راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قابلیت ییلد فارمینگ به نوبیتکس اضافه شد / راهکار جدید نوبیتکس برای درآمدزایی از بازار رمزارزها

قابلیت ییلد فارمینگ به نوبیتکس اضافه شد و کاربران ایرانی می‌توانند از طریق قفل کردن دارایی خود در پلتفرم‌های دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) پاداش کسب کنند.

صنعت بلاکچین، بیش از پیش جای خود را در امور مالی باز کرده است. امور مالی غیرمتمرکز چنان جذابیت‌هایی دارد که میلیون‌ها کاربر و ده‌ها شرکت بزرگ در دنیا به سرمایه‌گذاری در آن روی آورده‌اند. در صنعت مالی متمرکز، نهادی مرکزی برای کنترل امور، سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه، پرداخت وام و… تعیین شده، اما در دنیای غیرمتمرکز، همه این امور از سوی کاربران و نودهای شبکه صورت می‌گیرد.

ییلد فارمینگ فرایندی است که در آن کاربران با دارایی‌های رمزارزی خود در پروژه‌های دیفای یا همان امور مالی غیرمتمرکز مشارکت کرده و از این طریق پاداش دریافت می‌کنند.


 ییلد فارمنیگ نوبیتکس؛ عضو تازه نوبیفای


ییلد فارمینگ در نوبیتکس زیرمجموعه‌ای از محصول نوبیفای است. نوبیفای سرویسی است که کاربران نوبیتکس می‌توانند با سپردن دارایی‌های رمزارزی خود در آن پاداش به دست بیاورند. استخر مشارکت، استیکینگ و ییلد فارمینگ بخش‌های مختلف نوبیفای هستند و با توسعه نوبیفای، کاربران هولدر می‌توانند دارایی رمزارزی خود را علاوه بر استیکینگ و دریافت پاداش، در پروتکل‌های ییلد فارمینگ نیز قفل کنند و پاداش بگیرند. 

عملیات ییلد فارمینگ در نوبیتکس تا حد زیادی مشابه استیکینگ است؛ با این تفاوت که فرآیند دریافت پاداش از استیکینگ فقط برای رمزارزهایی ممکن است که از مکانیسم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کنند، اما در ییلد فارمینگ این امکان برای رمزارزهای دیگر هم فراهم است. به این ترتیب کاربر می‌تواند بدون نیاز به درگیر شدن با پیچیدگی‌ها و ملزومات ییلد فارمینگ در پلتفرم‌های دیفای و با استفاده از یک بستر یکپارچه، در ییلد فارمینگ رمزارزهای مختلف مشارکت کند.


نحوه مشارکت در طرح‌های ییلد فارمینگ


برای شروع ییلد فارمینگ در نوبیتکس، کاربران باید از طریق منوی نوبیفای به پلتفرم ییلد فارمینگ نوبیتکس مراجعه کرده و طرح و رمزارز مورد نظر خود را انتخاب کنند. مرحله بعدی، ثبت درخواست برای مشارکت در طرح مورد نظر است. باید توجه داشت که ثبت درخواست برای هر کدام از طرح‌ها، بازه زمانی خاصی دارد و خارج از آن بازه امکان درخواست وجود ندارد.

بعد از ثبت درخواست، دارایی بلافاصله قفل می‌شود و کاربر تا پایان دوره طرح نمی‌تواند رمزارز را برداشت کند. پاداش طرح تا ۲۴ ساعت پس از پایان طرح به کیف پول کاربر واریز می‌شود. در ادامه، تمام این مراحل با جزئیات بیشتر توضیح داده خواهد شد.


ارز‌های دیجیتال دارای قابلیت ییلد فارمینگ در نوبیتکس


در حال حاضر، امکان استفاده از قابلیت ییلدفارمینگ برای رمزارز تتر در نوبیتکس فراهم است و کاربران می‌توانند در طرح یک‌ماهه ییلد فارمینگ تتر مشارکت کنند. به‌تدریج این قابلیت برای رمزارزهای دیگر هم فعال خواهد شد. بعد از اتمام زمان طرح و طی شدن بازه آزادسازی، پاداش تعلق‌گرفته به کاربر حداکثر تا یک روز بعد به کیف پول او واریز می‌شود.

