ درصد به ۲/۵۷ درصد رسیده که نشاندهنده رشد خوب این صنعت در سالهای گذشته است، اما تا رسیدن به برنامه تعیینشده فاصله زیادی داریم که با برنامهیزیهای انجامشده، امیدواریم مردم شاهد توسعه قابل قبولی در این صنعت باشند.»