راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شاپرکی شدن درگاه‌های پرداخت! خوب یا بد؟

[رضا قربانی | راه پرداخت]

در روزهای گذشته مهم‌ترین موضوع و سوژه پرداخت الکترونیکی ایران شاپرکی شدن درگاه‌های پرداخت اینترنتی در ماه‌های پیش رو است. پیش از این پایانه‌های فروش که از بستر شتاب استفاده می‌کردند به بستر شاپرک هدایت شدند. این رویداد، پیش، پس و حتی در زمان انتقال موضوع نقدهای فراوانی بود و له با علیه آن حرف‌های فراوانی گفته شد. آن تجربه، باعث شد که این روزها هم تحلیل‌ها و شبه‌تحلیل‌های فراوانی در قالب خبر و گزارش و دیگر قالب‌های ژورنالیستی منتشر مطالبی درباره این انتقال طرح شود که بیش و پیش از این که به واقعیت نزدیک باشد، ناآگاهی کسانی را می‌رساند که درباره موضوع مطلبی نگاشته بودند. واقعیت این است که شاپرک به عنوان یک مفهوم و شاپرک به عنوان یک سازمان، می‌تواند موضوع نقدهای متعددی باشد. اما گاهی نقدهای اشتباه که برمبنای اشتباهی که بر مبنایی سست قرار دارند بیشتر از آن که برای کسی مفید باشند، در به هم ریختن ذهن مردم تاثیرگذارند. بنابارین نقد بد و گفتن مواردی که اشتباه است و بیشتر وهم و خیال‌های نویسنده و خبرنگار است نه تنها، کمکی به مردم و انجام رسالت مطبوعاتی نمی‌کند که بیشتر ذهن آشفته مردم را آشفته‌تر می‌کند. واقعیت این است که به اندازه کافی مشکلات متعدد وجود دارد و بانکداری و پرداخت الکترونیک به گواهی مردم منصف، به بهبود کیفیت زندگی آنها کمک کرده است. ممکن است استفاده و کاربرد اشتباه از فناوری ما را دچار مشکلاتی کند که این ارتباطی به خود فناوری ندارد. هدف از این مقدمه بیان این نکته بود که در روزهای گذشته در برخی از رسانه‌ها مطالبی درباره شاپرکی شدن درگاه‌های پرداخت طرح شده بود که اساسا اشتباه است و فهم و درک خطای رسانه‌نگاران را می‌رساند. باز تاکید می‌کنیم که شاپرک به عنوان یک مفهوم و شاپرک به عنوان یک سازمان می‌تواند موضوع نقدهای متنوعی قرار گیرد اما طرح نقدهای اشتباه، شتابزده و عجولانه به نفع هیچ کسی نیست. ما تلاش می‌کنیم در راه پرداخت، نقدهای متخصصان درباره ایرادات و اشکالات اجرای طرح شاپرک را منعکس کنیم و راه پرداخت در این زمینه آمادگی کامل دارد. اما طرح مطالبی مانند این که پرداخت‌های اینترنتی به کل حذف می‌گردد کاملا اشتباه است. طرح شاپرک و اتفاقاتی که قرار است رخ دهد را می‌توانید در این متن مشاهده کنید.

ببینید: تغییرات پیش روی درگاه‌های پرداخت از زبان یک مدیر شاپرکی

ما تاکنون در «راه پرداخت» درباره این موضوع پرداختیم  با انتشار مطالبی مانند «پاسخ به هفت ابهام توقف پذیرش پرداخت‌های اینترنتی»، «متن کامل ایمیل شاپرک به فروشگاه‌های اینترنتی»، «انتقال درگاه پرداخت‌های‌ مجازی به شاپرک / خدمات اینترنتی بانک‌ها برقرار است» و «یکپارچه‌سازی کلیه پرداخت‌های اینترنتی از طریق شاپرک» سعی کردیم ابعاد مختلف این قضیه را روشن کنیم و در ادامه هم پذیرای نقدهای کارشناسان خواهیم بود.

به طور کلی شاپرکی شدن درگاه‌‌های پرداخت موضوعی است که مردم به عنوان مصرف‌کنندگان نهایی تفاوتی را احساس نخواهند کرد و برخی فعالیت‌ها باید توسط صاحبان کسب و کارهای اینترنتی صورت بگیرد. اما درباره نحوه و چگونگی این فعالیت مطمئنا نقدهایی وجود دارد که حتما باید طرح شود و مطمئنا خود کسانی که در شاپرک فعالیت می‌کنند هم باید پذیرای این نقدها باشند تا بتوانند فعالیت خود را بهتر انجام دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.