هر طرح از تاریخ مشخصی شروع می‌شود و مهلت ثبت درخواست برای شرکت در آن طرح، از سه روز پیش از تاریخ آغازِ طرح شروع می‌شود. بدیهی است که پس از آغاز هر طرح، امکان ثبت درخواست برای شرکت در آن طرح وجود نخواهد داشت. همچنین درخواست شرکت در یک طرح تنها در صورتی پذیرفته خواهد شد که ظرفیت طرح مورد نظر تکمیل نشده باشد.


کاربردهای ییلد فارمینگ


به‌ طور خلاصه، پروتکل‌های ییلد فارمینگ، ارائه‌دهندگان نقدینگی را تشویق می‌کنند تا دارایی‌های رمزنگاری خود را به‌طور موقت در یک استخر نقدینگی مبتنی بر قرارداد هوشمند به اشتراک بگذارند یا قفل کنند. این سرمایه، در پروژه‌های مختلف دیفای مثل وام‌دهی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در عمل افراد در این پروژه‌ها شریک می‌شوند.

این فرایند از طریق Dappها یا همان برنامه‌های کاربردی بر بستر بلاکچین صورت می‌گیرد و قراردادهای هوشمند در آنها اجرا می‌شوند.

در بسیاری از پروتکل‌های ییلد فارمینگ، توکن‌های حاکمیتی آن قرارداد، به‌عنوان پاداش به ییلدفارمرها ارائه می‌شود که این توکن‌ها در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز قابل معامله هستند. نرخ پاداش‌ها در ییلد فارمینگ با APR سنجیده می‌شود که مخفف عبارت Annual Percentage Rate به معنی نرخ پاداش سالانه است.

اولین کاربرد ییلد فارمینگ که به محبوبیت زیادی در دنیای دیفای رسید، در کامپاند بود. کامپاند که یک پلتفرم دیفای بر بستر اتریوم است، از ژوئن ۲۰۲۰ شروع به توزیع پاداشی در قالب توکن COPM بین کاربران خود کرد. این پاداش به کاربرانی تعلق می‌گرفت که نقدینگی خود را در اختیار پلتفرم قرار می‌دادند. به این ترتیب، عبارت ییلد فارمینگ متولد شد.

یکی دیگر از پروژه‌های دیفای که کاربران می‌توانند با مشارکت در آن از طریق پروتکل‌های ییلد فارمینگ پاداش دریافت کنند، پروژه‌های اعطای وام بر بستر بلاکچین است. به این ترتیب که وام‌دهندگان، دارایی خود را در Dappها به‌عنوان فرض در پلتفرم قرار می‌دهند تا در اختیار وام‌گیرندگان قرار گیرد و در ازای آن پاداش دریافت می‌کنند. در حال حاضر پروتکل‌های وام‌دهی غیرمتمرکز متعددی مانند آوه، کامپاند و… بر بستر بلاکچین شکل گرفته‌اند.

بعضی از کاربران، با دانش تخصصی و شناسایی پلتفرم‌ها و پروتکل‌های بهتر دیفای، شخصاً وارد این حوزه می‌شوند و در پروژ‌های غیرمتمرکز سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ برخی نیز برای سهولت و اطمینان از سرمایه‌گذاری در پروتکل‌های بهتر، با استفاده از پلتفرم‌های تبادل رمزارز که پروژه‌ها را شناسایی می‌کنند، این اقدام را به واسطه صرافی‌های ارز دیجیتال انجام می‌دهند و در واقع کار شناسایی پروتکل‌های دیفای را به پلتفرم‌هایی مثل نوبیتکس می‌سپارند. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.