راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خشکسالی تراشه‌های چین با ادامه قرنطینه‌های کرونایی

تولید سه‌ماهه تراشه‌های نیمه‌رسانا در چین برای نخستین بار از اوایل سال ۲۰۱۹ در پی افول تقاضای مصرفی برای محصولات الکترونیکی و قرنطینه‌های کرونایی در مناطق مختلف این کشور، کاهش پیدا کرد. اداره ملی آمار چین اعلام کرد تولید مدارهای یکپارچه در سه‌ماهه ابتدای سال میلادی جاری، ۴/۲ درصد کاهش پیدا کرد و تراشه‌ سازان کاهش شدیدتر تولید در ماه مارس گذشته را گزارش کردند. این بدترین عملکرد سه‌ماهه از ابتدای سال ۲۰۱۹ به شمار می‌رود که تولید تراشه در این کشور ۸/۷ درصد سقوط کرد.

حالا در چنین شرایطی، دولت چین در تلاش است برای متوقف کردن موج جدید شیوع ویروس کرونا، منطقه شانگهای را که به عنوان قطب تراشه‌ سازی این کشور محسوب می‌شود را تحت قرنطینه یک‌ماهه قرار دهد.

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تراشه چین شامل اسمیک (SMIC) برای تأمین‌ بعضی قطعات دچار مشکل شده‌اند. تولید تراشه چین در مارس ۵.۱ درصد کاهش پیدا کرد. شماری از مدیران شرکت‌های خودروسازی و سخت‌افزاری هفته گذشته نسبت به اختلالات زنجیره تأمین‌ ابراز نگرانی کردند زیرا مناطق بیشتری پس از گزارش موارد ابتلا به کرونا، تدابیر بازدارنده سخت‌گیرانه‌ای را به اجرا گذاشته‌اند؛ مناطق کانشان و ژنگژو که بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید آیفون در آنها مستقر از جمله این موارد می‌شوند.

ریچارد یو، مدیر اجرایی شرکت هواوی هفته گذشته هشدار داده بود: «اگر فعالیت تأمین‌کنندگان تراشه شانگهای متوقف بماند، کارخانه‌های فناوری در سراسر چین بعد از ماه مه مجبورند دست از کار بکشند و متعاقباً ضرر اقتصادی عظیمی وارد خواهد شد. با طولانی شدن موج اخیر ابتلا به کرونا در شانگهای، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین مقامات را برای کمک به ازسرگیری تولید شرکت‌های تراشه سازی به این شهر فرستاده است.»

سال‌هاست پکن صنعت تراشه بومی را یک صنعت استراتژیک و جزء مهمی از رقابتش برای برتری فناوری می‌بیند. تولید تراشه در چین در بحبوحه جنگ تجاری با آمریکا، سال‌هاست رشد دو‌رقمی داشته است. بااین‌حال طبق آمار انجمن صنعت نیمه‌رسانای چین، این کشور در سال ۲۰۲۱ به ارزش بیش از ۴۳۲ میلیارد دلار چیپ‌ست از آمریکا وارد کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، کندی تقاضای مصرف برای محصولات الکترونیکی هم شرکت‌های تراشه سازی چین را تحت تأثیر قرار داده است. به گفته مارک لیو، رئیس شرکت TSMC تایوان، تقاضا برای تلفن‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی و تلویزیون‌ها با اجرای تدابیر قرنطینه در چین، کاهش پیداکرده است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که ویروس کرونا هدف گرفته است، بخش زنجیره تأمین است. برای مثال زنجیره تأمین اپل در شرایط عادی به قطعه سازان چینی بسیار وابسته است. اما با توجه به رشد گسترده ویروس کرونا شرایط تأمین قطعات بسیار سخت شده است. سال گذشته تیم کوک، مدیرعامل اپل برای معافیت آیفون‌ها از تعرفه‌های ایالات‌متحده علیه چین تلاش می‌کرد و اکنون کارخانه‌های فاکسکان در چین، که اکثر آیفون‌ها را تولید می‌کنند، دچار اختلالاتی شده‌اند زیرا کارگران با 14 روز قرنطینه به دلیل شیوع ویروس کرونا مواجه هستند. اکنون، با ایجاد اختلال در زنجیره تأمین و بازگشت به عقب شاید شاهد کاهش تولید تلفن‌های همراه باشیم که حتی برخی شرکت‌های ضعیف را به مرز نابودی ببرد.


