پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
احراز هویت غیرحضوری یوآیدی برای سامانه وزارت کار راهاندازی شد
سرویس احراز هویت دیجیتال سامانه جامع روابط کار یا بهعبارتدیگر سامانه کارگر و کارفرما توسط وزارت کار و با همکاری یوآیدی راهاندازی شد. یوآیدی در انجام فرایند احراز هویت سامانه ثنا متعلق به قوه قضاییه و احراز هویت سامانه سجام با این سامانه همکاری داشته و تاکنون هویت بیش از 2.5 میلیون کاربر را احراز کرده است.
کاربران با احراز هویت سامانه روابط کار میتوانند از خدمات وزارت کار برای کارگران و کارفرمایان به صورت غیرحضوری استفاده نمایند. سامانه جامع روابط کار از 36 زیرسامانه تشکیلشده که توسط هریک از آنها به کاربران خود، اعم از کارگران و کارفرمایان، در این حوزه خدمات ارائه میکند.
شاخصترین خدمات سامانه کارگر و کارفرما
ثبت قراردادهای کار: این زیرسامانه با توجه به این مسئله که بیش از 90 درصد کارگران در کشور قرارداد موقت دارند، بهمنظور حمایت از حقوق کارگری و امنیت شغلی به وجود آمده است.
ثبت شکایات کارگری و کارفرمایی: این زیرسامانه بهمنظور عدالت بیشتر در رسیدگی به شکایات کارگران و کارفرمایان در حین یا بعد از توقف همکاری طرفین ایجاد شده است.
دادرسی کار: در این زیرسامانه فرایند رسیدگی به شکایات کارگران و کارفرمایان به صورت غیرحضوری انجام میگیرد.
بیمه بیکاری (مقرریبگیران بیمه بیکاری): کارگرانی که شرایط ثبت درخواست برای دریافت بیمه بیکاری را دارند، با ثبت درخواست خود به صورت آنلاین در این زیرسامانه، مقرری خود را دریافت میکنند.
ثبت درخواست بررسی مشاغل سخت و زیانآور- فردی: راهاندازی این زیرسامانه، مشاغلی را که انرژی زیادی از کارگران میگیرند و یا آنها را از لحاظ سلامت جسمانی و روانی تحت تأثیر قرار میدهند بهتر شناسایی میشوند.
حمایت از مشاغل: همانطور که از نام زیرسامانه پیداست، این بخش بهمنظور کمک به راهاندازی مشاغل ایجاد شده است.
شناسایی واحدهای مشکلدار: مشاغلی که به هر دلیلی دچار مشکلاتی اعم از مالی و غیرمالی شدهاند با این زیرسامانه میتوانند مسائل خود را با وزارت کار در میان بگذارند.
با توجه به تجربههایی که تابهحال وزارت کار در مورد شرایط کارگران و کارفرمایان در این حوزه کسب کرده، اقدام به ایجاد سامانهای برای رفع مشکلات حوزه کارگر و روابط بین کارگر و کارفرما بوده است.
هدف وزارت کار از راهاندازی سامانه جامع روابط کار
سامانه کارگر و کارفرما فعالیت خود را در بهمنماه سال 1398 با ارائه 30 نوع خدمت آغاز کرد که این خدمات هماکنون به 36 مورد رسیدهاند. طرح این سامانه در سال 1396 تصویب شده بود. کاربران برای استفاده از خدمات سامانه کارگر و کارفرما، ابتدا باید فرایند ثبت نام و احراز هویت سامانه کارگر و کارفرما را طی کرده و سپس با توجه به موضوع مورد مراجعه، به یکی از زیرسامانههای سامانه جامع روابط کار مراجعه کنند.
ایجاد سامانه کارگر و کارفرما در حل مشکلاتی مانند عدم شفافیت روابط بین کارگر و کارفرما، پراکندگی امور حوزه کارگری، سنتی بودن و زمانبر بودن بروکراسی اداری مربوط به بررسی و پیگیری امور تأثیر بسزایی داشته است.
درواقع، هدف وزارت کار از راهاندازی سامانه جامع روابط کار وصول به اهداف زیر است:
- ایجاد شفافیت آماری و اطلاعات کارگری و کارفرمایی
- کاهش زمان بروکراسی اداری برای انجام امور کارگری و کارفرمایی
- کاهش زمان رسیدگی به شکایات و درخواستها توسط وزارت کار
- ایجاد نظم و شناسایی درست مشکلات جامعه کارگری و کارفرمایی
- جلوگیری از تخلفات مربوط در این حوزه
فرایند احراز هویت کاربران در سامانه کارگر و کارفرما با همکاری یوآیدی، به صورت دیجیتال و با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی انجام میپذیرد. یوآیدی برای احراز هویت دیجیتال کاربران خود از الگوریتمهایی مانند تشخیص چهره (Face Verification)، تشخیص زندهبودن چهره کاربر (Liveness Detection) و همچنین یادگیری عمیق (Deep Learning) استفاده مینماید. این فرایند با استفاده از این الگوریتمها با دقت بالای 99% انجام میپذیرد.
بنابراین فرایند احراز هویت کاربران شرکتها، سازمانها و کسبوکارهای طرف قرارداد با یوآیدی، با سرعت بالا، بدون تعطیلی و در هر ساعتی از شبانهروز به صورت 24 ساعته انجام میپذیرد. به این ترتیب در زمان و هزینه سازمانها و کاربران آنها صرفهجویی میشود.