راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پرده‌برداری از 10راز بازار رمزارزها در ایران

بازار رمزارزها دیگر یک بازار ناشناخته نیست. با رشد تعداد فعالان این حوزه و استقبال سرمایه‌گذاران ایرانی از بازار ارزهای دیجیتال، حالا شاهد توسعه بیشتر پلتفرم‌های خرید و فروش رمزارز در ایران هستیم. نوبیتکس اخیرا در گزارشی، پرده از رازهای بازار ارز دیجیتال ایران برداشته که در این گزارش 10مورد از مهمترین آنها را بررسی کرده‌ایم. متن کامل گزارش سال نوبیتکس را می‌توانید از این لینک دانلود و مشاهده کنید.

  • سه میلیون و 500 هزار نفر به طور مستقیم از طریق نوبیتکس در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنند. از آنجا که نوبیتکس در گزارش سال خود اعلام کرده 70درصد سهم بازار را در اختیار دارد، می‌توان تخمین زد که تعداد فعالان ایرانی بازار ارزهای دیجیتال، که مستقیما اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کرده‌اند به پنج میلیون نفر می‌رسد که طبعا امکان دارد هر نفر، برای تعدادی از دوستان و اعضای خانواده خود به طور غیرمستقیم، در ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده باشد.
  • ایرانی‌ها در سال میلادی گذشته تنها در نوبیتکس، بیش از 154میلیون مرتبه اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال کرده‌اند. با توجه به تعداد کاربران نوبیتکس می‌توان نتیجه گرفت فعالان این بازار به طور میانگین ماهانه بین 12 تا 13 معامله در بازار‌ ارزهای دیجیتال دارند. البته نوبیتکس گفته میانگین تعداد معاملات کاربران فعالش به 9معامله در ماه می‌رسد.
  • سرمایه‌گذاران ایرانی بازار رمزارزها، در هنگام خرید و فروش ارز دیجیتال، ریال را به تتر ترجیح می‌دهند. نوبیتکس گفته 89درصد از معاملات این پلتفرم در بازارهای ریالی انجام می‌شود و بازارهای تتری سهم 11درصدی از معاملات نوبیتکس را به خود اختصاص داده‌اند. این موضوع در بازدید صفحات هم صادق است و از مجموع بازدید بازارهای نوبیتکس، 92درصد مربوط به بازارهای ریالی و هشت درصد مربوط به بازارهای تتری است.
  • تهران پرجمعیت‌ترین استان بین فعالان بازار ارزهای دیجیتال است. به طوری که 26درصد فعالان بازار رمزارزها را تهرانی‌ها تشکیل داده‌اند. البته دارایی آنها معادل 35درصد کل دارایی‌های رمزارزی سرمایه‌گذاران ایرانی است. داده‌های گزارش سال نوبیتکس نشان می‌دهد تهرانی‌ها 24درصد بالاتر از میانگین کل کشور، در کیف پول نوبیتکس، دارایی رمزارزی دارند.
  • سرمایه‌گذارانی که از ریال برای خرید و فروش رمزارز استفاده می‌کنند، علاقه بیشتری به میم‌کوین‌ها دارند. از بین کل معاملات انجام شده در بازارهای ریالی، 16درصد مربوط به دوج‌کوین و 12درصد مربوط به شیبا است. بیت‌کوین در رتبه هفتم فهرست پررونق‌ترین بازارهای ریالی ایستاده است. اما در بازارهای تتری، بیت‌کوین جایگاه بهتری دارد و در رتبه دوم فهرست قرار گرفته و در مقابل شاهد کمتر شدن سهم بازار شیبا و دوج‌کوین هستیم.
  • برخلاف سرمایه‌گذاران جهانی ارزهای دیجیتال که بیشترین میزان سرمایه را به بیت‌کوین اختصاص داده‌اند، در ایران دوج‌کوین محبوب‌ترین رمزارز به حساب می‌آید. بر اساس گزارش سال نوبیتکس، دوج‌کوین در سبد دارایی 33درصد سرمایه‌گذاران ایرانی به چشم می‌خورد و 17درصد کل دارایی‌های موجود در کیف پول‌های کابران نوبیتکس، دوج‌کوین است. این ارز دیجیتال بیشترین معاملات را هم به خود اختصاص داده. به طوری که 16درصد معاملات ارز دیجیتال در ایران مربوط به خرید و فروش دوج‌کوین است.
  • استان‌های مرکز و شمال کشور، رفتار تقریبا مشابهی در بازار ارزهای دیجیتال دارند. آنطور که در گزارش سال نوبیتکس آمده، در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و تهران، در کنار استان‌های مرکز کشور یعنی اصفهان، فارس، یزد و کرمان، بیت‌کوین بزرگترین دارایی موجود در کیف پول کاربران است. البته در اغلب استان‌ها از جمله‌ استان‌های غرب کشور به علاوه سمنان، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان همچنان دوج‌کوین به عنوان بزرگترین دارایی موجود در کیف پول کاربران به چشم می‌خورد.
  • فروردین و اردیبهشت 1400، ماه طلایی بازار رمزارزها در ایران بوده. به طوری که در این ماه تعداد معاملات ارز دیجیتال به اوج خود می‌رسد. اولین مرتبه‌ای که قیمت بیت‌کوین از 60هزار دلار عبور کرد، تقریبا در همین بازه زمانی بوده. تعداد معاملات در این بازه زمانی خاص به حدود 26میلیون معامله می‌رسد که بیش از دو برابر میانگین معاملات ماهانه ارزهای دیجیتال نوبیتکس در سال 2021 است.
  • 44درصد سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال در بازه 31 تا 40سال سن دارند. براساس گزارش نوبیتکس، میانگین سنی فعالان این حوزه 34.8سال است. گروه سنی 31 تا 40 سال تقریبا نیمی از معاملات رمزارز در ایران را انجام داده‌اند. آنها 45درصد کل دارایی‌های رمزارزی ذخیره شده در کیف پول صرافی نوبیتکس را در اختیار دارند.
  • سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها ترجیح می‌دهند تا همیشه و همه‌جا به اطلاعات بازار دسترسی داشته باشند. همین موضوع باعث شده از کل بازدید سایت و اپلیکیشن نوبیتکس، سهم اپلیکیشن موبایل به حدود 64درصد برسد. البته آنطور که در گزارش سال نوبیتکس آمده، روزهایی که بازار رمزارزها با نوسان شدید مواجه می‌شود، بازدید سایت نوبیتکس افزایش ناگهانی پیدا می‌کند. موردی که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران برای انجام معاملات حساس، از سایت استفاده می‌کنند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.