راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگو با محمد قاسمی، مدیرعامل صرافی مزدکس که مأموریتش فراهم‌کردن امکان معامله جهانی و سرمایه‌گذاری در بستری ساده و شفاف است / در مسیر بین‌المللی‌شدن

عصر تراکنش 55 و 56 / مزدکس که فعالیت خود را از اواسط سال ۱۴۰۰ شروع کرده، یک پلتفرم کریپتو به کریپتو است که قصد دارد برای صنایع و شرکت‌های بازار بورس و صندوق‌ها سرمایه جذب کند. در واقع قرار است با فعالیت مزدکس پلی شکل بگیرد که جریان نقدینگی به بازار سرمایه وارد شود. مزدکس در چشم‌انداز خود در پنج سال آینده، قرار گرفتن در بین ۱۰ صرافی برتر رمزارز دنیا را هدف قرار داده و در نظر دارد با ارائه ابزارها و امکانات حرفه‌ای، به اولین راه‌حل برای رفع دغدغه‌های معامله‌گران حرفه‌ای بدل شود. طبق صحبت‌های مدیرعامل مزدکس، نقطه اتکای آنها این است که ویژگی‌های صرافی‌های بین‌المللی را دارد و علاوه بر آن از امنیت داخلی نیز برخوردار است. در ادامه گفت‌وگوی عصر تراکنش با محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس را می‌خوانید.


فعالیت در فضای بین‌المللی


محمد قاسمی، ابتدا درباره فعالیت کسب‌وکارها در فضای بین‌المللی صحبت می‌کند و می‌گوید: «چنین به نظر می‌رسد که اگر بخواهیم در فضای بین‌المللی کار کنیم، لازم است که به ایران خدمات ندهیم؛ در مقابل اگر به ایران خدمات بدهیم، باید کار با سایر نقاط جهان را از اهداف کاری خودمان حذف کنیم. در واقع مسئله‌ای که باعث شده ما در ایران عقب بیفتیم و رشد اقتصادی کمی داشته باشیم، انزوا در دنیا و حذف‌شدن در روابط بین‌المللی است. من به‌شخصه همواره به کار بین‌المللی مایل بوده‌ام، اما به دلایلی که ذکر کردم، نه در بورس و نه در فارکس، نتوانستم این کار را محقق کنم. در بازارهای دنیا دو حوزه کسب‌وکار وجود دارد که اگر به قدرت‌های بزرگ نزدیک نباشند، حق ورود حرفه‌‌ای به بازار جهانی را ندارند؛ صنعت نظامی و صنعت مالی. امروز حتی صنعت مالی در این زمینه ارجحیت دارد؛ زیرا هزینه صنعت نظامی بالاست. ضمن آنکه صنعت مالی در عین آنکه هزینه کمتری دارد، پیامدهای آسیب‌زننده‌تری نیز دارد.»

قاسمی با بیان اینکه به‌دنبال راهی بود که در ایران بتوان در فضای بین‌المللی کار کرد، توضیح می‌دهد: «با این حال بودن در ایران برایم اهمیت داشت. شش سال گذشته که با بیت‌کوین و سپس با بلاکچین آشنا شدم، آن را مانند روزنه‌ای دیدم که باعث برهم‌زدن نظم و قاعده قبلی شده است. در نتیجه، به این استدلال رسیدم که گویا توزیع ثروت در حال تحول است و نهادهای کشورهای قدرتمندی که تاکنون قدرت خود را با ثروت خویش به دست آورده‌ بودند، موقعیت‌های متفاوتی خواهند داشت. ضمن آنکه به نظرم رسید محدودیت‌های سفت‌وسخت ارتباطات بانکی دیگر برقرار نخواهد بود؛ زیرا صنعت رمزارز ماهیت غیر قابل ‌کنترل و غیرمتمرکزی دارد و این می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. با توجه به این دریچه گشوده‌شده، با خود فکر کردم که چگونه می‌توانیم خدماتی را هم به ایرانیان و هم در فضای بین‌المللی عرضه کنیم. به نظرم رسید می‌توانیم با استفاده از رمزارزها، بلاکچین، نوشتن قراردادهای هوشمند و… این کار را انجام دهیم، اما نهایتاً این دارایی‌ها برای آنکه واجد ارزش تلقی شوند، باید قابلیت معامله و نقل‌وانتقال داشته باشند؛ به‌ویژه آنکه قلب این اکوسیستم تبادل است.»

