پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مجتبی توانگر در دورهمی کسبوکارهای رمزارزی و بلاکچین ایران مطرح کرد / بزرگترین خلاء قانونی، در حوزه تبادل رمزارزهاست
مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس آخرین سخنران دورهمی کسبوکارهای رمزارزی و بلاکچین ایران بود که 19 دیماه توسط راه پرداخت برگزار شد. او به نمایندگی از دولت چهار نکته را درباره صنعت رمزارز متذکر شد. به گفته او، استخراج رمزارزها و بهطور خاص بیتکوین هرچند دیرهنگام و بدون برنامهریزی و ساماندهی لازم وارد کشور شد، اما از جهاتی به بلوغ رسیده است. البته هنوز در این زمینه ظرفیت خالی وجود دارد.
او در ادامه تأکید کرد: «اکنون در حوزه استخراج رمزارز نه یک قانون فراگیر، بلکه مقرراتی مختصر داریم. به عبارتی برای استخراج نسبت به سایر حوزههای بلاکچین ضوابطی مشخص تعریف شده است.» بهگفته او، وجود منابع سرشار انرژی در کشور و ارزآوری این صنعت این گمان را در ذهن ایجاد میکند که میتوانیم در این حوزه با حمایت از صنعت و رقابتیتر کردن حضور فعالان مختلف، رشد چشمگیری داشته باشیم. پس لازم است متصدیان دولتی زمینه هموارتری را پیش روی سرمایهگذاران قرار دهند.»
او در ادامه خاطرنشان کرد: «نباید فراموش کرد که استخراج یکی از فرصتهای فرعی در صنعت بلاکچین است و آینده این صنعت در مسیرهای غیراستخراجی ترسیم خواهد شد، برای همین نباید تمام هموغم کشور و قانونگذاری و پیشرفت به این حوزه محدود شود.»
توانگر با بیان اینکه بزرگترین خلاء قانونی، در حوزه تبادل رمزارزها دیده میشود، توضیح داد: «سیستم اجرایی کشور مانند سایر دولتهای دنیا نگرانیهای زیادی در حوزه سیاستهای پولی و رقابت ارزهای ملی و رمزارزها دارد. این نگرانیها برای اقتصاد پریشان ایران با وجود تمام ظرفیتهای موجود تأملبرانگیزتر است، اما باید نگاه روبهجلو داشته باشیم.»
به گفته او، تا زمانی که نتوانیم حمایت قانونی شفاف و ساماندهی را به این صنعت بیاوریم، خطرات و معضلات بسیار بیشتر است.
تصمیمات غیرکارشناسی سرمایه ملی را از بین میبرد
او با اشاره به اهمیت قانونگذاری گفت: «بدون قانونگذاری سرمایه مردم و سرمایه ملی همیشه در معرض خطر است و مردم به پلتفرمهای خارجی تبادل رمزارز وابسته میمانند. بدون قانونگذاری و به رسمیت شناختن تبادل رمزهای بینالمللی در کشور، در عمل ما ابزار آنچنانی برای کنترل و هدایت بازار نداریم.»
به گفته او، رمزارزها آمدهاند که بمانند، پس طولانیبودن دوران بررسیها، تصمیمات غیرکارشناسی و هر اقدامی که بهنوعی باعث غفلت ما از هدایت این بازار شود، خسارات زیادی دارد.
توانگر با تأکید بر اینکه موظف به قانونگذاری هستیم، اظهار کرد: «باید این بازار چند ده هزار میلیارد تومانی را به رسمیت بشناسیم، چراغ شفافیت را در آن روشن کنیم و از این بازار در جهت منافع عامه و ملی بهره ببریم. نمیتوان از این تصمیم سخت یا پرریسک روی برگرداند؛ بازار بسیار بزرگی در کشور وجود دارد.»
