راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک تجارت به‌زودی به سامانه پل می‌پیوندد

در روزهای پایانی آبان ۱۴۰۰، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از رونمایی سامانه پل با هدف سهولت در استفاده از خدمات نقل‌وانتقال وجوه در آذرماه سال جاری خبر داد. در این‌باره داوود محمدبیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در گفت‌وگو با راه پرداخت اظهار داشت: «این خدمت جدید، از منظر کارکردی و همچنین از منظر مشتری، خیلی شبیه به انتقال وجه کارت‌به‌کارت است. منتها مبدأ و مقصد تراکنش‌ها در این سامانه، شماره حساب است نه شماره کارت.»

در همین راستا به گفته نایب‌رئیس هیئت‌مدیره بانک تجارت پس از تعامل نهایی شرکت‌های مرتبط با بانک تجارت، این بانک به‌زودی جهت ارائه خدمات مطلوب به مشتریان به سامانه پل ملحق می‌شود.

به گزارش ایبِنا، مرتضی ترک تبریزی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره بانک تجارت با اشاره به اینکه در بانک تجارت، در هر سامانه حاکمیتی که ابلاغ شود، حتماً شرکت خواهیم کرد و برای تمرینات اولیه و هماهنگ‌سازی‌های مورد نظر، تمام تلاش‌مان را انجام خواهیم داد، توضیح داد: «در خصوص سامانه پل که اخیراً مسئولان بانک مرکزی در خصوص آن صحبت کرده‌اند، در حال آماده‌سازی هستیم و پس از تعامل نهایی با شرکت‌های مرتبط با بانک تجارت، به‌زودی جهت ارائه خدمات مطلوب به مشتریان، به سامانه پل ملحق خواهیم شد.»

عضو هیئت‌مدیره بانک تجارت با اشاره به اینکه سامانه پل راهکاری برای انتقال لحظه‌ای وجه از طریق سازوکار حساب به حساب در شبکه بانکی است، اظهار داشت: «در این میان البته باید مشتریان را به‌خوبی آموزش دهیم.»

این مقام مسئول در بانک تجارت در ادامه با اشاره به مثبت‌بودن نتایج بهره‌مندی از سامانه پل در شبکه بانکی اظهار داشت: «در این شرایط باید توجه و حواس‌مان به شرکت‌های نوپا و فین‌تک‌ها و استارتاپ‌هایی که در حوزه بانکی مشغول کار هستند، باشد؛ زیرا باید کاری کنیم که سرویس‌ها، متنوع و غیرمتمرکز ارائه شوند. در حقیقت باید به سمتی حرکت کنیم که شرکت‌های کوچک استارتاپی که در حال ارائه سرویس‌های خوب و چابک به مردم هستند و به سیستم بانکی در ارائه خدمات، کمک می‌کنند، در مسیر جدید احساس خوبی داشته باشند. به بیان دیگر باید نقش این نوع شرکت‌ها را در نظام بانکی جدی بگیریم و کاری کنیم که این شرکت‌ها با ارائه سامانه‌های جدید، از بین نروند و همچنان به خدمت‌رسانی ادامه دهند.»

او در ادامه با اشاره به ضرورت بررسی ریسک هر کاری در شبکه بانکی و خدماتی اظهار داشت: «در خصوص هر کاری که ریسک بالایی دارد، نباید اقدامی انجام دهیم که به توقف آن کار منجر شود؛ در حقیقت محدود‌کردن‌های ما در شبکه بانکی، باید بر اساس ریسک موضوع باشد. همان‌طور که در سیستم‌های دنیا، ابتدا ریسک را بررسی می‌کنند و سپس بر اساس ریسک، کنترل می‌گذارند.»

ترک‌تبریزی در خاتمه افزود: «باید نگاه سیاست‌گذار در حوزه اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها، ریسک‌محور باشد. این مسئله چند خاصیت دارد؛ اول اینکه هزینه‌های بانک‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد، دوم اینکه نگاه مشتری را به سرویس‌های بانکی مثبت می‌کند و در نهایت تجربه مشتری نیز خیلی خوب و علاقه‌مند به شبکه بانکی کشور خواهد شد. ولی از آن طرف باید ریسک‌ها را با استفاده از ابزاری همچون مانیتور و چک‌کردن به‌طور دائم کنترل کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.