راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس سازمان بورس مطرح کرد / سازمان بورس به دلیل ماهیت دارایی بودن رمزارز باید در خصوص قاعده‌گذاری آن ورود کند

رئیس سازمان بورس در هفتمین همایش مالی اسلامی ضمن بیان اینکه استفاده از روش‌های قدیمی احراز هویت و معامله در بازار سرمایه دیگر پاسخگو نیست از پژوهشگران و فعالان فین‌تک کشور خواستار یاری بازار سرمایه در استفاده از فناوری بلاکچین در این بازار شد. او همچنین از کمیته فقهی سازمان بورس و بانک مرکزی خواستار روشن شدن همه ابعاد استفاده از رمزارزها به عنوان دارایی و تبدیل‌کردن دارایی‌های فیزیکی و اوراق بهادار به توکن شد. به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار استفاده از این فناوری‌های نو در بازار سرمایه تا دو سه سال آینده گریزناپذیر است.

به گزارش ایرنا، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس با بیان اینکه می‌توان در خصوص رمزارز به عنوان ارز یا به صورت یک دارایی بحث کرد، توضیح داد: «اگر کریپتو را یک ارز در نظر بگیریم، قاعدتاً سیاست‌گذاری و نحوه استفاده و توسعه آن با بانک مرکزی است و سازمان بورس در خصوص ارز طبق قانون ورود ندارد.»

او ادامه داد: «ولی اخیراً به دلیل اینکه تحول بازار رمزارز با سرعت بالایی همراه است، در اتحادیه اروپا و سایر مراجعی که در خصوص ابزارها اظهار نظر می‌کنند، بحث دارایی بودن کریپتوها مطرح است، در نتیجه از نظر اینکه این پدیده به عنوان یک دارایی شناحته شود، در حوزه نظارت ناظر بازار سرمایه هم قرار می‌گیرد و می‌توان این حوزه را قاعده‌گذاری و از آن استفاده کرد.»


باید تکلیف خودمان را روشن کنیم


به گفته عشقی در حال حاضر ما در چند بعد باید در خصوص رمزارز باید تصمیم‌گیری کنیم. یکی در مورد بحث استخراج آن است، یکی بحث معاملات، پلتفرم‌ها، انتشار کریپتو در بازار داخلی توسط یک نهاد رسمی که البته این خودش آن عدم تمرکزی که در ذات کریپتو هست را به نوعی زیر سؤال می‌برد و بحث فناوری بلاکچین و بحث فناوری‌های مشابهی که برای الگوریتم‌های اجماع تعریف شده که ما روی این موارد حتماً باید تکلیف خودمان را روشن کنیم.

او با یادآوری این نکته که در حال حاضر تنها در خصوص بحث صدور مجوز و راه‌اندازی مراکز استخراج کریپتو، قوانین مختصری وجود دارد که بر عهده وزارت صنعت معدن تجارت گذاشته شده است، ادامه داد: «در خصوص سایر موارد هنوز موضع مشخصی از طرف قانون‌گذار و سیاست‌گذار نداریم که قاعدتاً با توجه به بحث‌های شرعی و عرفی که مطرح می‌شود باید پیشنهاد‌هایی آماده شود تا در نهایت در مورد آن تصمیم‌گیری شود.»

عشقی با اشاره به بعد دارایی رمزارزها اضافه کرد: «استفاده از الگوریتم‌های اجماع چه بلاکچین و چه سایر الگورتیم‌هایی که در حال توسعه است، فرصت‌هایی است که باید از آن استفاده کنیم.»

به گفته رئیس سازمان بورس در آینده نهایت دو تا سه ساله، مجبور هستیم که از این فناوری‌ها استفاده کنیم.


استفاده از فناوری بلاکچین در ثبت معاملات بورسی


او افزود: «در حال حاضر معضلات جدی در خصوص برگزاری مجامع شرکت‌ها داریم. مجامع شرکت‌هایی که با سرمایه‌گذاری مستقیم چندین میلیون نفر تشکیل شده است. این مجامع در عمل هیچ‌وقت نمی‌تواند به حد نصاب لازم برای تشکیل مجمع برسد؛ یعنی شرکتی که پنج میلیون سهامدار مستقیم دارد هیچ‌وقت نمی‌تواند مجمع با اکثریت آرا تشکیل دهد و مجبور هستیم همیشه با تعداد بسیار اندکی از افراد مجمع را تشکیل دهیم. تجربه تشکیل مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت نیز از این جنس بود. در سال گذشته و اوایل امسال، مجامع این شرکت‌ها با حضور کمتر از یک‌دهم درصد تشکیل شد.»

