راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ماهنامه پیوست شماره جدید منتشر شد

ماهنامه پیوست، ماهنامه‌ای که با نگاهی دقیق و موشکافانه رخدادهای فناوری درون ایران را پیگیری کرده و مورد بررسی قرار می‌دهد و البته در کنار آن، نگاه خوبی به مسائل جهانی هم دارد شماره آذرماه خود را منتشر کرد.

pevast1-way2pay-92-08-03

.

سرمقاله و مقالات

در ابتدا این شماره از ماهنامه پیوست سرمقاله‌ای درباره «گرداب پیچنده و تکراری خدمات پس از فروش در ایران»، مقاله دبیر پیوست جهان درباره آدم‌های وابسته به اس ام اس و مکالمه، مقاله دبیر تحریریه درباره رفتار مدیران دولتی درباره فعالیت‌های فناوری اطلاعات دوره قبل و مطلبی از مشاور توسعه کسب‌وکار فناپ با عنوان «جهان هوشمندتر» را می‌خوانید.

.

جرم بودن «استفاده از فیلترشکن» در قانون مطرح نیست

ريیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: «در قانون به طور مشخص مطرح نشده که استفاده از فیلترشکن جرم است و کاربرانی که از سایت‌های فیلتر شده استفاده می‌کنند مجرم نیستند… اگر عملی جرم باشد برای همگان جرم است و اگر هم عملی جرم نباشد برای همه انسان‌ها جرم نیست.»

.

من عضو فیسبوک هستم

وزیر فرهنگ و ارشــاد اســامی گفت: «به نظر من فیسبوک از مصادیق مجرمانه به شمار نمی‌رود و کسانی که عضو آن هستند، ارتباطات سالم و درستی دارند. بنده در فیسبوک حضور دارم و کسانی که با من در داخل و خارج کشور ارتباط دارند در این روزها بحث عاشورا و مسايل مختلف آن را مطرح می‌کنند.»

.

۱۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

وزیر ارتباطات و فنــاوری اطاعات گفت: «برای تبدیل شدن به هاب منطقه به ۱۴ هزار میلیارد تومان بودجه نیازمندیم که ظرف 28 ماه آینده باید این مبلغ را جذب کنیم.»

.

pevast6-way2pay-92-08-03

ما با پست ورشکسته مواجهیم

مدیرعامل شرکت پست گفت:«اگرچه با رشد تکنولوژی شبکه‌های جدید ایجاد شده اما هیچ شبکه‌ای نمی‌تواند جایگزین شــبکه پستی شود. اکنون ما با یک شرکت ورشکسته مواجه هســتیم اما نباید ناامید شویم و باید با سرعت اصلاحاتی درون این مجموعه انجام دهیم تا شرکت پست نجات پیدا کند.»

.

در مقابل افزایش تعرفه‌ها ایستادگی کردم

وزیر ارتباطات و فناوری اطاعات با تاکید بر اینکه بر کاهش تعرفه‌ها اصرار دارد گفت از ابتدای کارش تاکنون در مقابل افزایش تعرفه تلفن ثابت و همراه ایستاده است و اجازه افزایش این تعرفه را نداده و نمی‌دهد.

.

میزبانی‌های داخلی

معاون ســازمان فنــاوری اطلاعات ایران گفت: «بر اساس ارزیابی صورت گرفته از میان 436 ســایت پربازدیــد ایرانی، بالغ بر 287 ســایت در داخل کشــور میزبانی می‌شوند. از میان 500 ســایت اینترنتی که بیشــترین بازدید را در میــان ایرانی‌ها به خود اختصاص داده‌اند، 436 ســایت ایرانی و مابقی غیرایرانی هســتند که از این تعداد بالغ بر 287 ســایت در داخل کشور میزبانی می‌شوند. بخش بعدی «گزارش ماه» به مقاله خبری – تحلیلی طولانی درباره حاشیه‌های بی پایان نمایشگاه الکامپ و مشکلات پیش روی آن در نوزده سال گذشته است. مقاله بعدی این بخش هم به تشکیل اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی و انتظارات موجود از ترکیب جدید این شورا و البته طرح‌های بی‌سرانجام و فصل کاری تازه آن می‌پردازد.

pevast5-way2pay-92-08-03

.

چرا به گارانتی فناوری در ایران نمی‌توان اعتماد کرد؟

پرونده این ماه ماهنامه پیوست هم به موضوعی جذاب و البته زخمی قدیمی بر دل مشتریان فناوری در ایران می‌پردازد، اینکه «چرا به گارانتی فناوری در ایران نمی‌توان اعتماد کرد» یا به عبارتی «مکافات پس از فروش». البته در این پرونده، «پیوست» یکطرفه به قاضی نرفته و نظرات شرکت‌های فعال در زمینه گارانتی را هم جویا شده است. آغاز پرونده هم با داستانی درباره سابقه واردات فناوری به ایران و رویه‌های متعدد ارائه خدمات پس از فروش از آغاز تا کنون، شروع می‌شود. در این پرونده می توانید در کنار مقاله‌ای انتقادی و طولانی از بابک نقاش، نظرات مدیر بخش موبایل هواوی در ایران، مدیر بخش خدمات آوات، مدیر خدمات دفتر ایسوس در بخش سیستم، رئیس هیئت مدیره سام سرویس، دفتر منطفه‌ای سونی و مدیر بخش خدمات موبایل در دفتر ال جی ایران را مطالعه کنید.

pevast2-way2pay-92-08-03

.

