راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری و رونمایی از «آکادمی زرین» مطرح شد / ارائه مهارت‌های نرم در کنار مهارت‌های تخصصی با ایجاد آکادمی زرین

احسان محمودی / در نشست خبری و رونمایی از «آکادمی زرین»، پنلی با موضوع «چالش‌های منابع انسانی» با حضور ساناز دودانگ، مدیر منابع انسانی فناپ پلاس؛ گل‌یاد اختری، مدیر منابع انسانی شیپور؛ یگانه بهشتی، مدیر منابع انسانی زرین‌پال و پرگل پارساپور، مدیر منابع انسانی موبایلت در کافه سینرژی برگزار شد. همچنین در ادامه این رویداد مصطفی امیری، مدیرعامل زرین‌پال؛ علی امیری، رئیس هیئت‌مدیره زرین‌پال و نازنین رحیمی، مدیر آکادمی زرین درباره چگونگی تشکیل «آکادمی زرین» به گفت‌وگو پرداختند.


نسل زد و چالش‌های آن در منابع انسانی


ساناز دودانگ، مدیر منابع انسانی فناپ‌پلاس بیان کرد: «نسل نیمه یا زد از هوش و قدرت یادگیری بالایی برخوردار است و به‌دلیل توقعی که دارد، قدرت اختیار و توان تصمیم‌گیری در مسئولیت‌های محول‌شده برایش مهم است.» او همچنین از تفاوت‌های بسیاری که این نسل با نسل‌های دهه 60 دارد، گفت و افزود: «می‌توان با قرار دادن جذابیت‌هایی در نحوه ارائه کار شاهد افزایش بهره‌وری و تعامل با این نسل بود، با این حال راضی نگه‌داشتن این نسل از چالش‌های بزرگ به‌شمار می‌رود. از همین جهت یکی از رسالت‌های تیم‌های سرمایه انسانی، تولید معنا و خلق ارزش برای تعامل بیشتر با نسل زد در محیط کاری است.»


افراد کم‌سنی که با عنوان‌های شغلی بالا سوخت شدند


دودانگ همچنین معتقد است که درباره حرفه‌ای‌گری باید با افراد صحبت شود. به گفته او استارتاپ‌ها به اکوسیستم نوآوری کمک بسیاری کردند، این در حالی است که محول‌کردن عنوان‌های شغلی بزرگ با پرداختی‌های بالا به افراد کم‌تجربه و با دانش پایین یک خیانت به نیروی کار بود که به سوختن نیروهای این‌چنینی منجر شد؛ از این رو لازم است در آکادمی زرین به موضوع اخلاق حرفه‌ای پرداخته شود؛ به این صورت که اگر فرد تخصص داشته باشد، ولی با اخلاق حرفه‌ای آشنایی نداشته باشد و نخواهد بازخوردی از نحوه عملکرد خود دریافت کند، مهره سوخته تلقی خواهد شد.


مهاجرت نیروهای متخصص از چالش‌های نیروی انسانی است


گل‌یاد اختری، مدیر منابع انسانی شیپور با اشاره به اینکه استفاده از نیروهای توانمند و حرفه‌ای در جهت توسعه شرکت امری اجتناب‌ناپذیر است و مهاجرت این دست از افراد باتجربه از معضلات امروز جامعه به‌شمار می‌رود، گفت: «نسل زد، نسلی است که با وجود خواسته‌های مشخص و حتی نامشخص خود که شباهتی هم به خواسته‌های نسل‌های قبلی خود ندارد، دنیا و سازمان‌ها را اداره خواهد کرد؛ بنابراین باید سعی کنیم با درک این موضوع، این فاصله بین‌نسلی را کاهش دهیم. در این زمینه باید اشاره کرد که افراد شاغل در شیپور را متولدین 1368 تا 1377 تشکیل می‌دهند.»


