راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نفوذ سامانه پل در شبکه بانکی چقدر است؟ / بی‌خبری برخی بانک‌ها از پل

آن‌گونه که بانک مرکزی اعلام کرده، سامانه پرداخت لحظه‌ای انتقال وجه پلی است بر محدودیت‌های شیوه مرسوم کارت‌به‌کارت. سامانه پل که به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، هم‌راستا با استانداردهای جهانی طراحی‌ شده، جایگزین روش مرسوم و متداول کارت‌به‌کارت می‌شود. دست‌اندرکاران راه‌اندازی سامانه پل معتقدند انتقال وجه حساب‌به‌حساب، ریسک را مدیریت و شرایط نظارتی دقیق‌تری را برای شبکه بانکی ایجاد می‌کند. علاوه بر این، برای مشتریان هم مزایایی مانند سهولت در انتقال وجوه و پرداخت لحظه‌ای، پرداخت کارمزد کمتر با سقف انتقال بیشتر دارد (سقف انتقال وجه هنگام نگارش این گزارش با روش کارت‌به‌کارت 10 میلیون تومان و سقف انتقال وجه از طریق سامانه پل 15 میلیون تومان در طول شبانه‌روز است).

اما مجموع شرایط نشان می‌دهد متولیان سامانه پل آن‌قدر محو جذابیت این روش مبتنی بر شبا شده‌اند که می‌خواهند تمام هزینه‌های سنگین زیرساخت رمز دوم پویا را فدای پل کنند. این شیفتگی باعث شده مدیران مؤثر پیش‌بینی کنند که بانک‌ها برای مجهز شدن به سامانه پل سرودست بشکانند و مردم جامعه هم سریعاً از کارت‌به‌کارت کردن وجوه دست بکشند. این در حالی است که تعدادی از بانک‌ها پیش از آغاز به کار رسمی این سامانه مقدمات اجرایی‌سازی آن را فراهم کردند.

اواخر آبان‌ماه مصادف با روزهای اولی که زمزمه‌های راه‌اندازی سامانه پل شنیده می‌شد، داوود محمدبیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در خصوص سامانه پل بیان کرد که این سامانه به‌دلیل تسویه روزانه تراکنش‌ها، برای بانک‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر است و از طرفی سعی شده با دریافت کارمزد کمتر نسبت به تراکنش کارت‌‌به‌کارت، مشتریان به استفاده از این سامانه ترغیب شوند. پیش‌بینی می‌کنیم مشتریان روی این موضوع حساسیتی نداشته باشند، زیرا شماره‌حساب محدودیت‌های شماره کارت را ندارد. در حقیقت شماره کارت جزء اقلام اطلاعاتی حساس است، ولی شماره‌حساب را برای نقل‌وانتقال وجه به‌راحتی می‌توان در اختیار یکدیگر قرار داد.» او همچنین اعلام کرد سامانه پل که از بُعد بانکی شبیه خدمت ساتنا و پایاست، اما از نگاه مشتری مانند کارت‌به‌کارت است، آذرماه رونمایی می‌شود.

در نهایت بانک مرکزی با تأخیری یک‌ماهه، 9 دی 1400را تاریخ اجرای سامانه پل اعلام کرد. اما واقعیت آن است که نه‌تنها در حال حاضر با گذشت حدود چهار ماه از راه‌اندازی سامانه پل، عموم مردم اطلاعی از این ماجرا ندارند، بلکه طی برقراری تماس با پشتیبانی و مرکز تماس برخی بانک‌ها، حتی آنها نیز اطلاع دقیقی از این موضوع نداشتند.


نمی‌دانم، اطلاعی ندارم


مرتضی ترک تبریزی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره بانک تجارت آذرماه اعلام کرد که این بانک در حال آماده‌سازی سامانه پل است و پس از تعامل نهایی با شرکت‌های مرتبط با بانک تجارت، جهت ارائه خدمات مطلوب به مشتریان، این شرکت‌ها به‌زودی به سامانه پل ملحق می‌شوند. بعد از گذشت حدود پنج ماه از اعلام این خبر توسط عضو هیئت‌مدیره بانک تجارت، در مکالمه‌ای کوتاه با یکی از کارشناسان تماس بانک تجارت پیگیر وضعیت سامانه پل در این بانک شدیم. کارشناس مرکز تماس که رسالت شغلی‌اش پاسخگویی به سؤالات مردم است، در پاسخ، از وجود چنین سامانه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کرد و به‌ جای پاسخگویی پرسید که درباره سامانه پل از کجا شنیده‌اید و بعد از اینکه از ماجرا توسط یک کاربر مطلع شد، گفت: «اگر بخشنامه‌ای هم هست هنوز به ما ابلاغ نشده.»

بانک مسکن که به‌عنوان بنگاه اقتصادی واحد مسکونی می‌سازد و وظیفه تأمین تسهیلات خدمات این بخش را بر عهده دارد، بانک دیگری بود که از وجود چنین سامانه‌ای در شبکه بانکی بی‌خبر بود. بانک سینا که خود را بانکی می‌داند که همیشه همگام با سیاست‌های کلان اقتصادی و اهداف و برنامه‌های تولیدی در حوزه صنایع بزرگ و کوچک حرکت کرده هم دریافت ابلاغیه یا حتی اطلاعیه درباره راه‌اندازی سامانه پل را تأیید نکرد. پشتیبانان دو  بانک پارسیان و توسعه تعاون هم از شنیدن نام سامانه پل متعجب نشدند، اما بیان کردند که سامانه پل هنوز به فهرست خدمات‌شان اضافه نشده است.

در میان تماس‌ها، بانک سامان، اقتصاد نوین، پاسارگاد، ملی، کشاورزی و خاورمیانه بانکی‌هایی بودند که اجرایی‌شدن سامانه پل در ساختار بانکی‌شان را تأیید کردند. پشتیبانی بانک آینده هم پیشخوان مجازی و کلید را به‌عنوان راه‌های استفاده از سامانه پل عنوان کرد. سه بانک ایران‌زمین، سرمایه و دی هم اعلام کردند که سامانه پل فعلاً فقط در اینترنت‌بانک، اجرایی شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.