راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هفتادونهمین گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد / کاهش حدود شش‌درصدی مبلغ تراکنش دی‌ماه نسبت به آذرماه

هفتادونهمین گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد. بر اساس این گزارش در دی‌ماه 1400 بالغ بر 3.095 میلیون تراکنش با ارزش 6.267 هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که نسبت به آذرماه رشد 5/23-درصدی در تعداد و 6/16-درصدی در ارزش ریالی داشته است.

جدول زیر آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در دی‌ماه 1400 و درصد تغییرات آن را نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد.

همچنین جدول زیر حاوی آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در دی 1400 نسبت به مدت مشابه سال گذشته به همراه درصد تغییرات آن است. ارقام این جدول نشان می‌دهد تراکنش‌های دی ۱۴۰۰ به نسبت مدت مشابه سال ۱۳۹۹ از نظر تعدادی 10/62 درصد و از نظر ریالی 37/37 درصد رشد داشته است.

تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به آذرماه رشد 0/59درصدی را تجربه کرده‌اند که به نظر می‌رسد سبب این تغییر، افزایش 0/46درصدی تعداد ابزار کارت‌خوان فروشگاهی است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در دی‌ماه 1400 نسبت به آذرماه رشد 1/3درصدی را تجربه کرده‌اند و تعداد ابزار پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با افزایش 0/67درصدی همراه بوده است.

آمار سهم بازار هر یک از ابزارها نیز به شرح زیر است:


عملکرد ماهیانه شرکت‌های پرداختی


در این بخش از گزارش سعی شده با مطالعه شاخص‌های عملکرد تعدادی و مبلغی شرکت‌ها در کل و همچنین به تفکیک هر یک از ابزار پذیرش و نوع سرویس، تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت ترسیم شود.

در شاخص سهم تعدادی تراکنش‌ها، شرکت «پرداخت الکترونیک سامان» با سهم 21/15درصدی همچنان جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. در مؤلفه سهم مبلغی نیز همانند گذشته شرکت «به‌پرداخت ملت» با اختصاص سهم 19/52درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکت «پرداخت الکترونیک سامان»، دومین شرکت بازار، با این شرکت حدود 2 درصد است. این شاخص در مؤلفه تعدادی رقم معادل با 0/67 درصد گزارش می‌شود.

مقایسه دو شکل بالا با شکل‌های مشابه در گزارش آذرماه 1400 حکایت از آن دارد که در هیچ‌یک از مؤلفه‌های سهم تعدادی و مبلغی تراکنش‌ها جابه‌جایی بین شرکت‌ها رخ نداده است.

بیشترین اختلاف بین سهم مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی نسبت به ماه گذشته با افزایش 0/30درصدی به شرکت «پرداخت الکترونیک پاسارگاد» تعلق دارد. شرکت «پرداخت الکترونیک سامان» با 6/84 درصد کاهش بیشترین اختلاف در مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی را داشته است. شرکت «کارت اعتباری ایران‌کیش» در ابزار پذیرش موبایلی با افزایش 0/74درصدی، بالاترین تفاضل را نشان می‌دهد.


سهم بازار بانک‌های پذیرنده


این شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شده در شبکه شاپرک را نشان می‌دهد.

«بانک ملت» با سهم 19/99درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم 19/08 درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان با اختلاف زیاد، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.