راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حالا که قرار است تحریم‌ها برداشته شود همه چیز به نفع گاوهاست!

[رضا قربانی | راه پرداخت]

نه! تعجب نکنید! تیتر این یادداشت به هیچ وجه قصد توهین ندارد و اتفاقا قصد دارد موضوعی را که سال‌هاست به آن بی‌توجهی شده در آستانه برداشته شدن تدریجی تحریم‌های ایران بیان کند. استعاره گاو در این متن از داستان کوتاهی از محمد صالح علا برداشته شده به نام جلال آباد. او در این داستان که شنیدن آن فقط ۲۵ دقیقه از شما زمان می‌گیرد به طرز حیرت‌انگیزی آدم‌ها را توصیف کرده و تاثیری که هر کدام بر زندگی خودشان و دیگران دارند را بیان کرده است. او در این داستان کوتاه از دو گروه به نام گاو‌ها و گرگ‌ها نام می‌برد. می‌گوید گاوها برخلاف تصور گاو نیستند. آنها موجودان نازنینی هستند که خیرشان هم به خودشان و هم به دیگران می‌رسد. اما گرگ‌ها حتی خیرشان به خودشان هم نمی‌رسد.

حالا حکایت ماست. در تمام سال‌هایی که تحریم‌ها ما را آزار داده دو گروه در ایران کسب و کار کرده‌اند. گروهی که گاو بودند و اگر تحریم‌ها برداشته شود نه تنها کاسبی‌شان کساد نمی‌شود بلکه ممکن است بهتر هم بشود. اما گروه دیگری که خون مردم را در شیشه کرده بودند گرگ‌هایی بودند که با برداشته شدن تحریم‌ها به یک باره تمام کاسبی‌شان از بین می‌رود. لازم به توضیح نیست که گرگ‌ها دلال‌هایی بودند وهستند که کاسبی‌شان را در تحریم‌های ایران جست و جو می‌کنند.

دیشب وزیر خارجه ایران در صفحه توییتر خود نوشت به توافق رسیدیم. آخرین موارد مورد مذاکره واژگان بودند. آنها می‌گفتند اجازه و ما می‌گفتیم حق. حالا این که کدام کلمه روی کاغذ نقش بسته را نمی‌دانیم. اما به نظر می‌سد روند آشتی با دنیا به خوبی در حال طی شدن است و گوش شیطان کر در سال‌های آتی تمام مشکلات عجیب و غریبی که در ایران داشتیم از بین خواهد رفت. گاوها هیچ نگرانی نداشته باشند. اما گرگ‌ها به فکر کار دیگری باشند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.