راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده آمریکا به بلا‌کچین بستگی دارد

ایالات متحده برای حفظ مزیت خود در توکنیزاسیون زیرساخت‌های مالی، باید هرچه زودتر دست به کار شود

نویسنده: جی کلایتون – مترجم: کسری حسنی / اخیراً ارزش کل‌ بیت‌کوین و سایر دارایی‌های ‌توکنیزه‌شده به سه تریلیون دلار رسیده است. در حال حاضر رقابت بر سر توکن‌سازی تمامی اموال است. تجسم مالکیت، حقوق و تعهدات در توکن‌های مبتنی بر بلاکچین از بسیاری جهات برتر از زیرساخت‌های مالی قدیمی است.

ده‌ها میلیارد دلار دارایی توکن‌سازی‌شده روزانه در تمامی ساعات شبانه‌روز دست‌به‌دست می‌شوند. بازار رمزارزهای نوظهور قله کوه یخ فناوری اطلاعات مالی است. اما زیر این کوه یخ حجم عظیمی از شبکه‌های پرداخت گسترده و متصل به هم و بازارهای اعتباری و بازارهای اوراق بهادار وجود دارند که ارزش دارایی آنها به صدها تریلیون دلار می‌رسد. ما از انواع این بازارها استفاده و بر آنها تکیه می‌کنیم، اما آنها برای تغییر در عملکردشان آماده می‌شوند. در حالی که به نظر می‌رسد معاملات اوراق بهادار و سایر معاملات مالی فوراً انجام می‌گیرند، بسیاری از فرایندهای بک‌اند در توالی‌های بسیار کند و سختی که دهه‌ها پیش تنظیم شده‌اند، حرکت می‌کنند. زمانی که پول از حساب بانکی صاحب‌خانه خارج می‌شود‌، پرداخت وام مسکن به‌صورت کامل تکمیل نمی‌شود، بلکه روزها و هفته‌ها وقت لازم دارد تا تسویه وجوه به پایان برسد. از طریق توکن‌سازی بسیاری از این فرایندهای پرهزینه و زمان‌بر با اطلاعات بهتر بازار، اطمینان بیشتر و امینت بهتر، ساده‌تر می‌شوند.

پیشرفت‌های بالقوه این سیستم در بهره‌وری بسیار است، از جمله کاهش اصطکاک میلیاردها دلار و افزایش انتخاب‌های مصرف‌کننده، توکن‌سازی همه ارزهای دولتی، اوراق بهادار، وام‌ها، املاک، وام‌های مسکن، تعهدات، پرداخت‌های مربوطه و اعتبارها همگی فرصت‌های بی‌نظیری برای کارآفرینان و متصدیان هستند. البته همه اینها یک خطر وجودی برای کسانی که به کندی با شرایط سازگار می‌شوند، به‌شمار می‌روند.


نقش دولت چیست؟


مقررات در بازارهای مالی اهمیت بسیار زیادی دارد و شکی نیست که دارایی‌های مالی توکن‌سازی‌شده باید در راستای ثبات مالی، ترویج تشکیل سرمایه، منع فعالیت‌های غیرقانونی و مراقبت از مصرف‌کننده تنظیم شوند. اما دولت ایالات متحده بیش از اینها باید عمل کند. کسب‌وکارهای نوآور باید اطمینان حاصل کنند که با پیروی از اصول نظارتی‌ای که در طول زمان آزمایش شده‌اند، می‌توانند فرصت‌های بازار را که با عملکرد بهتر فراهم می‌شوند، دنبال کنند. دولت باید به‌صورت فعالانه پذیرش فناوری در بازارهای اصلی تأمین مالی و پرداخت دلار آمریکا را تسهیل کند. این یک موضوع در راستای امنیت ملی و ثبات مالی است. مهم‌ترین بازار مالی در دنیا، بازار خزانه‌داری ایالات متحده، یک بازار دولتی است. تقریباً تمام بازارهای مالی دیگر، چه داخلی یا خارجی، از جمله پول نقد در کیف پول‌مان و پولی که به حساب ما در بانک واریز می‌شود، به نحوی به بازار خزانه‌داری ایالات متحده ارتباط دارند.