به گفته عشقی یکی از راه‌حل‌های جدی که برای مسئله می‌توانیم مطرح کنیم استفاده از فناوری‌هایی است که هم بحث احراز هویت‌ها و هم امکان مشارکت گسترده طیف وسیعی از مردم در یک رویداد را داشته باشیم. بحث دیگر موضوع کاربرد الگوریتم‌های اجماع و بلاکچین در ثبت معاملات است. یکی از رویه‌هایی که بازارهای مالی به سمت آن می‌رود این است که معاملات را ساده‌سازی کنیم؛ هرچند در زنجیره انجام معامله، تسویه و پایاپای معاملات، نهادهای مختلفی درگیر هستند. ولی ما به این سمت رفتیم که این معاملات در تسویه و پایاپای را به نحوی ساده‌سازی کنیم که برای سرمایه‌گذار وجود این نهادها احساس نشود و همه به‌راحتی و در کمترین زمان و کمترین هزینه، معاملات را انجام دهند.


خریدوفروش دارایی‌های فیزیکی و اوراق بهادار در قالب توکن


رئیس سازمان بورس با بیان اینکه شاید یکی از ابزارهای ما برای این هدف، بحث استفاده از فناوری بلاکچین باشد، توضیح داد: «در بحث تسویه معاملات، با وجود این تعداد بازیگر و لزوم تسویه هم‌زمان معاملات، می‌شود گفت که یکی از فناوری‌هایی که می‌تواند کمک کند به این موضوع، بحث فناوری اجماع و بلاکچین است. این موضوع در بحث انتقال دارایی‌ها هم صادق است. ما احتمالاً در چند سال آینده مجبور خواهیم بود که چه دارایی‌های فیزیکی و چه اوراق بهادار را به صورت توکن‌هایی دربیاوریم که این‌ها نقل‌وانتقال راحت‌تری داشته باشند و بتوانیم این نقل‌وانتقال را در یک بستری که بازهم بازیگران متعدد دارد پیش ببریم.»

او با یادآوری مشکلاتی که برای احراز هویت سهام‌داران با روش‌های قدیمی وجود داشت، گفت: «وقتی بازار سرمایه با ۱۰۰ هزار نفر تشکیل می‌شود، فرآیندهای متفاوتی با زمانی دارد که بازار سرمایه ۶۰ میلیون نفری می‌شود. قطعاً با ابزارهای گذشته دیگر نمی‌توانیم کار کنیم و جواب نمی‌دهد و اتفاقی می‌افتد که سال گذشته شاهد بودیم.»


فعالان فین‌تک به کمک بازار سرمایه بیایند


عشقی با توضیح اینکه ارائه خدمات به این حجم با ابزارهای قبلی، امکان‌پذیر نیست و نهاد ناظر آمادگی بررسی موضوع استفاده از فناوری بلاکچین را دارد و همچنین با تأکید بر اینکه در دو تا سه سال آینده باید به سمتی برویم که از این فناروی استفاده کنیم خواستار بررسی این موضوع توسط پژوهشگران و فعالان فین‌تک کشور شد.

رئیس سازمان اظهار داشت: «از کمیته فقهی در سازمان بورس و بانک مرکزی خواهش دارم تا کمک کنند بحث‌های فقهی مربوط به دارایی بودن این ابزار و نحوه تبدیل دارایی‌های فعلی از جمله اوراق بهادار و همچنین دارایی‌های فیزیکی که در قالب گواهی‌های سپرده کالایی در بازارها معامله می‌شوند، به توکن و استفاده از این توکن‌ها در یک فضای فناورانه روشن کنند که تسهیل معاملات و تسویه پایاپای را بتوانیم در این فضا داشته باشیم.»

او خاطرنشان کرد: «هرچند در خصوص کریپتوها، بحث دارایی بودن این‌ها واقعاً نه تنها در داخل ایران بلکه در سایر کشورها هم از نظر نهادهای ناظر بر بازار پول و بازار سرمایه دغدغه‌های جدی وجود دارد که ممکن است در میان‌مدت ضربه سنگینی به سرمایه‌گذاران کریپتوها بزند. بحث دیگر این است که بالاخره این کریپتوها با توجه به گستردگی که پیدا کرده‌اند و تنوعی که ایجاد شده و بازیگرانی که در این بازار توزیع‌شده‌اند، می‌تواند در بلندمدت آسیب جدی به بحث نقدشوندگی این کریپتوها و بحث پشتوانه این‌ها بزند که الآن حرف‌وحدیث‌های جدی وجود دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.