راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بازگشت بیت‌کوین به بالای 40 هزار دلار و روی‌آوردن روسیه به رمزارزها

کسری حسنی / با سقوط روبل روسیه و تحریم‌های مسکو، ارزش رمزارزها در حال افزایش است. بیت‌کوین در 24 ساعت گذشته با رشد 13درصدی به 43.163 دلار رسید، اتریوم با 10 درصد رشد به 2878 دلار رسید. در حال حاضر دارایی‌های مجازی از جمله رمزارزها به‌عنوان دارایی‌های پررسیک به‌شمار می‌روند، اما با وجود نوسانات دارایی‌های متعارف بر اثر تنش‌های ژئوپلیتیکی، برخی تحلیلگران معتقدند رمزارزها به‌زودی کشش خود را نشان خواهند داد.

طبق تحقیقات Arcane که یک شرکت‌ تحقیقاتی رمزارزها در اسلو است، حجم معاملات میان روبل و رمزارزها در بایننس که یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزارز است، افزایش یافته است. به گفته بندیک شای، مدیر تحقیقات Arcane، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران در تلاش‌اند تا با افت ارزش روبل پس از تحریم‌ها، از آن خارج شوند.

شای افزود: «بسیاری در حال روی‌آوردن به تتر به جای بیت‌کوین هستند. در حالی که بیت‌کوین باارزش‌ترین رمزارز جهان است، تتر به عنوان یک «استیبل‌کوین» شناخته می‌شود؛ زیرا به دلار آمریکا متصل است.» شای همچنین در مورد سرمایه‌گذاران گفت: «در شرایط فعلی بازار، من از دیدن سرمایه‌گذارانی که به‌دنبال استیبل‌کوین‌ها هستند، تعجب نمی‌کنم. این کار به‌نوعی صرفه‌جویی در سرمایه‌هایشان است.»

به همراه سقوط ارزش روبل، قدرت‌های غربی دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را مسدود کرده‌اند تا کار روسیه را در کاهش تأثیر تحریم‌ها بر برخی از بزرگ‌ترین وام‌دهندگان و سایر شرکت‌ها دشوارتر کنند. هدف از این اقدامات دولت‌های غربی، جلوگیری از دسترسی روسیه به «صندوق روز بارانی» است. مقامات روسی انتظار داشتند در طول حمله به اوکراین به این صندوق تکیه کنند. از طرفی دیگر در اثر این تحریم‌ها، روسیه دیگر قادر نخواهد بود به بسیاری از وجوهی که به دلار آمریکا نگهداری می‌کند، دسترسی پیدا کند.

به گفته برخی کارشناسان، در کنار ایجاد یک پناهگاه نسبتاً امن برای سرمایه‌گذاران، رمزارزها می‌توانند گزینه‌ای برای فرار از تحریم‌ها باشند. تحریم‌های ایالات‌ متحده و اتحادیه اروپا به‌شدت به بانک‌ها وابسته‌اند و اگر فرد یا کسب‌وکار تحریم‌شده‌ای قصد انجام تراکنش با ارزهای دلار و یورو را داشته باشد، بانک‌ها وظیفه دارند تا این تراکنش‌ها را علامت‌گذاری و مسدود کنند، اما رمزارزها خارج از حوزه استاندارد بانکداری جهانی عمل می‌کنند و تراکنش‌های آنها در یک دفترکل عمومی به نام بلاکچین ثبت می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.