عدم تحمل و بردباری نسل نو


به گفته او این نسل از ابتدا با فناوری همراه بوده و به همین دلیل صبوری لازم برای رسیدن به مدارج بالاتر را ندارد. یکی از اقدامات لازم در این زمینه نشان‌دادن مسیر پیشرفت در زمان‌بندی مشخص در سازمان برای این نسل است. به‌دلیل عجول‌بودن آنها باید بتوانیم با هدایت‌پذیری صحیح، تحمل و صبر این نسل را در پیمودن این مسیر افزایش دهیم. با این حال باید بتوانیم نیروهایی را از طریق دانشگاه‌ها و مراجع رسمی آموزشی کشور جذب کنیم تا این افراد بتوانند با یادگیری فرهنگ سازمانی و حرفه مورد نظر در کنار ارزش‌هایی که هر سازمان دارد، رشد کنند.


ایجاد محیطی امن برای افرادی که ناامید از پیدا کردن کار هستند


یگانه بهشتی، مدیر منابع انسانی زرین‌پال معتقد است که از چالش‌های موجود در زمینه منابع انسانی تمامی سازمان‌ها، مهاجرت افراد متخصص در جهت ایجاد رزومه بهتر از خود و این است که اغلب شرکت‌های ایرانی امکان پرداخت دستمزد به‌صورت دلاری را ندارند. از طرف دیگر با افرادی مواجه هستیم که با وجود ارسال رزومه‌ به شرکت‌های مختلف، پذیرفته‌ نشدند و این موضوع به سرخوردگی در آنها منجر شده است؛ از این رو آکادمی زرین قصد دارد با ارائه یادگیری به‌صورت نوآورانه این خلأ را پُر کند و فرصتی را فراهم آورد که افراد بااستعداد بتوانند توانمندی‌های خود را بروز دهند؛ به صورتی که در سال‌های آتی نفراتی که به واسطه این آکادمی‌ها رشد کردند، امکان بیشتری برای جذب خواهند داشت.


داشتن رفتار کاری حرفه‌ای امری اجتناب‌ناپذیر است


به گفته او، نباید تنها تخصص و مهارت فنی افراد را مدنظر قرار داد؛ چراکه افراد در سنین کودکی و نوجوانی از آموزش لازم برای داشتن رفتاری حرفه‌ای در محیط کاری برخوردار نبودند؛ از این رو لازم است افرادی که جویای کار هستند و همچنین مدیران شرکت‌ها این نکته را مدنظر قرار دهند که رفتار متعهدانه و عمل‌گرایانه نسبت به مسئولیت‌های شغلی باید در کنار مهارت‌های دیگر افراد لحاظ شود. از طرف دیگر باید ارزش‌هایی را برای سازمان تعیین کرد که بتوان نسبت به آن متعهد بود و افرادی که بر خلاف ارزش‌های یک سازمان رفتار می‌کنند، باید با روش‌های گوناگون این مسئله را به آنها متذکر شد؛ چراکه این ارزش‌ها در کنار مهارت‌های تخصصی افراد از اهمیت بالایی برخوردار است.

بهشتی معتقد است نقطه شروع هر تغییری آموزش صحیح است؛ از این رو برای فرهنگ‌سازی باید افرادی را پرورش داد که ذهن آماده‌ای نسبت به فرهنگ سازمانی هر سازمان داشته باشند؛ بنابراین آکادمی در این زمینه می‌تواند در راستای آماده‌سازی ذهن افراد نسبت به تغییر، کمک کند.


فراهم‌کردن محیطی دوستانه برای نسل‌های جدید


پرگل پارساپور، مدیر منابع انسانی موبایلت معتقد است با وجود کرونا و به وجود آمدن شرایط دورکاری و امکان فریلنسینگ با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستیم، به طوری که افراد متخصص را به‌دلیل همکاری با شرکت‌های خارجی یا مهاجرت به این کشورها از دست می‌دهیم. به گفته او آکادمی زرین فضای شبیه‌سازی‌شده به محیط کار را برای افراد ایجاد می‌کند که می‌تواند آنها را با چالش‌هایی روبه‌رو کند؛ از این رو از وظایف سازمان و واحد منابع نیروی انسانی می‌توان به ایجاد تجربه کارپذیری از تعامل با محیط کاری اشاره کرد که با فراهم‌کردن محیطی قابل اعتماد و دوستانه برای نسل‌های جدید می‌تواند به رشد این افراد کمک کند؛ بنابراین توجه به کیفیت و اجازه خطا کردن و فعالیت به آنها می‌تواند به پیشرفت این نسل کمک شایانی کند.


