راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه پرداخت تاسوعا و عاشورای حسینی را تسلیت می‌گوید

[رضا قربانی | راه پرداخت]

این قلم، به اندازه کافی گناهکار هست که عُرضه نوشتن متنی درباره روزهای مهم عاشورا را نداشته باشد. این قلم به اندازه کافی سرش پایین هست و ادعایی ندارد و مهم‌تر از همه ادعایی در این باره که در چند خط بعدی می‌گوید. فقط یک حس تکلیف است. فقط یک ادای دین. فقط کاری که به نظر می‌رسد توان انجامش را دارد و بنابراین باید انجامش دهد. بنابراین مخاطب نوشته‌های این قلم نه فقط مخاطبان سایت راه پرداخت که اول از همه نویسنده همین متن است. نوشتن درباره عاشورا، در این روزها، چنان سخت و دشوار شده است که بهترین کار گذشتن از خیر آن است. بهتر است درباره آن حرف نزنیم مگر این که بتوانیم چیزی بگوییم که در انبوه پیام‌های پر از پارازیت، ارزش شینده شدن داشته باشد. بگذارید از نوشته مردی فرانسوی شروع کنیم که بسیار شناخته شده است. اوژن یونسکو نویسنده‌ای فرانسوی است که نمایشنامه معروفی دارد به نام کرگدن. از این نمایشنامه اجراهای متعدد و متنوعی در سراسر جهان به روی صحنه رفته است. واقعیت هم این است که این نمایشنامه ایده بکر و جذابی دارد. در شهری همه مردم به مرور و پشت سر هم کرگدن می‌شوند. فقط یک نفر هست که در برابر کرگدن شدن مقاومت می‌کند. این فرد، نامزدی دارد که با او قرار می‌گذارد کرگدن نشوند. اما متاسفانه نامزد او زیر قولش می‌زند و کرگدن می‌شود. مرد در پایان نمایشنامه تنهای تنها فریاد می‌زند من تسلیم نمی‌شوم.

او تسلیم نمی‌شود. خب این از نظر ما یک کمدی است. جهان ما بیشتر از این که تراژدی باشد کمدی است. در جهان کمدی ما، نظر ما درباره عمل این فرد چیست؟ خب! ول کن بابا! تو هم کرگدن شو. اما او می‌ماند. آرمان و هدفی دارد. می‌خواهد انسان باشد. این تصور کرگدن شدن انسان‌ها از کجا به ذهن یونسکو رسیده؟ خودش می‌گوید از مشاهده آلمان‌های نازی. زمانی که همه آلمان‌ها به یک توده یک شکل تبدیل شدند و تحت فرماندهی دلقکی به نام هیتلر دنیا را ویرانه کردند در واقع همه آنها در حال تبدیل شدن به کرگدن بودند. در آن زمان به طرز وحشتناکی همه آلمانی‌ها یک شکل شدند و این شباهت آنها و قرار گرفتن زیر پرچم فاشیسم آنها را در برابر دنیا قرار داد و جنگ خانمان‌سوزی برای دنیا به ارمغان آوردند. البته این تصور یونسکو از کرگدن، تصور اوست و یک نمادپردازی است که احتمالا از نظر نمادپردازی هم درست نیست. بودا در اشعار خود با احترام از کرگدن یاد می‌کند و می‌گوید: چونان کرگدن تنها رو. اما اگر از این تعابیر نمادین که سال‌ها استفاده می‌شده بگذریم و نماد پردازی یونسکو را در حد نمادی بدون در نظر گرفتن گذشته آن بدانیم، تصویری هولناک از جهان ما عرضه می‌کند. جهانی که ممکن است همه کس، به یک باره، و به هر دلیلی، به شدت با جمع همراه شوند و جنایاتی بیافرینند که اصلا قابل تصور هم نیست. واقعیت این است که همراه شدن‌های دیوانه‌وار مردم در طول زمان آثار زیان‌بار فراوانی داشته است.

یکی از این تجمع‌های دیوانه‌وار مردم در طول تاریخ در ماجرای عاشورا رخ داده است. عاشورا در زمان و مکان منجمد نشده و هر روز ممکن است عاشورایی رخ دهد.

راه پرداخت این روزها را به همه تسلیت می‌گوید و دعا می‌کنیم که اوضاع جهان بهتر شود و همه ما بتوانیم در دنیایی بهتر در کنار هم زندگی کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.