راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس: سامانه بومی معاملات ۲۴ هزار تراکنش در ثانیه روی یک نماد را پردازش می‌کند

حمید حسن‌آبادی، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس از برگزاری سومین جلسه هم‌اندیشی مدیران فاوای سازمان‌های تابعه و مرتبط با وزارت امور اقتصادی و دارایی با محوریت گزارش پروژه‌های ملی حوزه فناوری اطلاعات و دستاوردهای فناورانه بازار سرمایه، در محل سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد.

به گزارش سنا، حسن‌آبادی اعلام کرد که در این جلسه، ضمن معرفی زیست‌بوم بازار سرمایه کشور، به ارائه آمار و اطلاعات برای تبیین نقش و جایگاه فناوری اطلاعات در بازار سرمایه پرداخته‌ شده است. به گفته او، تا به امروز حدود ۶۰ میلیون کد بورسی صادر شده که بالغ‌ بر ۳۷ میلیون آنها فعال هستند.

حسن‌آبادی در ادامه بیان کرد: «تاکنون ۴۰ میلیون نفر از سرمایه‌گذاران در سامانه جامع اطلاعات مشتریان «سجام» که یکی از جامع‌ترین پایگاه‌های داده اشخاص در کشور است، ثبت‌نام کرده‌اند. از این تعداد بیش از ۳۳ میلیون نفر احراز هویت شده که در حدود ۲۵ درصد احراز هویت‌شده‌ها (هشت میلیون و 500 هزار نفر) به‌صورت الکترونیکی و الباقی حضوری صورت گرفته است. همچنین از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، از طریق سامانه سجام سود توزیعی ۲۴۶ شرکت، معادل حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان به تعداد بالغ‌ بر ۴۱ میلیون نفر پرداخت شده است.»

او اضافه کرد: «در سال ۱۳۹۹ که سال پررونقی برای بازار سرمایه بود، بالغ‌ بر ۳۶۰ میلیون معامله در بورس اوراق بهادار تهران ثبت شد که به‌طور میانگین روزانه ۱.۵ میلیون معامله صورت می‌گرفت. این اعداد در سال ۱۴۰۰ به ۱۳۸ میلیون معامله در مجموع و میانگین روزانه ۷۰۰ هزار معامله رسیده است.»

او تصریح کرد: «حجم معاملات و فشار روی هسته معاملات در سال ۱۳۹۹ فراتر از ظرفیت سامانه فعلی معاملات بود که این تجربه در طراحی و توسعه سامانه بومی معاملات مدنظر قرار گرفت.»

او با اشاره به کرونا بیان کرد: «از دیگر دستاوردهای مهم حوزه IT بازار سرمایه، برگزاری مجامع به‌صورت الکترونیکی است. این موضوع از زمان آغاز کرونا در کشور مطرح و با جدیت بیشتری پیگیری شد. از سال 1399 تاکنون بیشتر از ۹۰ مجمع به‌صورت غیرحضوری و در بستر الکترونیک برگزار شده است.»

حسن‌آبادی در خصوص سامانه بومی معاملات توضیح داد و گفت: «این سامانه با توجه به قابلیت‌های ویژه‌ای مانند ظرفیت توان پردازشی در حدود ۲۴۰۰۰ تراکنش در ثانیه روی یک نماد و زمان پردازش سفارش‌ها در ۴۸ میکروثانیه، از جایگاه ممتازی نسبت به سامانه‌های معاملات مطرح جهانی و در مقایسه با سایر سامانه‌های مشابه داخلی در حوزه بانکداری همچون سامانه شاپرک و سامانه شتاب برخوردار است.»

در این جلسه همچنین طرح داشبورد جامع اطلاعات مالی کشور که در مرکز فاوای وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال پیاده‌سازی است، توسط رئیس مرکز فاوا و اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی، معرفی شد تا تمامی سازمان‌های تابعه و مرتبط با وزارتخانه، همکاری و مشارکت لازم را در این خصوص داشته باشند. این طرح، حکمرانی داده‌ها و اطلاعات مالی را با به‌کارگیری فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی هدف گرفته تا مدیران سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر بتوانند با تحلیل زوایای مختلف اقتصاد تصمیمات بهینه‌ای اتخاذ کنند.

در بخشی از جلسه مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس به معرفی اجمالی ساختار مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس و مسئولیت‌های هر یک از واحدها و گزارش آخرین وضعیت پروژه‌های ملی بازار سرمایه در حوزه فناوری پرداخت.

 پروژه‌های سامانه بومی معاملات، سامانه بومی پس از معاملات، سامانه متمرکز اقدامات نظارتی (سامان)، گذرگاه سرویس بازار سرمایه (CMIX)، پروژه توثیق سهام عدالت و راه‌اندازی سندباکس بازار سرمایه از جمله موارد مطرح‌شده در این جلسه بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.