راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هوش مصنوعی و متاورس دنیای آینده را می‌سازند

ریحانه هاشمی / اکنون در دنیایی که متاورس، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، زندگی انسان را تغییر داده، کسب‌وکارها نیز بیش از گذشته نیازمند تطبیق خود با شرایط امروزی هستند. از جمله صنعت بیمه که اینشورتک حلقه اتصال این صنعت با دنیای امروزی است.

تیم لطیف، بنیان‌گذار ازکی، در یلدای کارآفرینان استارتاپی از نحوه راه‌اندازی هلدینگ مکث و کسب‌وکارهایی که در پیرامون این هلدینگ شکل گرفتند، توضیحاتی ارائه داد و از آینده این کسب‌وکار گفت. در حال حاضر هلدینگ مکث بیش از ۲۰ شرکت را در زیرمجموعه‌اش دارد که طیف وسیعی از خدمات را پوشش می‌دهند.

تیم لطیف ارائه‌اش را با توضیحاتی در مورد خودش و نحوه شروع به کارش آغاز کرد و گفت: «من در آلمان به دنیا آمدم و بزرگ شدم. بیست‌وچند سال پیش و در 18سالگی، فعالیت کارآفرینی‌ام را در آلمان شروع کردم. چند شرکت در آلمان تأسیس کردم، اسم یکی از شرکت‌هایم «مونتانا» بود. این شرکت را با سرمایه صفر شروع کردیم و بعد از 10 سال کار، تعداد نیروهای شرکت به 50 نفر رسید.»

او درباره فاز جدید فعالیت شرکتش بعد از پنج سال گفت: «بعد از پنج سال از شروع کار مونتانا، برای فروش لباس و کفش و غیره، یک فروشگاه آنلاین ایجاد کردیم. این اتفاق، اواخر دهه ۹۰ افتاد که آمازون هم تازه چند سالی بود که کارش را شروع کرده بود. برای ما تجربه کاملاً جدیدی بود. امکانات خیلی کم و مشکلات زیادی داشتیم که باید حل‌شان می‌کردیم، آن روزها ونچر کپیتال و نهادهای این‌چنینی برای جذب سرمایه وجود نداشتند، ولی در نهایت موفق شدیم و شرکت را بعد از 10 سال فروختیم. تجربه سخت و خوبی بود.»

لطیف حدود ۱۶ سال پیش به ایران آمد و فعالیت‌های کارآفرینی‌اش را ادامه داد: «سال ۲۰۰۶ با تجربه‌ای که در کارآفرینی داشتم، به ایران آمدم. از دو سال پیش، ما کارمان را در شرکت مکث شروع کردیم. مکث یک ونچر است، اما فقط ونچر کپیتال نیست. ما در مکث خودمان را حامی کارآفرینان می‌بینیم.»

او درباره جزئیات فعالیت‌هایش در ایران گفت: «در سال ۲۰۱۱ ما اولین سرمایه‌گذاری‌مان را در حوزه فناوری با سیستم‌های مدیریت دیجیتال که ارائه‌دهنده ERP است، آغاز کردیم. در سال ۲۰۱۵ چاپاها و در سال ۲۰۱۷ ازکی را راه‌اندازی کردیم. چند شرکت طی زمان ساخته شد که در سال ۲۰۱۹ در شرکت مکث تصمیم گرفتیم آنها را ادغام کنیم. در مکث با خانواده فردوس که صاحب برند ماموت هستند، شریک شدم و تصمیم گرفتیم با هم سرمایه‌گذاری کنیم، اما مدیریت و اجرا با خودم بود.»

بنیان‌گذار ازکی همیشه کمک به کارآفرینان را جزء اولویت‌های اولش در نظر گرفته است: «این شانس را داشتیم که در حوزه‌های خیلی خوبی وارد شدیم. مسئله مهم‌تر هم این بود که سعی کردیم به تمام دوستانی که به ما پیوستند، کمک‌هایی در زمینه کارآفرینی کنیم، چون متوجه می‌شدیم طرف چه سختی‌هایی را متحمل می‌شود.»

تیم لطیف توضیحات کاملی در مورد شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ مکث ارائه داد و گفت: «الان در پورتفولیوی مکث هلدینگ، بیش از 20 شرکت داریم. سیستم ما این‌گونه است که یک مکث‌کپیتال داریم که Asset Management Company و در حقیقت یک شرکت اجرایی است. فعلاً دو فاند و صندوق داریم؛ مکث ثمین و مکث امید تکنولوژی. در حوزه فین‌تک؛ ازکی، بیمیتو و درمون را داریم. دو شرکت اول ادغام شدند که هم تجربه خیلی خوبی از ادغام بود و هم شرکت خیلی بزرگ شد و ازکی‌وام از دل آن بیرون آمد که لندتک است. این تیم محصولات جذاب دیگری هم در حوزه BMPL دارند.»