توانگر در خصوص الزام وجود ریال دیجیتال گفت: «همزمان با چارهجویی و تدبیر برای تبادل رمزارزها، کشور ما نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر به رمزارز ملی یا ریال دیجیتال نیاز دارد تا در اتصال به شبکههای جهانی بتواند ریال را برای تبدیل به سایر رمزارزها یا سایر فیاتها در دسترس همه قرار دهد. CBDC میتواند تحولی چشمگیر در تجارت داخل و خارج از کشور ایجاد و ریال را تقویت کند. در این صورت فرصت بسیار خوبی برای توسعه فناوریها و برنامههای کاربردی بر بستر بلاکچین با ریال دیجیتال به وجود خواهد آمد. خوشبختانه در این حوزه اقدامات عملی آغاز شده و امیدواریم در اجرا نیز با استفاده از نظر بدنه کارشناسی کشور، شاهد اقدامات سازندهتری باشیم.»
او در بخش پایانی صحبتهایش بیان کرد: «مهمترین نکتهای که میخواهم بیان کنم، توجه به فناوری و فرصتهای بالقوه و بکر این حوزه است. استخراج یا تبادل و صرافیهای دیجیتال یا تاجرانی که از رمزارز برای بازرگانی استفاده میکنند، همه اجزای لازم این صنعت هستند. ما نباید نگاه خود را معطوف به کاربردها و کسبوکارهای موجود نظیر استخراج و صرافی بکنیم. زمینههای خلق ارزش در این حوزه بهروشنی بسیار گستردهتر از این موارد است و تأکید میکنم که بلاکچین در حوزههایی نظیر مدیریت دانش، لجستیک، بازرگانی، مدیریت انواع داراییها کالاها و خدمات، خدمات مالی غیرمتمرکز و حتی متاورس کاربرد دارد که توسعه آنها در کشور ما بهشدت مغفول مانده است.»
به گفته توانگر، متأسفانه سیستم اجرایی کشور و بخش خصوصی در این زمینه اقدامات جدی به عمل نیاوردهاند، البته بخشی از این غفلت بهدلیل گنگی فضا و ابهامات مختلف در حوزه قانونگذاری و شرایط ایجاد کسبوکار در این حوزه است.
توانگر ادامه داد: «کاربردهای بلاکچین در موارد بسیار، به ساخت توکن نیاز دارد و در این شرایط از نگاه بخش اجرایی کشور، مسائل و ریسکهای مختلفی برای مردم و سرمایهگذاران ایجاد میشود؛ بنابراین باید بهنوعی بتوانیم فضا را مدیریت کنیم و با قانونگذاری در حوزههایی نظیر تبادل رمزارزها و ساخت ریال دیجیتال این فضا را به وجود آوریم که نخبگان و کارآفرینان بتوانند در حوزههای بکر بلاکچین و رمزارزها به ابتکارات و اختراعات دست بزنند.»
توانگر با بیان اینکه کسبوکارهای جدید باید تحت نظارت قانون به وجود بیاید، توضیح داد: «در ایران علاوه بر رمزارز ملی باید شاهد خلق برنامههای کاربردی و مشخصی باشیم تا بر اساس آنها اپلیکیشنهای ایرانی تولید و در جهان عرضه شود. خلق ارزش در این حوزه فرصتهای بهمراتب بزرگتری از استخراج یا صرافی برای کشور به وجود میآورد. در بسیاری از کشورها نظیر شرق آسیا یا کشورهای اروپای شرقی، کارآفرینان اقدام به ساخت برنامههای کاربردی مبتنی بر بلاکچین کردهاند که ارزشافزوده بسیار زیادی را برای این کشورها فراهم کرده است. تأکید من در اینجا مجدداً برای این است که این کسبوکارهای جدید باید بهصورت شفاف و تحت نظارت قانون به وجود بیایند و امیدوارم قوانین در دست اجرا نیز به گونهای تصویب شوند که زمینه نوآوری و تحول را در این حوزه تقویت کنند.»