واحد منابع انسانی همانند ترازو عمل می‌کند


به گفته او، ذهنیت مدیران و جامعه نسبت به جایگاه نیروی انسانی با وجود نقش پررنگ فعالیت استارتاپ‌ها تغییر پیدا کرده است؛ از این رو در گذشته ایجاد تعامل بهینه با کارفرمایان از چالش‌های این زمینه به حساب می‌آمد، به این صورت که جایگاه واحد نیروی انسانی مشخص نبود؛ واحدی که پُلی در جهت ایجاد ارتباط بهینه‌ بین کارمند و کارفرماست. با این حال امروز شاهد هستیم که نقش منابع انسانی در ایجاد فرهنگ، تعامل بهینه، تعیین اهداف و انگیزه‌بخشیدن به پرسنل پررنگ‌تر شده است.


آکادمی زرین با هدف ارائه آموزش در حوزه چالش‌های نیروی انسانی فعالیت خواهد کرد


در ادامه رویداد و در نشست خبری، علی امیری، رئیس هیئت‌مدیره زرین‌پال با بیان اینکه آکادمی زرین در کنار مسئولیت اجتماعی زرین‌پال و چالش‌های موجود در زمینه منابع انسانی کار خود را آغاز خواهد کرد، افزود: «زرین‌پال بیش از یک میلیون کاربر با استعداد تبدیل‌شدن به نیروی انسانی در سراسر ایران را داراست، همچنین 30 تا 40 درصد نیروهای وفادار با سابقه فعالیت‌های هشت‌ساله، قبل از جذب‌شدن در شرکت به‌عنوان پذیرنده با زرین‌پال در تعامل بودند. این افراد کار خود را با کارآموزی شروع کردند و امروز از بهترین نیروهای زرین‌پال به‌شمار می‌آیند؛ از این رو کسب چنین تجربه‌هایی در طول زمان به یادگیری ما در نحوه تعامل و رشد کردن در زمینه‌های مختلف کمک کرد و سنگ بنایی شد تا آکادمی زرین شکل بگیرد.»

او معتقد است مزیت رقابتی آکادمی زرین با دیگر آکادمی‌ها در ارائه آموزش‌هایی در زمینه چالش‌های موجود در زمینه منابع انسانی است؛ از این رو فرایند را با پیام ساخت منابع انسانی آغاز کردیم؛ بنابراین آکادمی زرین بستری را فراهم می‌کند تا افراد در کنار یکدیگر رشد کنند، همچنین از دیگر قابلیت‌های آکادمی می‌توان به ارائه خدماتی به مدیران زرین‌پال در جهت یادگیری بیشتر اشاره کرد.


مهارت‌های نرم مکمل مهارت‌های تخصصی هستند


مصطفی امیری، مدیرعامل زرین‌پال با اشاره به اینکه ایده اولیه آکادمی زرین با بخش مارکتینگ و توسعه بازار شرکت پیش رفت و فرایند اجرایی آن از سه ماه گذشته آغاز شد، گفت: «برای ایجاد اشتغال در کشور، آنچه در توان است را پای کار خواهیم ‌آورد؛ بنابراین تلاش کردیم تا طرحی که از آکادمی مدنظر قرار داشت، عملیاتی شود. از طرف دیگر باید افزود که در کنار وجود مهارت‌های تخصصی، نحوه تعامل و گفت‌وگو نیز از موارد حائز اهمیت به‌شمار می‌رود؛ از این رو آکادمی زرین با مبنای آموزش مهارت‌های تخصصی در کنار مهارت‌های نرم متولد شد.»