او در مورد خدمات لجستیکی و منابع انسانی مکث نیز گفت: «در حوزه لجستیک، بارولاین را داریم که سامانه استارتاپی در حوزه بار هست. در منابع انسانی هم روی آدیلار و wish work سرمایه‌گذاری کردیم. آدیلار یک سامانه جذب است که به شرکت‌های متوسط و بزرگ کمک می‌کند. Wish work نیز به شرکت‌هایی که به ساخت اپ و سایت و سولوشن نیاز دارند، کمک می‌کند.»

بنیان‌گذار ازکی در ادامه گفت: «در زمینه خودرو هم روی سایت خودرو ۴۵ متمرکز شدیم و توانستیم هم خودمان جذب سرمایه کنیم و هم سرمایه‌گذاری کنیم. امروز خودرو ۴۵ به نظر من بزرگ‌ترین سامانه آنلاین فروش خودرو است، چون خودش معامله انجام می‌دهد و تعداد نیروهایش هم بسیار زیاد شده است.»

در زمینه هلث‌کِر نیز هلدینگ مکث در دو مجموعه خیلی خوب به نام‌های «دکتر تو» و «هومکا» در سال گذشته سرمایه‌گذاری کرده که هر دو رشد بسیار خوبی داشته‌اند.

به گفته تیم لطیف، هلدینگ مکث وارد حوزه بلاکچین و کریپتو هم شده است: «در حوزه بلاکچین، ریسک بسیار بزرگی کردیم و شانس آوردیم که بردیم. دو سال پیش کارمان را، هم با استخراج و هم با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های رمزارز شروع کردیم و امروز شاید یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های سرمایه‌گذاری و ارزش ایجادشده ما در مکث، در کنار ازکی و بیمیتو که فین‌تک هستند، همین بلاکچین است. در زمینه بلاکچین، با ویرا ماینر در شرکتی سرمایه‌گذاری کردیم که سال‌ها در حوزه استخراج رمزارز و زیرساخت تجربه دارد. مکث‌دیجیتال هم در زمینه آموزش و هم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های حوزه کریپتو فعالیت دارد. اخیراً هم بیت‌مکث را برای کریپتو اکسچنج راه‌اندازی کرده‌ایم که شاید در آینده غیرمتمرکزتر بشود.»

بنیان‌گذار هلدینگ مکث، صحبتش در مورد شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگش را این‌طور به پایان برد: «در زمینه نرم‌افزار سیستم‌های مدیریت دیجیتال، دو شرکت داریم که ERP پیاده می‌کنند و توانستیم پروژه‌های بزرگی برای بانک سامان و شرکت زرماکارون انجام دهیم. پلاک و چاپاها را هم در زمینه خدمات داریم. پلاک، خدمات منزل و سوخت‌رسانی شهری را انجام می‌دهد و چاپاها هم در زمینه خدمات چاپ فعالیت می‌کند. 1400 نفر در این پورتفولیو کار می‌کنند و بیش از سه هزار میلیارد تومان گردش مالی ایجاد می‌کنند.»

تیم لطیف در مورد دیدگاهی که در کارش دارد، این‌طور توضیح داد: «ما چشم‌اندازی داریم و بر اساس آن دوست داریم دوستانی که همین دیدگاه را دارند، با ما شریک شوند. ما دو حوزه برای آینده داریم، حوزه اول هوش مصنوعی است و شرکت بیمه‌ای ما در همین زمینه کار می‌کند، چون معتقدم هوش مصنوعی تمام کسب‌وکارها را تغییر خواهد داد. قسمت دوم چشم‌انداز ما نیز متاورس است و اعتقاد داریم که یک دنیای مجازی ایجاد خواهد شد که ما در این دنیا، هم بازی و هم کار خواهیم کرد و تمام ارتباطات اجتماعی ما در آن خواهد بود. این داستان شروع شده و ما نیز چون به خاطر کریپتو خیلی به این حوزه نزدیک بودیم، این کار را شروع کردیم.»

بنیان‌گذار هلدینگ مکث ارائه‌اش را این‌طور به پایان رساند: «این روزها مردم به واسطه بلاکچین، بدون اینکه نیاز به حضور بانک باشد، به همدیگر پول قرض می‌دهند و همدیگر را بیمه می‌کنند. می‌خواهیم شرکت‌هایی مثل ازکی و ازکی‌وام را به این فضا و این دنیای مالی غیرمتمرکز ببریم. فعلاً روی ازبکستان و ترکیه تمرکز کرده‌ایم و بعدتر در مصر و امارات هم کارمان را آغاز می‌کنیم. در ایران استعداد‌های خوبی داریم و می‌خواهیم این ایده را اجرا کنیم. تصور نمی‌کردیم بتوانیم این کار را انجام دهیم، اما شد و توانستیم در حوزه کریپتو و بیمه قدم‌های بزرگی برداریم. با نهادهای دولتی چالش زیادی داریم، اما توانستیم و باز هم خواهیم توانست کارمان را جلو ببریم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.