راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی جزئیات تفاهم‌نامه دو شرکت سککوک و زنجیره تأمین رضوی در گفت‌وگو با فردوس باقری / ایجاد ارزش‌افزوده در تأمین مالی زنجیره تأمین

شرکت‌های سککوک (سکوی کسب‌وکار الکترونیک) و شرکت مدیریت زنجیره تأمین رضوی بهمن‌ماه امسال به‌منظور ارائه خدمات تأمین مالی زنجیره تأمین تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. فردوس باقری، مدیرعامل سککوک با اشاره به مصوبه مورخ 1400/09/29 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بیان جزئیات تفاهم‌نامه مذکور پرداخت.

به گفته فردوس باقری، اخیراً یک مفهوم جدید در ساختار تأمین مالی بنگاه‌های کشور وارد شده که به تأمین مالی زنجیره تأمین یا همان SCF (Supply Chain Finance) معروف است. مبنای این مدل از تأمین مالی، گردش اعتبار در زنجیره تأمین با استفاده از ابزارهای اعتباری از قبیل برات است.

فردوس باقری با اشاره به ساختار تأمین مالی زنجیره تأمین بیان کرد: «در این مدل از تأمین مالی که بر ایجاد زنجیره‌های تأمین تمرکز کرده، به‌ جای تسهیلات نقدی از اعتبار استفاده می‌شود.»

او اضافه کرد: «در تولید هر محصول مواد اولیه و فرآوری‌شده از چندین حلقه و واسطه می‌گذرد. عمر زمانی رسوب سرمایه در گردش در این چرخه‌های تولیدی، باعث افزایش بهای تمام‌شده محصولات می‌شود. اگر برای به راه انداختن چرخه‌های تولید به‌ جای تسهیلات نقدی از اعتبار، به‌ویژه اعتبار قابل‌ انتقال در زنجیره تأمین استفاده کنیم، هزینه تمام‌شده برای کل زنجیره کاهش پیدا می‌کند.»

در توسعه زنجیره‌های تأمین مالی می‌توان زنجیره‌های B2B را از طریق خدمات اعتباری به مصرف‌کنندگان (بازار B2C) متصل کرد. عرضه لوازم‌خانگی در فروشگاه‌ها با استفاده از کارت اعتباری مدیریت‌شده نمونه‌ای از این مثال است. همان‌طور که آمارهای بانک مرکزی تأیید می‌کند، کارت اعتباری در ایران متناسب با کارت‌های نقدی رواج پیدا نکرده، توسعه کارت‌های اعتباری اثرات مثبتی هم برای مصرف‌کنندگان و هم برای بخش تولید به همراه خواهد داشت. با متنوع‌سازی وثایق می‌توان به پشتوانه موارد مختلفی نظیر سهام عدالت، یارانه‌های نقدی و معیشتی، یارانه سوخت، کسر از حقوق، سنوات تأمین اجتماعی برای آحاد مختلف، به‌ویژه قشر آسیب‌پذیر کارت اعتباری مدیریت‌شده صادر کرد که علاوه بر ارتقای قدرت خرید، موجب هدایت منابع مالی دولت و شبکه بانکی به چرخه تولید خواهد شد.»

فردوس باقری خاطرنشان کرد: «زنجیره تأمین اعتباری نیاز اقتصاد به پول نقد را به حداقل می‌رساند و باعث می‌شود بنگاه‌های اقتصادی از طریق روش‌های غیرتورمی محصولات‌شان را تولید کنند. در برخی موارد قابل رصد است که استفاده از ابزارهای تأمین مالی نقدی زمینه خروج منابع از چرخه تولید را تسهیل کرده و بنگاه‌ها وجه نقد را به‌ جای تولید، صرف خرید طلا، ارز و… کرده‌اند که با استفاده از روش‌های تأمین مالی زنجیره‌ای می‎توان منابع بانکی را به سمت تولید هدایت کرد و از نشت این منابع ـ که به‌منظور تحریک تولید به بنگاه‌ها اختصاص داده می‌شوند ـ به سایر بازارها جلوگیری کرد.»

به گفته او، به‌طور کلی هدف این است که یک زنجیره تأمین با مبادلات شفاف ساخته شود؛ مبادلاتی که پایه و اساس‌شان به‌ جای پول نقد، اعتبار است. این فرایند به پایداری اشتغال، تولید و اقتصاد کشور کمک می‌کند و همچنین اثرات و چالش‌های تورمی روش‌های تأمین مالی نقدی را ندارد.

فردوس باقری در خصوص تفاهم‌نامه شرکت‌های سککوک و مدیریت زنجیره تأمین رضوی تصریح کرد: «مفهوم تأمین مالی زنجیره تأمین در ایران دو بازوی اصلی دارد؛ توسعه در حوزه زنجیره‌ها و توسعه در ابزارهای مالی در زنجیره تأمین. شرکت رضوی بر زنجیره‌های تأمین تمرکز دارد و شرکت سککوک در بخش ابزارهای مالی فعالیت دارد. کنار هم قرار گرفتن این دو بازو، یک ارزش‌افزوده پدید می‌آورد و می‌تواند مفهومSCF را به بهترین و کامل‌ترین شکل اجرا کند.»

مدیرعامل سککوک اضافه کرد: «این قرارداد می‌خواهد میان زنجیره تأمین و تأمین مالی ارتباط درستی برقرار کند و با کاهش هزینه و سروسامان‌دادن به زنجیره تأمین، سرعت توسعه مفهوم تأمین مالی و زنجیره تأمین در ایران را بالا ببرد.»

او درباره برنامه‌های تفاهم‌نامه توضیح داد: «اولویت‌های تفاهم‌نامه در وهله اول تأمین مالی نیازهای دارای اولویت بالای مردم است که کالاهای تندمصرف (FMCG) و لوازم‌خانگی را به‌طور اخص دربر می‌گیرد. تفاهم‌نامه منعقدشده علاوه بر تمرکز بر کالاهای مصرفی مردم، قصد دارد از طریق ایجاد یک زنجیره ارزش به‌هم‌پیوسته در بخش صنعتی و کشاورزی ضمن بهبود کیفی و کمّی محصولات، با ایجاد هاب‌های لجستیکی (نه‌فقط به معنای صرفاً حمل‌ونقل) افزایش بهره‌وری ایجاد کند.»

به گفته او، تمام این اقدامات برای این است که ضمن ترمیم و ارتقای قدرت خرید مردم، بنگاه‌های تولیدی نیز بتوانند سطح تولید و اشتغال خود را حفظ کرده و افزایش دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.