راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحلیل بازار رمزارزها در هفته گذشته / آیا اصلاحی سنگین در انتظار بازار کریپتوهاست؟

ارزش کل بازار: 2.24 هزار میلیارد دلار / ارزش بازار بیت‌کوین: 890 میلیارد دلار / سهم بیت‌کوین: 38 درصد / نرخ تتر: 30180 تومان

قیمت بیت‌کوین در هفته گذشته اصلاح خورد و بر خلاف انتظار برخی تحلیلگران نتوانست حمایت ۵۰ هزار دلاری را حفظ کند و بار دیگر به زیر این سطح سقوط کرد و در زمان نگارش این متن در محدوده ۴۷ هزار دلار در نوسان است و در صرافی‌های رمزارز ایرانی در حدود یک میلیارد و ۴۲۳ میلیون تومان معامله می‌شود. بیت‌کوین در هفته قبل‌تر بیش از هفت درصد اصلاح قیمت خورده بود و در صرافی‌های رمزارز ایرانی در محدوده یک میلیارد و ۵۳۳ میلیون تومان معامله می‌شد. در زمان نگارش این گزارش شاخص ترس و طمع محدوده ترس شدید را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد در روزهای پایانی سال و شروع سال نو میلادی جدید نوسان‌هایی را در قیمت بیت‌کوین شاهد باشیم. در هفته گذشته اتفاق مهم پایان سال آلت‌کوین‌ها و شروع سال جدید است، وگرنه از منظر رگولاتوری اتفاق خاصی در بازار رخ نداده است. در هفته‌ای که ترس بر بازار حاکم است، بیایید عملکرد چندساله بیت‌کوین در این زمان تحویل سال را مرور کنیم و پیش‌بینی برای پایان سال هجری خودمان داشته باشیم.


پیش‌بینی قیمت رمزارز توسط ۱۸ تحلیلگر ایرانی به ما چه می‌گوید؟


هفته گذشته گزارشی در رمزارز منتشر شد که نتایج آن به کار ما می‌آید؛ تحریریه رمزارز با ۱۸ نفر از چهره‌های شناخته‌شده تبادل رمزارز گفت‌وگو کرده بودند و از آنها پرسیده بودند قیمت رمزارز در پایان سال ۱۴۰۰ چقدر خواهد بود. این ۱۸ نفر قیمت‌هایی از ۷۵۰ میلیون تومان تا پنج میلیارد را پیش‌بینی کرده بودند؛ احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل صرافی رمزارز اکسیر قیمت ۷۵۰ میلیون تومان را پیش‌بینی کرده بود و علی میزانی، بنیان‌گذار شرکت سیتکس قیمت پنج میلیارد تومان را گفته بود. میانگین این پیش‌بینی‌ها دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است و انحراف معیار حدود یک میلیون تومان است. اگر بخواهیم بر مبنای پیش‌بینی این ۱۸ نفر قضاوت کنیم، قیمت بیت‌کوین در محدوده یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تا سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خواهد بود؛ با توجه‌ به اینکه قیمت بیت‌کوین در حال حاضر در محدوده یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است، احتمالاً در حال حاضر بیت‌کوین در کف قرار دارد و مجموع نظرها حاکی از این است که در سال میلادی پیش‌ رو باید قیمت‌های بالاتری از بیت‌کوین را شاهد باشیم. با این‌ حال همیشه حواس‌مان باشد که هیچ پیش‌بینی بدون خطا و قطعی نیست.


عملکرد هفت‌ساله بیت‌کوین به ما چه می‌گوید؟


اگر به بیت‌کوین در بازه زمانی هفت‌ساله نگاه کنیم، این رمزارز و دارایی دیجیتال عملکرد خیره‌کننده ۱۶ هزار درصدی را نشان می‌دهد؛ اگر پنج‌ساله نگاه کنیم ۴۵۰۰ درصد؛ سه ساله حدود ۱۰۰ درصد، دو ساله ۵۷۷ درصد و در یک سال گذشته ۶۰ درصد بازدهی نشان داده است. در سال میلادی که گذشت بیت‌کوین بار دیگر سال مثبتی را پشت سر گذاشته و بازدهی ۶۰ درصدی برای دارندگان خودش داشته است؛ با این ‌حال بیت‌کوین مانند سایر دارایی‌های دیجیتال دارایی پرنوسانی است و نگهداری بیت‌کوین استرس شدیدی به صاحبان خودش وارد می‌کند؛ مگر اینکه رمز و رازهای این دنیای پیچیده را آموخته باشیم. بسیاری از تحلیلگران و خبرگان دارایی‌های دیجیتال توصیه می‌کنند که کمتر از یک درصد دارایی‌های خود را به این فضا بیاوریم و آن بخشی از دارایی را که نیازی به آن نداریم. در صورتی ‌که در سال‌های آینده این حوزه جدید رشد کند، این یک درصد می‌تواند بخش اصلی دارایی‌های ما شود و اگر هم به هر دلیلی این بازارها از تب‌وتاب افتادند، خللی در زندگی وارد نمی‌شود؛ بنابراین در مطالعه همه تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها باید دقت کنیم که هیچ پیش‌بینی قطعی نیست و صرفاً بر مبنای روند گذشته‌ای هستند که هیچ الزامی به تکرار خودش در آینده ندارد.

درصد تغییراتتغییر قیمتدوره زمانی
2.12 درصد979روز
6.45 درصد3251هفته گذشته
16.52 درصد9337ماه گذشته
36 درصد125016 ماه گذشته
60 درصد17794سال گذشته
578 درصد402442 سال گذشته
1097 درصد432443 سال گذشته
4535 درصد461675 سال گذشته
16760 درصد469067 سال گذشته

با اینکه بیت‌کوین در شش ماه گذشته هم مثبت بوده و بازدهی ۳۶درصدی داشته، ولی در ۳۰ روز گذشته حدود ۱۷ درصد زیان و در هفته گذشته حدود ۷ درصد زیان نشان داده است.

در سال‌های گذشته به‌جز سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ همه سال‌ها با شروع سال جدید بیت‌کوین روند صعودی خود را ادامه داده است؛ امسال اما متفاوت است. در سال‌های قبل سلطه بیت‌کوین بر بازار همین‌طور کمتر شده و اکنون آلت‌کوین‌ها به مدعیان جدی این فضا تبدیل شده‌اند. با اینکه بیت‌کوین نزدیک به ۴۰ درصد بازار کریپتوها را دربر می‌گیرد، ولی دیگر آن جایگاه گذشته را ندارد و هنوز کسی نمی‌تواند با قطعیت بگوید که این برای کلیت بازار خوب است یا بد؛ بیت‌کوین را طلای دنیای دیجیتال می‌دانند که همین یعنی کارکردی را که روز اول ادعا می‌کرد، ندارد؛ بیت‌کوین قرار بود سیستم پرداخت جهانی باشد و ما را از بانک‌ها بی‌نیاز کند، ولی هنوز این اتفاق نیفتاده و بیت‌کوین به‌دلیل نوسان شدیدی که دارد، بیشتر از اینکه یک سیستم پرداخت جهانی باشد، دارایی است که آن را «هودل» می‌کنند و آلت‌کوین‌ها ضعف‌های بیت‌کوین را پوشش داده‌اند. قاعدتاً آلت‌کوین‌هایی که روایت قوی‌تری دارند، می‌توانند در آینده نقش مهم‌تری در اقتصاد کریپتو داشته باشند. شما چه پیش‌بینی از آینده دارید؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.