آکادمی زرین خروجی بهتری نسبت به دانشگاه‌ها خواهد داشت


به گفته او، میزان موفقیت در این مسیر مشخص نیست، با این حال امیدوار هستیم که به دانشگاه‌هایی که خروجی مناسبی در زمینه‌های مختلف دارند، تبدیل نشویم؛ چراکه افراد پس از آموزش‌های بسیار در این سیستم آموزشی نمی‌توانند خروجی مناسبی از درسی مانند زبان انگلیسی در زمینه‌ فعالیت‌های گوناگون به دست آورند. از این رو آکادمی زرین بنا دارد فعالیتی را انجام دهد که به ایجاد ارزشی جدید منجر شود.


آکادمی زرین در جهت رفع نیازهای درون‌سازمانی زرین‌پال شکل گرفته است


امیری معتقد است که برهم‌کنشی که افراد نسبت به یکدیگر دارند، یادگیری است. با این حال زرین‌پال بر اساس نیازهای مجموعه خود این آکادمی را به وجود آورد تا بتوان با تقویت مهارت‌هایی در نیروهای شرکت، عملکرد بهتری را در زمینه کاری ایجاد کرد، با توجه به اینکه زرین‌پال نیز یک بنگاه اقتصادی بشمار می‌آید اگر مواقعی یکسری فعالیت‌ها با صرفه اقتصادی کمتری انجام می‌شود اما در نهایت باید از مجموع فعالیت‌ها بتوان به منافع اقتصادی دست یافت.


ایجاد بستر آموزشی برای پاسخگویی به نیازهای جدید


او همچنین معتقد است که پذیرنده‌ها به دایره‌ای از آموزش‌ها نیاز دارند چرا که قوانین مالیاتی کشور در آینده تغییر خواهد کرد و به سمت مسیری حرکت می‌کند که بتواند درآمدهای مالیاتی داشته باشد از این رو نیاز است تا افراد این حوزه با شرایط و ضوابط آشنا شوند همچنین نوع رفتار با مشتری در ایجاد وفاداری از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین با توجه به این مسائل در زمینه‌های تخصصی و مهارت‌های نرم نیاز به آموزش امری اجتناب‌ناپذیر است.


پکیج‌های آموزشی موجود کاربردی نیست


طبق گفته مدیرعامل زرین‌پال، پکیج‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف وجود دارد ولی از کاربرد کمتری در جهت استفاده در محیط‌های کاری برخوردار هستند از این رو آکادمی قصد دارد تا بتواند مسائلی که در محیط کسب‌وکار وجود دارد و نیز نیازهای سازمان اعم از پروش نیرو و استفاده از آن‌ها را پوشش دهد.


آیا روند آکادمی زرین ادامه‌دار خواهد بود؟


او در پاسخ به این پرسش که آیا در آینده روند فعالیت آکادمی بعد از کاهش تقاضا در این زمینه برقرار خواهد بود، افزود: «بر این متمرکز هستیم که در داخل سازمان و فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد از ترند زدگی جلوگیری کنیم از طرف دیگر ادامه‌دار بودن مسیری که در زرین‌پال در پیش می‌گیریم از موارد پراهمیت بشمار می‌رود که دلیل باورپذریری این ادعا، شکل‌گیری آکادمی در راستای نیاز داخلی سازمان و افزایش سطح مهارت‌های تخصصی و نرم نیروهای موجود و آتی زرین‌پال در جهت افزایش کیفیت کاری آن‌ها بوده است.»


آکادمی زرین مستقل از زرین‌پال و در راستای چالش‌های موجود فعالیت خواهد کرد


به گفته امیری، شروع فعالیت آکادمی با حوزه فین‌تک مرتبط نیست. با این حال یکی از نقاط قوت این موضوع، فین‌تک بودن مجموعه زرین‌پال است با این وجود امیدوار هستیم که این مسیر بر اساس نیازهای موجود پیش برود با این رویکرد که زرین‌پال در حوزه آکادمی به صورت پررنگ دیده نشود و آکادمی از موجودیت مستقلی برخوردار باشد.


