راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فین‌تک برای زنان / آیا فناوری‌های مالی می‌تواند به کاهش شکاف جنسیتی کمک کند؟

زنان رفته‌رفته قدرت بیشتری به لحاظ مالی پیدا می‌کنند. این مسئله در کنار حضور بیش از پیش زنان در سمت‌های کلیدی صنایع مالی، باعث شده است تا بسیاری از فین‌تک‌ها به فکر بهره بردن از این فرصت جدید بیفتند. با رسیدگی به این مسئله، هم حجم بازار خدمات مالی گسترش پیدا می‌کند، هم جامعه به لحاظ برابری جنسیتی به وضعیتی بهتر می‌رسد.

نسیم بنایی/ فین‌تک در حال تغییر دادن مسائل بسیار زیادی است که فراتر از سیستم‌های لگاسی یا همان موروثی امور بانکی هستند. در حالی که بازار مالی جهان همواره در سلطه مردان بوده است، این چشم‌انداز در حال تغییر است زیرا هر روزه زنان بیشتری وارد کارهایی در زمینه بانکداری، سرمایه‌گذاری و صنایع مربوط به پرداخت می‌شوند.

به گزارش مجله فین‌تک، زمان زیادی بود که نیاز به چنین تحولی حس می‌شد. در حال حاضر هرچه سریع‌تر این صنعت بتواند این دگرگونی را هضم کند و سراغ چالش‌هایی برود که مشتریان زن وارد بازار می‌کنند، وضعیت بهتر می‌شود. دلیل اصلی این مسئله این است که در نهایت، زنان برنده مسابقه قدرت خرید بالا می‌شوند. مدیریت کیف پول، همیشه در مسائل خانگی بر عهده زنان بوده است. با این‌حال، حالا که بیش از هر زمان دیگری زنان در نقش‌های مهمی مانند مدیر عامل فعالیت می‌کنند، مدیریت بودجه شرکت‌ها هم بیش از پیش بر عهده آن‌ها خواهد بود.


زنان موفق فین‌تک


در میان این زنان موفق می‌توان به کوری مک‌کرودن اشاره کرد. مک‌کرودن مدیر عامل فین‌تک ولبلی تک (Wellbly Tech) است. هدف اصلی شرکت او از بین بردن شکاف درآمد بازنشستگی بین زنان و مردان است. مک‌کرودن درباره این موضوع دیدی روشن و شفاف دارد. به نظر او هنوز کارهای زیادی باید انجام داد تا در زمینه مدیریت ثروت تعادلی برابر بین جنسیت‌های مختلف برقرار شود و برخوردی منصفانه‌تر با زنان صورت گیرد.

به گفته مک‌کرودن «انتظار می‌رود ثروت زنان در سطح جهان تا سال 2023 به 93 تریلیون دلار برسد.» مک‌کرودن که اعتقاد دارد جمع کردن ثروت به دلایل مختلفی برای زنان مسئله‌ای متفاوت است، درباره وضعیت کنونی زنان و شتابی که آن‌ها به لحاظ قدرت مالی دارند، چنین می‌گوید: «این اعداد و ارقام از نظر من نشان‌دهنده یک فرصت هستند تا یک چالش. این فرصت‌ها حالا مقابل صنعت خدمات مالی قرار دارند و این صنعت باید خدمات بهتری به زنان ارائه کند. در حال حاضر ارزش این بازار در حدود 700 میلیارد دلار است که گرچه در نگاه اول زیاد به نظر می‌رسد، اما تا استحقاق واقعی خود فاصله زیادی دارد.»

به گفته مک‌کرودن، حیطه‌هایی وجود دارند که در آن‌ها نابرابری بسیار شدید و غیر قابل چشم‌پوشی است: «یکی از مهم‌ترین فرصت‌ها برای ارائه خدمات، از بین بردن شکاف درآمد بازنشستگی بین زنان و مردان است. زنان تقریبا 30 تا 40 درصد پول کمتری در دوران بازنشستگی خود به نسبت مردان دارند. از سوی دیگر احتمال اینکه یک زن در سطح جهان وارد فقر شود، بیشتر از یک مرد است.»


عرصه جدید


مک‌کرودن با اشاره به ابعاد این شکاف می‌گوید: «فقط فکر کنید این شکاف چقدر وحشتناک است. زمانی که به مسئله شکاف پولی جنسیتی فکر می‌کنیم، اولین مسئله مورد نظرمان نابرابری دستمزد است که در کشورهای توسعه یافته بین 10 تا 20 درصد است. با این‌حال وقتی به درآمد بازنشستگی نگاه کنیم، این شکاف به طور میانگین در اروپا به 30 درصد می‌رسد و می‌تواند در بعضی از نقاط دنیا به 49 درصد هم افزایش پیدا کند.»

به گفته مک‌کرودن چنین اعداد و ارقامی نشان می‌دهند که حتی در دنیای غرب هم جای کار زیادی وجود دارد زیرا کمتر از نیم قرن پیش بود که زنان به عنوان شهروندان درجه دو در تمام حیطه‌ها در نظر گرفته می‌شدند. با این‌حال، امروز اوضاع تغییر کرده است و به همین دلیل باید خدماتی جدیدتر از سوی فین‌تک‌ها و نهادهای مالی سنتی به شکل ویژه برای زنان طراحی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.