راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گزارش عملکرد 11ماهه صنعت بیمه در سال ۱۴۰۰ اعلام شد / 100 هزار میلیارد تومان، سهم پرتفوی حق بیمه تولیدی کشور

صنعت بیمه، دنیایی پر از تحلیل و پر از ارقام است، گو این که اعداد و ارقام می‌توانند از سختی و سنگینی روزهای پرچالش این صنعت بگویند. ارقام ابزار دفاع بیمه‌گران در همه جای دنیا هستند و البته مهم‌ترین دارایی آنها برای تحلیل و تبیین اهداف و چشم‌اندازها. در سال‌های اخیر، در ایران نیز جایگاه تحلیل‌های آماری در صنعت بیمه افزایش یافته است و تبدیل به مبنایی شده است برای مقایسه عملکرد پیشرفت این صنعت در برهه‌های زمانی خاص به طوری که بیمه مرکزی ایران در دوره‌های مشخص اقدام به انتشار گزارش عملکردی صنعت بیمه کشور می‌کند. از افزایش پرتفوی بیمه می‌گوید و از رشد و بزرگ شدن رشته‌های بیمه‌ای. خسارت‌ها را می‌گوید و نسبت‌ها را می‌سنجد. بیمه صنعت عدد و رقم‌هایی است که با تحلیل آنها می‌توان ارزش‌ها خلق کرد. در این گزارش با توجه به آمار عملکردی منتشر شده از سوی بیمه مرکزی از عملکرد صنعت بیمه تا انتهای بهمن ۱۴۰۰ به بررسی وضعیت بیمه کشور در سالی که گذشت پرداخته شده است.


رشد ۳۸/۸ درصد حق بیمه تولیدی


برای بررسی عملکرد صنعت بیمه در سال ۱۴۰۰ ابتدا باید به سراغ حق بیمه تولیدی و میزان خسارت‌های پرداختی رفت. به گزارش بیمه مرکزی در یازده ماهه سال ۱۴۰۰، مبلغ حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی به ترتیب در حدود 100.۵ و 54.1 هزار میلیارد تومان اعلام شده است که در این میان تغییرات حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی نسبت به مدت مشابه سال گذشته در سال ۱۳۹۹ به ترتیب با 38.8 درصد  و 45.2 درصد رشد روبه رو بوده است.

از سوی دیگر در یازده ماه سال ۱۴۰۰ نسبت خسارت بازار بیمه با 2.4 واحد افزایش در مقایسه با یازده مال سال گذشته به حدود 53.8 درصد رسیده است. البته در محاسبه  نسبت خسارت – حاصل تقسيم خسارت پرداختي به حق‌بيمه توليدي برحسب درصد- مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق‌بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری-عمومی شرکت‌های بیمه در نظر گرفته نمی‌شود و باید اشاره کرد که  بررسی آمار عملکرد شرکت‌ها و رشته‌های بیمه از نظر نسبت خسارت در این مدت یازده ماه نمی‌تواند ارزیابی مطلوبی از عملکرد آنها در دسترس قرار داده و فعالیت واقعی‌شان را نشان بدهد چرا که با گذشت یازده ماه از سال، دریافت کامل حق بیمه های مربوط به برخی از بیمه نامه‌های صادره در این مدت انجام نگرفته و تا پایان سال وصول خواهند شد ولیکن به عنوان یکی از شاخص‌های عملکردی می‌تواند بازگوی مختصیر از حال و هوای حاکم بر صنعت بیمه کشور باشد.

بیمه مرکزی در ادامه گزارش عملکرد یازده ماهه صنعت بیمه کشور در سال ۱۴۰۰ سهم بخش غیردولتی از حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی صنعت بیمه را بیش از ۵۰ درصد بازار برآورده است. به طوری که هم اکنون حدود 68.6 درصد سهم بیمه‌نامه های صادرشده در اختیار شرکت های خصوصی است و 70.7 درصد میزان پرداخت خسارت های بیمه‌ای نیز در یازده ماه از سال ۱۴۰۰ در اختیار این شرکت ها بوده است. در تحلیل سهم از پورتفوی بازار بیمه باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که سهم شرکت ها (بخش دولتی و غیردولتی) و رشته های بیمه در دوره های زمانی کمتر از یک سال معمولاً با تغییرات زیادی همراه است.