طبق صحبت‌های مدیرعامل مزدکس، صرافی مزدکس سال جاری تأسیس شده و در حال حاضر تیم قدرتمندی پشتیبان این صرافی است که اعضای آن با امور مالی و فناوری آشنا هستند و در حال پیشروی در راه بین‌المللی‌شدن هستند.


چالش عمق بازار


قاسمی درباره چالش عمق بازار نیز صحبت می‌کند: «ما در مزدکس بر خلاف صرافی‌های ایرانی چالش عمق بازار را نداریم. صرافی‌های دیگر با ریال کار می‌کنند و مجبورند خودشان ریال را تأمین کنند، یا لازم است مشتریان‌شان آن‌قدر زیاد شود که نقدینگی صرافی را فراهم کنند. ما تلاش کردیم این مسئله را به شکل دیگری حل کنیم. مشخصه صرافی‌های بین‌المللی ارتباط و پیوستگی‌شان با یکدیگر است. در دنیا فراهم‌کنندگان نقدینگی، بازارسازان بزرگی هستند. وقتی شما صرافی تأسیس می‌کنید، این بازارسازان مشکل نقدینگی شما را حل می‌کنند. پس از راه‌اندازی صرافی، با این نهادها قرارداد بسته می‌شود و آنها تا هنگامی‌که مشتری کافی برای صرافی پیدا شود، نقدینگی صرافی را تأمین می‌کنند. از این مرحله به بعد، هر چقدر صرافی امتیاز داشته باشد، مشتریان بیشتری پیدا خواهد کرد، اما در هر صورت مشکل نقدینگی وجود ندارد. این فراهم‌کنندگان نقدینگی به ایران خدمات نمی‌دهند. ما پس از تأسیس مزدکس با چندین مؤسسه مذاکره کردیم و نتیجه‌ای نگرفتیم. در نتیجه با دانشی که در بورس داشتیم، مجبور شدیم خودمان این کار را انجام دهیم که اتفاقاً همین اقدام امروز به نقطه قوت ما تبدیل شده است. ما با حساب‌های کاربری‌ تأییدشده به صرافی‌های بین‌المللی متصل هستیم و کار بازارسازی و تأمین نقدینگی را برای خودمان انجام می‌دهیم.»

قاسمی با اشاره به ریسک‌های متعددی که ممکن است در فعالیت بین‌المللی برایشان ایجاد شود، توضیح می‌دهد: «اولین ریسک مربوط به زیرساخت‌های فنی است. یکی از راهکارهای ما برای ریسک فنی این است که از کدنویسی‌های امن و آزمایش‌های امنیتی مداوم استفاده ‌کنیم؛ در زمینه سخت‌افزاری، ابزار را به‌صورت اختصاصی برای خودمان تنظیم می‌کنیم. ریسک قانونی نیز مربوط به زمانی است که حجم تراکنش‌ها در صرافی بالا می‌رود. در این صورت ممکن است در آینده صرافی‌های ایرانی را ردیابی کنند. برای حل این مسئله، ما سعی کردیم با استفاده از آی‌پی‌های مختلف و تغییرشان ریسک را پخش کنیم.»


بازار هدف مزدکس


او درباره بازار هدف مزدکس می‌گوید که مارکتینگ آنها از ابتدا در داخل ایران آغاز شده، اما مشخصه خاص خود را دارد و بیشتر به زبان انگلیسی ارائه می‌شود: «نکته دیگر این است که مشتریان هدف ما کسانی هستند که بیشتر به کوینکس و سایر صرافی‌های مشابه مراجعه می‌کنند؛ ما می‌خواهیم این افراد را به خود جذب کنیم. نقطه اتکای ما آن است که ویژگی‌های صرافی‌های بین‌المللی را داریم و علاوه بر آن از امنیت داخلی نیز برخوردار هستیم؛ یعنی حساب افراد در این صرافی در برابر بلوکه‌شدن مصون است.»

