راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نامزدها و منتخبان رسانه، انتشارات و گزارش تحقیقاتی ستاره ۱۴۰۰ از نگاه ماهنامه عصر تراکنش / مجمع خوبان

 عصر تراکنش ۵۵ و ۵۶ / بلوغ هر صنعت را می‌توان از کیفیت و تعدد رسانه‌هایش، انتشارات تخصصی یا حتی گزارش‌های تحقیقاتی که در آن در جریان است، سنجید. صنعت فناوری‌های مالی ایران از معدود صنایعی در ایران است که در این حوزه وضعیت خوب و قابل قبولی دارد و این نشان از بلوغ این صنعت دارد. صنعتی که گردش اطلاعات و تولید دانش در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از همین رو سعی کردیم در یک فهرست ۹ تایی نامزدهای این بخش را انتخاب و از جمع‌شان ۳ منتخب داشته باشیم.


منتخبان


آکادمی هوش مالی

ضعف نظام آموزشی کشور در زمینه آموزش مباحث مرتبط با سواد مالی و سرمایه‌گذاری بر کسی پوشیده نیست. ضرر و زیان سنگین بسیاری از هم‌وطنان در بورس در سال 1399 ضرورت افزایش سواد مالی در کشور را بیش از پیش آشکار ساخت. آکادمی هوش مالی از معدود مجموعه‌هایی در کشور است که برای پر کردن خلاء آموزش رسمی در کشور و با هدف افزایش سواد مالی تأسیس شده است.  می‌توان گفت سال 1400 برای آکادمی هوش مالی سال تثبیت فعالیتش بود. تولید 23 کتاب صوتی برای کودکان با همکاری صداپیشگان معروف کشور، همکاری با شبکه رادیویی گفت‌وگو و تولید برنامه «چهلستون؛ چهل گفت‌وگو درباره ریشه‌های سواد مالی» و همچنین تولید محتوای ویدئویی با موضوع سواد مالی و انتشار آن در پلتفرم‌های اینترنتی از جمله فعالیت‌های این مجموعه بوده است.

برای مثال کانال آکادمی هوش مالی در آپارات بیش از 21 هزار بازدید داشته است. هرچند شاید در نگاه اول این میزان از بازدید چشم‌گیر نباشد، اما باید پذیرفت که مخاطب عام معمولاً از چنین مباحثی رویگردان است و تا حد امکان نمی‌خواهد خود را در معرض مباحث آموزشی قرار دهد. با این حال این مجموعه تلاش خود را کرده تا بتواند این مباحث را در حد امکان ساده‌سازی کند و مسائل سخت مالی را با زبانی تا حدی ساده به مخاطب ارائه دهد. همان‌گونه که پیش‌تر نیز ذکر شد، تولید کتاب صوتی با موضوع سواد مالی برای کودکان و در قالب داستان شاید یکی از مؤثرترین اقدامات این آکادمی در سال جاری بوده است.

ارزدیجیتال

وب‌سایت ارزدیجیتال از سال 1396 کار خود را آغاز کرده و در این مدت توانسته به لحاظ بازدید و رتبه الکسا (77) به وب‌سایت شماره یک ایران در زمینه کریپتوکارنسی تبدیل شود. راه‌اندازی بخشی به‌عنوان «خبر فوری» یکی از اقدامات تأثیرگذار این مجموعه در سال جاری بوده است. این بخش جدید که با استقبال نسبتاً خوبی از سوی علاقه‌مندان رمزارزها در کشور مواجه شده، تلاش کرده اخبار مرتبط با ارزهای دیجیتال را در کمترین زمان ممکن منتشر کند. هرچند این بخش هنوز نتوانسته فعالیت خود را به‌صورت 24ساعته پیگیری کند و در روزهای پایانی هفته اخبار این بخش با تأخیر به‌روزرسانی می‌شود، اما در مجموع ایده قابل توجهی است که از نگاه تحریریه عصر تراکنش دور نمانده است.