بحران تراشه در صنعت خودروسازی


شرایط حاکم بر صنعت جهانی پردازنده، تنها دنیای فناوری را تحت‌ تأثیر قرار نمی‌دهد، حالا دایره تأثیرگذاری این صنعت بسیار فراتر از بازار محصولات دیجیتال رفته است. در روز سیزدهم ژانویه هوندا، خودروساز ژاپنی اعلام کرد که ناچار است برای مدتی کارخانه‌اش در شهر سویندون در جنوب انگلستان را تعطیل کند. جالب آنجاست که این اتفاق نه به‌خاطر برگزیت یا شیوع ویروس‌کرونا، بلکه به‌خاطر کمبود میکروپردازنده‌های موردنیاز این شرکت بوده است. شرکت‌های خودروساز دیگر هم شرایط مشابهی را دارند. فولکس‌واگن که حجم تولید بیشتری نسبت به خودروسازهای دیگر دارد، اعلام کرده است که به‌ دنبال شرایط پیش‌آمده، در فصل جاری صد‌هزار خودرو کمتر تولید خواهد کرد. تعجبی هم ندارد؛ مثل هر چیز دیگری از بانک‌ها گرفته تا ماشین‌آلات کشاورزی در این روزها خودروها هم نمی‌توانند بدون کامپیوترها کار کنند.

کارخانه‌های خودروسازی اعلام کرده‌اند که کمبود چیپ یا تراشه کامپیوتری، تولید خودرو را با بحرانی جدی روبرو کرده است. هفته گذشته مدیران چند کارخانه پیش‌بینی کردند که این بحران به کاهش تولید و درآمد خودروسازان در سال جاری منجر خواهد شد.

دورکاری و ماندن مردم در خانه به دلیل بحران کرونا باعث شد تا سال گذشته تقاضا برای لوازم کامپیوتری بیشتر شد و درنتیجه مصرف تراشه‌ برای ساخت این لوازم افزایش یافت.

علاوه بر این، افزایش تقاضا برای خرید خودرو در ماه‌های پایانی سال گذشته میلادی باعث کمبود بیشتر تراشه‌های کامپیوتری شد. هم‌زمان آتش‌سوزی دریکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های ساخت تراشه در ژاپن و طوفان در ایالت تگزاس، محل یکی دیگر از کارخانه‌های ساخت تراشه، عرضه را محدود کرد.

مجموع این عوامل باعث شد تقریباً تقریبا همه خودروسازان ناچار شوند خط تولید را برای مدتی متوقف کنند. برخی دیگر از شرکت‌ها مانند نیسان، ماشین‌های خود را بدون آپشن‌هایی مثل راه‌یاب ماهواره‌ای تولید کرده‌اند و بعضی دیگر عرضه مدل‌های جدید خود را به تعویق انداخته‌اند.


کارت‌های تراشه‌دار


بعد از شیوع ویروس کرونا، تقاضای مضاعفی برای خرید تراشه در دنیا ایجاد شد. عموم تراشه‌ها در چین تولید می‌شود و تمام کمپانی‌های بزرگ دنیا در یک‌ونیم سال اخیر برای خرید تراشه دچار مشکل شدند. بنابراین همه کمپانی‌ها ازجمله کمپانی‌های ایرانی مشکل داشتند. برخی از کمپانی‌های کوچک‌تر به‌راحتی به تراشه دسترسی ندارند، چراکه مصرف کمپانی‌هایی مانند سونی و سامسونگ یا خودروسازی‌های بزرگ بسیار بیشتر از یک کمپانی ایرانی است. درنتیجه در بازار تقاضا، کمپانی‌های کوچک‌تر بسیار کمتر از کمپانی‌های بزرگ‌تر می‌توانند دسترسی پیدا کنند.

یک کارت تراشه‌دار که به نام کارت هوشمند نیز نامیده می‌شود، یک کارت اعتباری یا امنیتی بوده که یک تراشه کامپیوتری درون آن قرارگرفته است. این تنها تفاوت ظاهری این کارت‌ها به شمار می‌رود. همه کارت‌های تراشه داری که بانک‌ها آن‌ها را برای مشتریان خود ارسال کرده‌اند هنوز هم به فناوری مغناطیسی مجهز خواهند بود به دلیل این‌که این احتمال وجود دارد که بعضی از فروشگاه‌ها از دستگاه‌هایی استفاده کنند که مجهز به خواندن کارت‌های تراشه دار نباشند.

کارشناسان هشدار می‌دهند که کمبود جهانی تراشه به‌زودی روند تولید کارت‌های بانکی را نیز دچار مشکل می‌کند. بررسی‌ها حاکی است کمبود فعلی تراشه  ادامه‌دار خواهد بود و هیچ چشم‌اندازی از بهبود آن در کوتاه‌مدت وجود ندارد. در این شرایط جایگزین کردن میلیون‌ها کارت اعتباری مفقودشده و نیز صدور کارت‌های بانکی و اعتباری جدید دچار مشکل خواهد شد. بر اساس آمار موجود 90 درصد از پرداخت‌های غیر نقدی با استفاده از کارت‌های بانکی و اعتباری انجام می‌شوند و 60 درصد از پرداخت‌های آنلاین نیز به همین شیوه صورت می‌گیرد. هرسال بیش از سه میلیارد کارت پرداخت بانکی در سراسر جهان تولید و توزیع می‌شود.

منبع ایسنا فورچون
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.