حق بیمه شخص ثالث یاری رساند


در گزارش بیمه مرکزی از عملکرد یازده‌ماهه صنعت بیمه می‌توان به رشد 4.3 درصد صدور بیمه‌نامه‌ها در مقایسه با سال گذشته رسید. طی یازده ماه گذشته سال ۱۴۰۰ حدود 63.1 میلیون بیمه نامه از سوی شرکت های بیمه دولتی و خصوصی صادر شده است. به عقیده کارشناسان رشد نه چندان زیاد تعدادبیمه‌نامه‌های صادر شده در مقایسه با رشد 38.8 درصدی مبلغ کل حق بیمه‌نامه ها را صرفا می توان به سبب افزایش نرخ دیه و به تبع آن افزایش ۳۷ درصدی حق بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰ بررسی کرد. به گزارش بیمه مرکزی رشد 4.3 درصدی تعداد بیمه نامه صادره بازار به واسطه رشد این تعداد در اکثر رشته های بیمه بوده است، به جز ۴ رشته مسئولیت، مهندسی، هواپیما و پول که در مجموع با سهم 2.8 درصد در بازار و کاهش 0.5 تا 10 درصد در تعداد بیمه نامه‌های صادره روبه رو بوده اند.

در زمینه پرداخت خسارت نیز در این مدت 47.4 میلیون فقره خسارت پرداختی از سوی شرکت های بیمه دولتی و خصوصی انجام گرفته است که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ حدود 41.7 درصد رشد گزارش می شود که این رشد بیشتر به سبب رشد 45.1 درصدی این تعداد در بیمه درمان با سهم عمده 93.9 درصد از تعداد خسارت‌های پرداختی بازار بیمه بوده است.

طبق گزارش عملکرد یازده ماهه صنعت بیمه ۳ رشته بیمه شخص ثالث و مازاد، درمان و زندگی  بیش از ۷۰ درصد پرتفوی حق بیمه کشور را در اختیار دارند. به طوری که هر کدام از این رشته‌ها به ترتیب ۳۴.8، ۱۸.3 و ۱۶ درصد از پرتفوی حق بیمه تولیدی در بازار را به خو اختصاص داده اند. البته سهم شرکت ها و رشته های بیمه در دوره های زمانی کمتر از یک سال معمولاً با تغییرات زیادی همراه است، به همین دلیل در تحلیل سهم از پورتفوی بازار بیمه باید این موضوع را مورد توجه قرار داد.


صنعت بیمه کشور در آینه اعداد و ارقام سال ۱۴۰۰


63.1 میلیون فقره بیمه نامه ……………………… تعداد کل بیمه‌نامه‌های صادرشده در یازده ماه سال ۱۴۰۰

4.3 درصد ……………………………………………………. میزان رشد تعداد بیمه‌نامه‌های صادرشده نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳99


100.5 هزار میلیارد تومان…………………………….. حق بیمه تولیدی در یازده ماه سال ۱۴۰۰

38.8 درصد………………………………………………….. میزان رشد حق بیمه تولیدی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹


54.1 هزار میلیارد تومان ………………………………. میزان خسارت‌های پرداختی در یازده سال ۱۴۰۰

۴۵.2 درصد…………………………………………………….. میزان رشد خسارت‌های پرداختی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹


47.7 میلیون فقره …………………………………………. تعداد کل موارد پرداخت خسارت در یازده ماه سال ۱۴۰۰

41.7 درصد……………………………………………………. میزان رشد موارد پرداخت خسارت نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹


53.8درصد………………………………………………………. افزایش نسبت خسارت در یازده ماه سال ۱۴۰۰

2.۴ واحد…………………………………………………………. افزایش نسبت خسارت در مقایسه با مدت مشابه در سال ۱۳۹۹


سهم بخش خصوصی از کل حق بیمه تولیدی….. ۶۸.6 درصد

سهم بخش دولتی از کل حق بیمه تولیدی………..۳1.4  درصد


سهم بخش خصوصی از کل خسارت پرداختی……70.7درصد

سهم بخش دولتی از کل خسارت پرداختی………..۲۹.۳  درصد

3 دیدگاه
  1. مازیار می‌گوید

    رشد ۳۸.۸درصد حق بیمه در صنعت بیمه کشور،آمار مطلوبیست که به برکت رشد قیمت ها ناشی از رشد تورم در اقتصاد کشور رقم خورده است و در مقابل رشد ۴.۳درصد تعداد بیمه نامه ها در همین مدت در صنعت بیمه کشور گویای شرایط نامطلوبی می باشد لذا چنانچه نرخ تورم را در همین مدت از نرخ رشد کم کنیم ،شاهد منفی بودن رشد در اکثر شاخصها آماری فوق خواهیم بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.