راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جزئیات خدمت جدید بانک مرکزی / رفع محدودیت‌های تراکنش کارت‌به‌کارت با سامانه «پل»

به‌تازگی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از رونمایی از سامانه پل با هدف سهولت در استفاده از خدمات نقل‌وانتقال وجوه در آذرماه سال جاری خبر داد و عنوان کرده که از سال گذشته برای عملیاتی‌سازی این سرویس با بانک‌ها هماهنگی‌های وسیعی آغاز شده و در حال حاضر بانک‌های ملی، ملت، آینده، صادرات، کشاورزی، پارسیان، سامان، دی، توسعه تعاون، پاسارگاد و خاورمیانه از مرحله آزمون‌های نهایی عبور کرده‌اند و بنا بر پیش‌بینی مدیران این پروژه، شاهد عملیاتی‌شدن سامانه پل در ماه آتی خواهیم بود. به گفته داوود محمدبیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی سامانه پل، خدمتی جدید در حوزه تراکنش‌های ریزمقدار است و بانک‌هایی که به این اکوسیستم پیوسته‌اند، از طریق سه کانال می‌توانند این خدمت را ارائه دهند.

به گزارش ایبنا، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در خصوص جزئیات سامانه پل با اشاره به اینکه این سامانه یکی از سیستم‌هایی است که مبتنی بر حساب کار می‌کند، بیان کرد: «این خدمت جدید، از منظر کارکردی و همچنین از منظر مشتری، بسیار شبیه به انتقال وجه کارت‌به‌کارت است. منتها مبدأ و مقصد تراکنش‌ها در این سامانه، شماره حساب به جای شماره کارت است.»

او با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد مشتری روی این موضوع حساسیتی نداشته باشد، به ابعاد مثبت این سامانه پرداخت و گفت: «سیستم جدید برای انتقال وجه، مشکلات کارت‌به‌کارت را ندارد؛ زیرا شماره حساب محدودیت‌های شماره کارت را ندارد. در حقیقت شماره کارت جزء اقلام اطلاعاتی حساس است، ولی شماره حساب را برای نقل‌وانتقال وجه به‌راحتی می‌توان در اختیار یکدیگر قرار داد.»

به گفته محمدبیگی این سامانه به‌دلیل تسویه روزانه تراکنش‌ها برای بانک‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر است و از طرفی سعی شده با دریافت کارمزد کمتر نسبت به تراکنش کارت‌به‌کارت مشتریان به استفاده از این سامانه ترغیب شوند.


راه‌اندازی سامانه «پل» در آذرماه


این مقام مسئول در بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی این سامانه راه‌اندازی می‌شود، توضیح داد: «حدود ۱۲ بانک در حال حاضر آماده هستند و بنا داریم در آذرماه طی یک مراسم رونمایی این کار را با همان بانک‌ها شروع کنیم و در خصوص سایر بانک‌ها هم در تلاش هستیم تا سریع‌تر به این اکوسیستم بپیوندند.»

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه این خدمت جدید در حوزه تراکنش‌های ریزمقدار و خرد قرار می‌گیرد، گفت: «سقف ارائه خدمات در این سامانه رقم ۱۵ میلیون تومان است. واقعیت این است که تا به امروز، سامانه پل یک خدمت جدید محسوب می‌شود که از بُعد بانکی بسیار شبیه خدمت ساتنا و پایاست، ولی از منظر مشتری خیلی شبیه به خدمت کارت‌به‌کارت است.»

او با بیان اینکه ساتنا، پایا و کارت‌به‌کارت کماکان به شکل کنونی، فعال هستند و مشتری می‌تواند از آنها نیز استفاده بکند، تأکید کرد: «این سامانه تنها یک خدمت جدید در کنار خدمات دیگر بانکی است و مشتری بین این خدمات، حق انتخاب دارد.»


سپردن خدمات سامانه پل به فین‌تک‌ها، گام بعدی بانک مرکزی بعد از اجرایی‌شدن فاز اولیه


او با توضیح اینکه بانک‌ها می‌توانند از طریق سه کانال مراجعه حضوری، اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک به مشتریان خدمات ارائه دهند، گفت: «این امکان نیز وجود دارد که همچون خدمت کارت‌به‌کارت، از طریق بانک‌ها این خدمت در اختیار فین‌تک‌ها قرار بگیرد تا ضریب نفوذ را بالا ببرند؛ البته فعلاً در فاز اولیه، روی این موضوع که خدمت جدید را خارج از شبکه بانکی نیز ارائه دهیم، تمرکز نکرده‌ایم؛ بنابراین اکنون از طریق موبایل‌بانک، اینترنت‌بانک و مراجعه حضوری در شعبه، این خدمت جدید ارائه خواهد شد و در فازهای آتی می‌توانیم این خدمت را از طریق بانک‌ها، در اختیار فین‌تک‌ها نیز قرار دهیم.»

به گفته محمدبیگی با اجرای این خدمت جدید، کل پکیج تراکنش‌های حساب‌به‌حساب در شبکه بانکی، کامل می‌شود؛ یعنی از یک ریال تا سقف غیرحضوری یعنی یک میلیارد ریال (از طریق ساتنا)، پوشش داده خواهد شد؛ بنابراین با سامانه پل، بخش صفر تا ۱۵ میلیون تومان را پوشش خواهیم داد.

او با توضیح اینکه در این سامانه محدودیتی در خصوص شماره حساب و نوع بانک برای انتقال وجه وجود ندارد، توضیح داد: «اگر مشتری بخواهد به‌صورت غیرحضوری از این خدمت استفاده کند، بر اساس سازوکار استفاده از خدمات اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک، یک کد پیامکی برای اخذ تأییدیه از مشتری ارسال خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.