راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیش‌بینی هفت فعال بازار سرمایه کشور / شاخص کل بورس تهران تا پایان سال ۱۴۰۰ چند واحد می‌شود؟

عصر تراکنش ۵۳ / سال ۱۳۹۹ برای بورس تهران سال پرتلاطمی بود؛ در این سال حجم معاملات نسبت به سال قبل از آن ۱۰ برابر شد و کدهای بورسی صادرشده نیز با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شدند. در روز شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ شاخص کل بورس با افزایش ۴۲ هزار و ۲۹۴ واحدی توانست از شاخص یک میلیون واحدی عبور کند و رکورد تاریخی جدیدی را در بازار سرمایه به ثبت برساند. پس از آن در ۱۲ مردادماه ۱۳۹۹ بود که شاخص کل از دو میلیون واحد نیز عبور کرد، اما طولی نکشید که در ۲۰ مردادماه ۱۳۹۹ شاخص بورس شروع به ریزش کرد و تا تاریخ ۸ مهرماه حدوداً ۲۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. از آن زمان تاکنون شاخص کل کج‌دار و مریز به راه خود ادامه داده است.

در لحظه نوشتن این گزارش (۲۰ آذرماه ۱۴۰۰) شاخص کل روی یک میلیون و ۳۴۴ هزار واحد قرار دارد. با توجه به نوساناتی که در طول این مدت گریبان‌گیر شاخص کل بوده، بر آن شدیم تا از کارشناسان بازار سرمایه این سؤال را بپرسیم که تا پایان سال ۱۴۰۰ شاخص کل روی چه واحدی قرار خواهد داشت؟ در این گزارش فاطمه جعفری، عضو هیئت‌مدیره سهام‌یاب؛ کامران ندری، کارشناس اقتصادی؛ امید موسوی، مؤسس و مدیرعامل شرکت تحلیلگر امید؛ فرشاد شبانکاره، مدیرعامل صدتحلیل؛ علیرضا تاج‌بر، کارشناس بازار سرمایه و علی نوروزی، مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین پیش‌بینی خود را در این خصوص اعلام کردند.


پیش‌بینی شاخص بورس تا شهریور ۱۴۰۰


اوایل سال ۱۴۰۰ نیز این سؤال را از فعالان بازار سرمایه کشور پرسیده بودیم و پیش‌بینی آنها را از شاخص کل بورس تهران تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ جویا شده بودیم. در آن گزارش فرشاد شبانکاره، مدیرعامل صدتحلیل یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد، حامد حدادی، بنیان‌گذار کوانت‌کن یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد، امید موسوی، مدیرعامل تحلیلگر امید یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحد، محسن زادمهر، بنیان‌گذار سهام‌یاب یک میلیون و ۳۸۵ هزار و ۲۷۰ واحد و علی یوسفیان، کارشناس بازار سرمایه یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد را برای شاخص کل بورس تهران تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ در نظر گرفتند. با این حال برخی دیگر مانند فاطمه جعفری، مدیرعامل سهام‌یاب؛ علیرضا تاج‌بر، معاون عملیات بازار تأمین سرمایه دماوند و امیر جباری، مشاور بازاریابی میزان شاخص کل را بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا دو میلیون واحد تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ پیش‌بینی کردند.

اما در آخرین روز شهریورماه ۱۴۰۰ شاخص کل بورس عدد یک میلیون و 386 هزار و  ۴۶۶ واحد را تجربه کرد. عددی که فقط حدود ١٠٠٠ واحد با نزدیک‌ترین پیش‌بینی یعنی پیش‌بینی محسن زادمهر فاصله داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.