آشنایی با مدیر آکادمی زرین و محتوای مهارت‌های نرم


نازنین رحیمی، مدیر آکادمی زرین تجربه کاری خود را قبل از فعالیت در زرین‌پال در شرکت‌های پروفایل و گرین وب دنبال کرده است. همچنین ارائه راه حل برای چالش‌های موجود از ویژگی‌های شخصیتی اوست. به گفته او برای تیم فروش زرین‌پال کرسی‌های آموزشی در جهت تقویت مهارت‌های نرمی از قبیل کنترل خشم، مدیریت در برخورد با انواع مشتری، ‌نحوه پاسخگویی به تماس‌های تلفنی، ورزش کردن در حین کار و… برگزار شده است.


آکادمی زرین رقیب سایر آکادمی‌ها نخواهد بود


به گفته او، آکادمی داشتن از ترندهای امروز به حساب می‌آید از این رو قرار نیست رقیب سایر آکادمی‌ها باشیم. هر آکادمی با روش و هدف خود در حال فعالیت است از این رو معتقد هستیم که باید بتوان با سایر آکادمی‌ها امکانی را ایجاد کرد که در کنار یکدیگر بتوان خلأهای موجود را مرتفع کرد.


چه کمپ‌هایی برگزار خواهد شد؟


رحیمی با بیان اینکه ثبت نام کمپ‌های روابط عمومی و مدیریت بازاریابی محتوا به صورت عمومی آغاز شده است و در هفته آینده به صورت حضوری در کافه سینرژی و همچنین به صورت آنلاین برگزار خواهد شد، گفت: «مدرسین این دو کمپ خارج از مجموعه زرین‌پال هستند. این کمپ‌ها توسط طراحان، طراحی می‌شوند و مدرسین آن‌ها در طراحی این کمپ‌های نقشی ندارند. با این حال نحوه برگزاری این دوره‌ها به این صورت است که با بررسی مشکلات در حوزه‌های مختلف، رویدادی برگزار می‌شود؛ دوره‌ها توسط طراحان، طراحی می‌شود راهبرها تدریس دوره را برعهده دارند و مربیان نیز در این مسیر افراد را راهنمایی می‌کنند.»


نحوه فعالیت آکادمی زرین


به گفته او، حدود 12 شرکت به عنوان شریک تجاری، آکادمی زرین را در این زمینه همراهی می‌کنند به این صورت که پس از در میان گذاشتن کمبودها و مشکلات خود در زمینه‌های مختلف، کمپی را پس از بررسی با تیم راهبری و طراحان برگزار می‌کنیم تا بتوان آن را مسئله را برطرف کرد.


شرایط ورود به کمپ‌ و استخدام چگونه است؟


مدیر آکادمی زرین همچنین با اشاره به اینکه از شرایط ورود به کمپ‌ها مصاحبه‌محور و رزومه‌محور است، گفت: «طراحان و راهبرهای آکادمی به علاوه تیم منابع انسانی زرین‌پال رزومه‌ها در راستای سطح رویداد درخواستی و متناسب با مهارت‌های فردی مورد بررسی قرار می‌گیر‌ند که در صورت تطبیق، از طریق آکادمی زرین به مصاحبه دعوت می‌شوند که پس از مصاحبه و تأیید آن توسط آکادمی، می‌توانند وارد کمپ ‌شوند. به گفته او برای افرادی که تجربه لازم را ندارند و مبتدی به شمار می‌ِآیند دوره‌های آموزشی مقدماتی آنلاینی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم که بعد از گذشت این دوره و یادگیری آن، می‌توانند وارد کمپ شوند. همچنین خروجی این کمپ‌ها به این صورت است که تعهدی برای جذب افراد حاضر در دوره‌ها وجود ندارد و تنها این افراد در صورت نیاز به بخش نیروی انسانی زرین‌پال معرفی خواهند شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.