تحلیل‌ها، گزارش‌ها و مطالب آموزشی وب‌سایت ارزدیجیتال برای تازه‌واردانی که در سال 1400 و همزمان با اوج‌گرفتن قیمت‌ها وارد بازار شده بودند، بسیار مؤثر و راهگشا بود. در واقع ارزدیجیتال در پنجمین سال فعالیت خود و در سالی که با رشد بی‌سابقه بیت‌کوین و سایر آلت‌کوین‌ها همراه شد، توانست کارکرد اطلاع‌رسانی و همچنین آموزشی خود را به‌خوبی انجام دهد و جایگاه خود را مستحکم کند. به لحاظ تجربه کاربری نیز باید گفت نمایش حداقلی تبلیغات در این وب‌سایت و به‌ویژه عدم استفاده از تبلیغات کلیکی (که حضور این نوع تبلیغات در بسیاری از وب‌سایت‌ها چهره زشتی به آنها بخشیده است)‌ باعث شده وب‌سایت این رسانه از نظر بصری، برای مخاطب جذاب باشد. مجموع این ویژگی‌ها باعث شده وب‌سایت ارزدیجیتال را به‌عنوان یکی از سه گزینه برتر در بخش رسانه‌ها در سال 1400معرفی کنیم.   

ایلیا

شرکت مشاوره مدیریت ایلیا از سال 1386 فعالیت خود را آغاز کرده و طی این سال‌ها توانسته به کسب‌وکارهای زیادی در زمینه ورود موفق به بازار مشاوره ارائه دهد. با وجود فعالیت‌های گسترده و متعدد این شرکت مشاوره، اما موضوعی که باعث شد اسم این شرکت در سال 1400 در بین فعالان حوزه فناوری و استارتاپی کشور بر سر زبان‌ها بیفتد، گزارشی تحلیلی بود که ابتدای سال جاری توسط این شرکت منتشر شد. این گزارش با عنوان «رمزارزها و فرصت تاریخی کشور ما، ایران» در نوع خود اولین گزارش مبتنی بر تحقیقاتی بود که با موضوع رمزارزها در ایران منتشر می‌شد. نتایج این گزارش نشان می‌دهد که ۶۵ درصد مردم ایران معتقدند که آینده متعلق به رمزارزهاست. ۳۳ درصد در مورد سرنوشت آن تردید دارند و تنها دو درصد مردم به آینده آنها بدبین هستند.

با این حال درباره برخی نتایج آن به‌ویژه ادعایی مبنی بر وجود بیش از 12 میلیون دارنده رمزارز در ایران، حرف‌وحدیث‌های فراوانی به وجود آمد، اما در مجموع این گزارش توانست نگاه‌های زیادی را به خود معطوف کند و توسط بسیاری از کارشناسان و حتی مدیران دولتی مورد استناد قرار گیرد. گزارش ایلیا همچنین از دو سناریوی محتمل با نام‌های «جاده ابریشم» و «جاده چالوس»، به‌عنوان سناریوهای پیش روی اکوسیستم رمزارز ایران در 10 سال آتی یاد کرده است. در سناریوی جاده ابریشم، ایران روابط بین‌المللی گسترده‌تری دارد و همین مسئله خط‌مشی‌های سیاستی آن در خصوص رمزارزها را تعیین خواهد کرد. در طرف دیگر، در سناریوی جاده چالوس، روابط بین‌المللی ایران بسیار محدود است و سایه تحریم‌ها همچنان بر سر کشور سنگینی می‌کند


سایر نامزدها


ECM

شش سال از راه‌اندازی ECM می‌‌گذرد و در این مدت توانسته جایگاه قابل قبولی در حوزه رصد و پایش تجارت الکترونیکی و محیط استارتاپی ایران کسب کند و گزارش‌های آن برای شرکت‌های فعال در صنعت پرداخت، تجارت الکترونیکی و به‌طور عام حوزه فناوری در کشور جذابیت پیدا کرده است. دلیلی که باعث شده تحریریه عصر تراکنش ECM را در فهرست نامزدهای برترین کسب‌وکارها در سال 1400 قرار دهد، تهیه دو گزارش از اکوسیستم استارتاپی و اکوسیستم فین‌تک ایران است     

انتشارات راه پرداخت

پایگاه خبری راه پرداخت در حالی دهمین سال فعالیت خود را در سال 1400 جشن گرفت که از فعالیت جدی انتشارات این مجموعه تنها چهار سال می‌گذرد. در طول این چهار سال انتشارات راه پرداخت توانسته با انتشار بیش از 100 کتاب جای خود را در بین ناشران ایرانی باز کند. انتشارات راه پرداخت در سال 1400 هم روند رو‌به‌رشدی داشت و توانست در بحبوحه گرانی بیش از حد کاغذ و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های چاپ، بیش از 30 کتاب را چاپ و روانه بازار کند. همچنین کتاب 60 الگوی مدل کسب‌وکار این انتشارات در کنفرانس بین‌المللی مدیریت کسب‌وکار عنوان کتاب سال حوزه کسب‌وکار در ایران را کسب کرد.

