راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تابلوی معاملات قراردادهای آتی بورس انرژی افتتاح شد

بازار معاملات قرارداد آتی نفتا و متانول در بورس انرژی در 18 اسفند در سالن آمفی تئاتر سازمان بورس و اوراق بهادار، رونمایی شد. این مراسم با حضور رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیران و کارشناسان بازار پول، سرمایه، صنایع پالایشی و پتروشیمی‌کشور برگزار شد.


مسیر راه‌اندازی قراردادهای آتی


در مراسم افتتاحیه، علی تقوی، مدیر عامل بورس انرژی، ضمن اشاره به اهمیت توسعه بورس انرژی در سیاست‌های کلان اظهار کرد: «بورس انرژی ایران از سال‌های گذشته برنامه‌­ریزی برای توسعه زیرساخت‌های قانونی و فنی خود را جهت اجرای سیاست‌های مذکور، در دستور کار قرار داده است و راه‌اندازی بازار آتی هم بخشی از همین برنامه‌هاست.»

علی تقوی در مورد قراردادهای آتی افزود: «یکی از برنامه‌­هایی که بورس انرژی ایران پیگیری می­‌کرد، راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی بود. قراردادهای آتی در خردادماه سال 1399 در  هیئت مدیره وقت بورس انرژی ایران تصویب و برای تصویب نهایی به سازمان بورس ارسال شد. نهایتاً پس از تصویب در هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ 12/10/1400 به بورس انرژی ایران ابلاغ شد.»

او خاطر نشان کرد: «البته به موازات بررسی این مقررات در سازمان بورس، راه‌اندازی آن از سوی بورس پیگیری و سامانه معاملاتی با همکاری مجدانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران طراحی و پیاده سازی شد. درکنار آن مقررات تبعی مورد نیاز در هیئت مدیره بورس انرژی ایران تصویب و قراردادهای آتی بر روی دارایی پایه‌های بنزین، متانول، نفتا، میعانات گازی و گاز مایع در هیئت پذیرش بورس انرژی ایران مورد تصویب قرارگرفت. در نهایت با همکاری یکی از شرکت‌های خدمات برخط، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، مدیریت فناوری بورس تهران و سازمان بورس، امروز شاهد آغاز معاملات آتی در بورس انرژی ایران هستیم.»


امکان تصفیه با هر رمزارزی که بانک مرکزی به رسمیت بشناسد


علی نقوی در پاسخ به سوال خبرنگار کارنگ در مورد اقدامات بورس انرژی در حوزه اقتصاد توکن، گفت: «تمام کالاهایی که در بورس انرژی مبادله می‌شود به یک معنا توکنایز شده هستند ولی به‌صورت غیرمتمرکز. گواهی سپرده کالاهایی که در سال آینده قصد داریم منتشر می‌کنیم، از نظر ما یک نوع توکن کالاست. چون به پشتوانه یک ورق بهادار در بورس مبادله می‌شود. بحث دیگری که ما در توکنایز شدن داریم، بحث تصفیه براساس مدل‌های بلاکچین است که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی روی آن کار می‌کند. و هر رمزارزی را که بانک مرکزی به رسمیت بشناسد، ما هم در بورس امکان تصفیه با آن رمزارز را خواهیم داشت.»

علی نقوی در رابطه با امکان توزیع منصفانه‌تر یارانه‌ها از طریق توکن، اظهار داشت: «ما پیشنهاد دادیم که مازاد صرفه‌جویی مردم در مدل‌های مختلف بصورت تجمیع در بورس عرصه و مبالغش به حساب مردم واریز شود.» او ادامه داد: «برنامه‌های این حوزه مربوط به حوزه سیاست‌گذاری است و ما فقط مدل‌های اجرایی را در صورت تمایل سیاست‌گذاران، به آن‌ها ارائه می‌دهیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.