راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مردم روسیه پای دستگاه‌های خودپرداز / آیا اقتصاد روسیه دچار فروپاشی عصبی شده است؟

مردم روسیه از ترس تاثیرات اقتصادی جنگ با اوکراین و تحریم‌های غربی، صف‌هایی طولانی و غیرقابل باور پای دستگاه‌های خودپرداز ایجاد کرده‌اند. تاثیر دقیق این وضعیت چه خواهد بود؟ پاسخ این سوال هنوز روشن نیست، اما قطعا اقتصاد روسیه وضعیتی بحرانی دارد.

نسیم بنایی / بانک مرکزی روسیه در روز 25 فوریه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «بانک روسیه آماده هر اقدامی جهت تضمین ثبات است.» با این‌حال، صف‌های طولانی مردم روسیه مقابل خودپردازها طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که گوش شنوایی برای این «تضمین» وجود ندارد. به گزارش نشریه اکونومیست با اعمال مجموعه‌ای از تحریم‌ها از سوی قدرت‌های غربی علیه روسیه به‌دلیل حمله این کشور به اوکراین، شهروندان روسیه نگران نوعی عدم ثبات و عدم قطعیت اقتصادی شده‌اند که ماحصل این شرایط است.


جهش خیره‌کننده


بانک‌های روسیه به منظور پاسخگویی به تقاضای روزافزون مردم برای پول نقد، دائماً از بانک مرکزی این کشور پول دریافت می‌کنند. داده‌های به‌دست‌آمده از بانک مرکزی روسیه، نشان می‌دهد که تغییری چشم‌گیر در جریان پول نقدی پدید آمده که بانک‌ها با استفاده از آن، دستگاه‌های خودپرداز خود را پر می‌کنند. طی شش روز پایانی ماه فوریه، پول نقدی که از دستگاه‌های خودپرداز دریافت شده بود، تقریباً 15برابر پول نقدی بود که به شکل خالص در کل ماه فوریه سال 2021 دریافت شده بود.

بزرگ‌ترین نقطه جهش مربوط به روز 25 فوریه، یعنی روزی است که پوتین جنگ را با اوکراین آغاز کرد. در این روز مجموعاً 14 هزار میلیارد روبل (13.5 میلیارد دلار) از بانک‌های معمولی پول دریافت شده که این عدد نسبت به 1.9 میلیارد روبل روز 22 فوریه، جهشی عجیب را نشان می‌دهد. فراموش نکنیم 22 فوریه روزی بود که پوتین به‌صورت رسمی استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخته بود. این عدد حتی رقم بالای 174.9 میلیارد روبلی را که در آغاز همه‌گیری کووید 19 به چرخه خودپردازهای روسیه اضافه شده بود و نسبت به سال‌های پیش از خود، یک رکورد به حساب می‌آمد، به‌‌طور کامل زیر سایه خود می‌گیرد.

پیش‌بینی تأثیر دقیق این مسئله روی روسیه فعلاً دشوار است. با این‌ حال صفوف جنون‌آمیز پای دستگاه‌های خودپرداز نشان می‌دهد حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های غربی، این کشور را به آستانه فروپاشی عصبی رسانده است. به‌وضوح اقتصاد روسیه وارد نوسانی شدید شده است. اقدامات محکم غرب ممکن است به فریز شدن 630 میلیارد دلار، ذخیره ارزی بانک مرکزی روسیه منجر شود، یعنی مقداری که معادل 38 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2021 است. ارزش روبل و شاخص بازار سهام نیز سقوط کرده است. شاید اقدامات پوتین در اوکراین در نهایت به مچاله‌کردن شهروندان خود روسیه منجر شود.

تغییر پول نقد در گردش خودپردازهای روسیه (میلیارد روبل)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.