فارکست

فارکست پادکست رفته‌رفته در حال تبدیل‌شدن به مدیومی تأثیرگذار است. فارکست مجموعه پادکست‌هایی است که در حوزه فناوری و اقتصاد منتشر می‌شود و عملکرد آن در سال جاری به نحوی بوده که بتواند در بین نامزدهای بهترین‌های بخش انتشارات و رسانه قرار بگیرد. هستی ربیعی از مدیران پژوهشکده پولی و بانکی میزبان این مجموعه پادکست است. فارکست که فعالیت خود را از سال جاری آغاز کرده تاکنون 28 اپیزود را منتشر کرده و به موضوعات مختلف اقتصادی و مالی پرداخته است. کانال این پادکست در پلتفرم کست‌باکس بیش از 13 هزار عضو دارد و اپیزودهای آن بیش از 175 هزار بار شنیده شده است.

اینشورتک

شاید اینشورتک آن‌طور که بایدوشاید در ایران سروصدایی به پا نکرده باشد و زیر سایه هیاهوی استارتاپ‌های فین‌تکی که در حوزه پرداخت فعالیت می‌کنند، قرار داشته باشد، اما حرکت رسانه‌ای جالبی که شبکه نوآفرینی پلنت انجام داده، اعضای تحریریه عصر تراکنش را متقاعد کرده که وب‌سایت و مجله‌ای را که با حمایت این شبکه راه‌اندازی شده، در فهرست نامزدهای امسال قرار دهند. رسانه اینشورتک از معدود رسانه‌هایی است که به‌طور خاص اخبار صنعت بیمه را با نگاه ویژه به تحولاتی که فناوری در این صنعت رقم زده است، پوشش می‌دهد. مجله اینشورتک که به‌صورت فصلنامه منتشر می‌شود، توانسته در مدت‌زمان کوتاه فعالیت خود نظر فعالان حوزه بیمه را به خود جلب کند.

کوین‌پلاس

کوین‌پلاس که نام تجاری شرکت راتین سرمایه آتیه است، هرچند به‌طور تخصصی در زمینه ارائه راهکارهای بلاکچینی فعال است، اما از معدود شرکت‌هایی است که نگاه ویژه‌ای به حوزه اخبار و اطلاع‌رسانی در فضای ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین دارد. «کریپتوداشبورد» نام بولتن تحلیلی-خبری این شرکت است که 10 شماره از آن در سال 1400 منتشر شده و به تحلیل و بررسی بازار رمزارزها، اخبار و پروژه‌های بلاکچینی می‌پردازد. این شرکت همچنین در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام به تولید محتوا می‌پردازد و بیش از 16 هزار نفر مطالب آن را دنبال می‌کنند.

انتشارات آریاناقلم

آریاناقلم طی یک دهه گذشته توانسته در عرصه نشر کتاب، روند روبه‌رشد خود را حفظ کند و در انتشار کتاب‌های کسب‌وکاری یکی از مدعیان همیشه حاضر در صحنه باشد. خلاقیت در صفحه‌آرایی، طراحی جلد و گرافیک داخلی کتاب‌های آریاناقلم جزء ویژگی‌هایی است که فارغ از محتوای کتاب، می‌تواند چشم هر خواننده‌ای را به خود جلب کند. واقع‌بینی، شکل‌دهی آینده انقلاب صنعتی چهارم، نتایج نوآوری باز و انگیزه رهبری را می‌توان از جمله کتاب‌های موفق این انتشارات در سال 1400 دانست که توانسته نظر خوانندگان کتاب در ایران را به‌خوبی جلب کند.  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.