تاثیر تکنولوژی بر کتابخوانی

یکی از موضوعات «خارج از محدوده» پرونده این ماه هم به تاثیر تکنولوژی در تجربه کتابخوانی ایرانیان و در نتیجه میزان افزایش سرانه مطالعه می‌پردازد و نتیجه اینکه «روی صفحه نمایشگر، زیر نور کیبورد» هم «تکنولوژی از پس افزایش سرانه مطالعه بر نمی‌آید.»

بخش جذاب «باشگاه مدیران» این شماره «پیوست » هم به داستان زندگی سعید سعادت، موسس و مدیرعامل مجتمع فنی تهران می‌پردازد و سپس سراغ یکی از بزرگترین سرویس دهنده‌های اینترنتی کشور رفته و یک روز را با «شاتل» پرواز می‌کند. آنگاه به این موضوع می‌پردازد که «چگونه می‌توان با چند دستگاه چاپ، یک کسب‌وکار مانند پیک یویو راه انداخت» و خلاصه به بررسی «اتاق سفید و چند سطل رنگ» می‌پردازد.

pevast3-way2pay-92-08-03

.

فقط نام شبنم زیبا بود

در بخش «خدمات و تجارت» ماهنامه پیوست در کنار بحث درباره اجرای طرح ثبت آنی اسناد در دفترخانه‌ها و بایدها و نبایدهای آن، پرونده‌ای پر و پیمان درباره طرح شبنم و ایران کد را پیش رو داریم. در ابتدا «آنچه بر شبنم و ایران کد گذشت» را می‌خوانیم. داستانی که با شروع زمزمه‌هایی درباره تعطیلی این دو طرح توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت، رنگ و بویی دیگر گرفته و دوباره به صدر اخبار آمده است. مثل اینکه ۸ سال پس از عملیاتی شدن ایران کد، قرار است با حضور دولت جدید، اجرای آن متوقف شود؛ تقریبا همان اتفاقی که برای سامانه کدینگ کالا روی داد. در ادامه این پرونده، گفتگویی جالب با مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات را می‌خوانید، که تیتر «بدنه دولت مخالف شفاف سازی است» بر تارک آن خودنمایی می‌کند. این پرونده با مصاحبه‌ای با مدیرعامل راهبر مجری شبنم ادامه می‌یابد که به نظر وی «نمی‌دانند شبنم چیست، شبنم باشد یا نباشد باید فکری به حال قاچاق کالا کرد.»

داستان پرونده با مقاله‌ای تحت عنوان «کدها زبان دوم ما هستند» ادامه می‌یابد که به تاریخچه کدگذاری کالا، خدمات و شیوه‌های آن می‌پردازد. هر چه باشد «اگر به اطراف خود نگاه کنیم می‌بینیم کمتر چیزی را می‌توان یافت که کدی به آن تخصیص نیافته باشد. دنیای امروز را می‌توان دنیای کدهای اطلاعاتی نیز نامید». پایان بخش این پرونده هم مقاله‌ای کوتاه از رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران است که معتقد است «فقط نام شبنم زیبا بود».

pevast4-way2pay-92-08-03

.

NFC در ایران

در قسمت «راه حل» هم علاوه بر آشنایی کامل با NFC و کاربردهای‌اش، بررسی کامل اسمارت فون Z1 سونی (و البته نسل دوم ساعت هوشمند سونی) توسط «پیوست» را نیز مطالعه خواهید نمود. در مقاله «بیشتر با داستان NFC و برچسب‌هایش آشنا شوید: ارتباط نزدیک از نوع سوم» ضمن آشنایی با تکنولوژی NFC، گوشه‌ای از «کاربردهای مالی»، «کاربرد در منازل و خانه‌های هوشمند»، «کاربرد در سرگرمی»، «کاربرد در پزشکی»، «کاربرد در مدارس و دانشگاه‌های هوشمند»، «کاربرد در وسایل نقلیه»، «کاربرد در اطلاع رسانی»، «کاربرد در صنعت حمل و نقل» و «کاربرد در صنعت توریسم» را هم خواهیم دید.

در ادامه پیوست به مطالبی نظیر «مروری بر تاریخچه تجارت الکترونیکی و نقش آمازون در آن» می‌پردازد و خواهید دانست که تجارت الکترونیکی چگونه آغاز شد و جف بزوس (که برخی او را مخترع تجارت الکترونیکی می‌دانند) چه جایگاهی در این میان دارد. در ادامه هم یک اینفوگرافیک درباره «تاریخچه تجارت الکترونیکی» را می‌توانید مطالعه کنید. در انتها نیز در قسمت راهبرد، پیسوت به مطالبی برای راتقای مهارت‌های مدیریتی می‌پردازد.

منبع: نارنجی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.