راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس مجلس بررسی طرح صیانت را به شورای عالی فضای مجازی سپرد / تصمیم نهایی با مجلس است

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در نامه‌ای بررسی طرح صیانت از فضای مجازی را به شورای عالی فضای مجازی محول کرد. در راستای درخواست رئیس مجلس، شورای عالی فضای مجازی در اولین نشست رسمی خود به بررسی طرح صیانت از فضای مجازی ورود خواهد کرد. البته طرح بعد از بررسی‌های لازم به مجلس بازمی‌گردد.

طبق گفته ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی به روزنامه همشهری، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نامه‌ای از رئیس شورای عالی فضای مجازی درخواست کرده که دولت و شورای عالی فضای مجازی سیاست‌های کلان مربوط به فضای مجازی و طرح صیانت را مشخص کنند. فیروزآبادی معتقد است این درخواست نشان می‌دهد که مجلس علاوه بر اینکه به نظر عمومی جامعه اهمیت می‌دهد، به‌دنبال معقولیت اجتماعی نیز هست.

فیروزآبادی با تأکید بر اهمیت رضایت جامعه از نتایج توضیح داد: «طرح مربوط به فضای مجازی مدت زیادی است که در مجلس است و بین کمیسیون‌ مشترک و صحن دست‌به‌دست می‌شود. در این میان هیئت‌رئیسه مجلس هم ورود کرده و تاکنون جلسات متعددی تشکیل‌ شده است. تمامی این جریانات نشان می‌دهد مجلس به آرای عمومی جامعه اهمیت می‌دهد و نسبت به آن بی‌تفاوت نیست. برای همین مجلس می‌خواهد طرح صیانت علاوه بر مشروعیت قانونی، معقولیت اجتماعی هم داشته باشد. نامه و درخواست اخیر رئیس مجلس در راستای کسب معقولیت اجتماعی است و می‌خواهد شورای عالی فضای مجازی به‌عنوان شورای سیاست‌گذار کمک کند. امیدواریم خروجی این تلاش‌ها به مصلحت مملکت ختم شود و رضایت جامعه را در پی داشته باشد.»

او با بیان اینکه سیاست‌ها بر اساس خلأهای قانونی فضای مجازی خواهد بود، ادامه داد: «در اولین جلسه‌ پیش روی شورای عالی فضای مجازی، درخواست مربوطه بررسی خواهد شد. ما در شورای عالی به‌دنبال تعیین سیاست‌های کلان هستیم و امیدواریم در پی این کار نظر متخصصان و مردم را جلب کنیم. در نظر داریم طرح جامعی ارائه شود که همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… فضای مجازی را پوشش دهد. ما سیاست‌ها را طوری تنظیم خواهیم کرد که بر اساس آن خلأهای قانونی در فضای مجازی یا ابعادی که نیاز به اصلاح قانون دارد، مشخص و توسط دولت یا مجلس اعلام شود.»

فیروزآبادی در پایان صحبت‌هایش تأکید کرد که طرح صیانت بعد از بررسی سیاست‌های کلان به مجلس بازمی‌گردد و در نهایت مجلس است که درباره نحوه اجرای سیاست‌ها تصمیم می‌گیرد.

هفته گذشته جلسه غیرعلنی در مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی موسوم به «طرح صیانت» با هدف بیان استدلال موافقان و مخالفان در یک فضای منطقی برگزار شد و برای بقای این طرح در کمیسیون مشترک، رأی‌گیری استمزاجی صورت گرفت. در این رأی‌گیری تعداد آرای مخالفان ابقاء، ۱۲۰ رأی از ۲۴۱ رأی حاضر بود و مخالفان ابقای طرح در کمیسیون مشترک، به ۵۰ درصد نرسیدند. مهدی سالم، سخنگوی وزارت ارتباطات هم در توییتر ارجاع طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی توسط رئیس مجلس را تأیید کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.