طبق صحبت‌های قاسمی، هدف مزدکس آن است که شکلی از بازار سرمایه را در ایران اجرا کند: «این صرافی قصد دارد برای صنایع و شرکت‌های بازار بورس و صندوق‌ها سرمایه جذب کند. در واقع قرار است با فعالیت مزدکس پلی شکل بگیرد که جریان نقدینگی را به بازار سرمایه وارد خواهد کرد.»

مدیرعامل مزدکس با بیان اینکه در دنیا مسئله تأمین مالی در اولویت نیست، توضیح می‌دهد: «با توجه به اینکه آنها ابزارهای مالی بی‌شماری در اختیار دارند و به منابع مالی دسترسی آسانی دارند؛ در نتیجه به تأمین مالی نیاز ندارند. بزرگ‌ترین دغدغه ما سرمایه‌ها، شرکت‌ها و استارتاپ‌های درون ایران است. هدف ما بیشتر آن است که این دغدغه را در بازار ایران رفع کنیم؛ یعنی شرکت‌های ایرانی بتوانند برای پیشرفت از دنیا سرمایه جذب کنند.»


رمزارزها؛ فرصتی برای کشور


قاسمی بر این عقیده است که بازار رمزارز واقعاً یک فرصت برای کشور است: «این استدلال من تنها یک شعار نیست، بلکه در عمل نیز محقق شده است. ما تا به امروز مقاله‌ها و اسناد زیادی در این‌باره تهیه کرده‌ و روش‌های اجرایی زیادی را در همکاری با بورس طراحی کرده‌ایم. ایران می‌تواند در این زمینه نیرومند باشد؛ زیرا ما در منطقه، صرافی‌های قدرتمندی نداریم. در ایران صرافی‌های خوبی وجود دارد که می‌توانند با تغییر دیدگاه و ارتباط برقرار کردن با خارج از کشور، منافع زیادی را متوجه ایران کنند. صرافی مفهوم پیچیده‌ای است. چند سال پیش، وقتی ما درباره رمزارز و بیت‌کوین صحبت می‌کردیم، همه به‌دنبال استخراج بودند. من همان زمان مخالف این رویکرد بودم و آن را ادامه استفاده از انرژی ارزان‌قیمت در ایران برای کسب درآمد می‌دانستم. این نوعی ساده‌نگری است. وقتی ما به ‌جای ابزارسازی، خام‌فروشی کنیم، به‌سادگی در برابر رقیب شکست می‌خوریم، اما وقتی به مدل‌های پیچیده ابزارسازی مالی روی بیاوریم، به‌سادگی کنار گذاشته نمی‌شویم. منظور من از ابزارسازی آن است که ترکیبی از بانک و بورس را در صرافی داشته باشیم و خدمات مالی و پولی مختلفی را به داخل و خارج از کشور ارائه دهیم، به واردات و صادرات در حوزه بانکی کمک کنیم و در جذب نقدینگی برای پیشبرد اهداف نقش داشته باشیم.»

به نظر قاسمی، اکنون باید به‌دنبال راه درمانی برای اقتصاد ایران باشیم و نمی‌توانیم بیش از این راهکارها را به تعویق بیندازیم: «بدین ترتیب یکی از راه‌های میان‌بر آن است که سازوکار بانک‌های بین‌المللی را از طریق رمزارز و به ‌واسطه صرافی‌ها مدل‌سازی کنیم و مشکلات مربوط به واردات و صادرات و تأمین مالی را تا حدی حل کنیم. شاید این کار ضرورتاً موجب شود که از خام‌فروشی عبور کنیم و به اقتصاد دیجیتال وارد شویم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.