ارز دیجیتال یک بانک مرکزی یا دلار دیجیتال در انتهای این ماجرا قرار دارد. مقررات مالی در کنار بخش خصوصی باید روی اصل این موضوع تمرکز کنند. اولویت و ثبات دلار برای توسعه اقتصاد جهانی، ثبات مالی و امنیت ملی ایالات متحده ضروری است. در مواجهه با این تغییرات وسیع در زمینه فناوری، اولویت دلار آمریکا به هیچ‌وجه قطعی نیست.

چین نه‌تنها این تغییرات را فرصتی برای دستیابی به کارایی عملی در نظر می‌گیرد، بلکه آن را زمینه‌ای برای گسترش دامنه نفوذ پرداخت‌ها و وام‌های مبتنی بر یوان می‌بیند. مقامات چینی دیجیتال‌سازی و توکن‌سازی را در بازارهای پرداخت و اعتبار اصلی خودشان پیش می‌برند و امکان نظارت و کنترل بیشتر دولت را فراهم می‌کنند. شکی نیست که حکومت چین قصد دارد شیوه‌های مشابه را به تجارت و امور مالی بین‌المللی بسط دهد و نفوذ خود را بر تجارت جهانی گسترش دهد. ایالات متحده باید تشخیص دهد که رقابت بر سر ارز ذخیره در جریان است و برنده‌شدن تنها هدف منطقی است. ایالات متحده هم در بازارهای سنتی و هم در بازار‌های توکن‌سازی‌شده پیشگام بوده است. بیش از 95 درصد استیبل‌کوین‌ها بر اساس دلار آمریکا ارزش‌گذاری می‌شوند. به عبارت دیگر در مراحل ابتدایی این تغییر بین‌المللی در فناوری مالی، دلار در واقع اوراق بهادار خزانه‌داری ایالات متحده و ذخیره ارزش نقدینگی ارجح در هر دو بازار جدید و سنتی باقی‌ مانده است.

اما این پیشگامی و ثبات می‌تواند به‌سرعت در زمان تغییرات فناوری از بین برود. کشور دیگری که کنترل سیستم‌های پرداخت و اعتباری جهان را در دست گیرد، نه‌تنها می‌تواند بر جایگاه جهانی ایالات متحده تأثیر بگذارد، بلکه می‌تواند ثبات سیستم مالی جهان را از بین ببرد. بنابراین زمان بسیار حائز اهمیت است.

ظهور یک استاندارد تعیین‌کننده در هر زمینه از فناوری تأثیرات یکباره و بسیار بزرگی به همراه دارد. پول سرمایه‌گذاری و نبوغ افراد به‌سرعت به سمت استاندارد جدید حرکت می‌کنند و به‌دنبال آن افزایش پذیرش این استاندارد و مقیاس‌های اقتصادی مرتبط با آن رشد می‌یابند. آمریکا باید از پیشگامی خود در این تغییرات استفاده کند تا استانداردهای بازار آینده را تعیین کند.

یکی از راه‌های بالقوه، تلاش آزاد بخش عمومی-خصوصی برای کشف توکن‌سازی بازار خزانه‌داری ایالات متحده و فرایندهای تأمین مالی مرتبط است. کارایی و بهبود نظارتی ارائه‌شده توسط معاملات فوری، بازپرداخت و تسویه‌حساب در بازار خزانه‌داری ایالات متحده را در نظر بگیرید. در مورد کارایی‌ها و محصولات افزایش‌دهنده رفاه که می‌توان از طریق تعامل توکن‌سازی‌شده میان فدرال‌رزرو، مؤسسات مالی تحت نظارت، سایر ارائه‌دهندگان خدمات مالی، سرمایه‌گذاران، پس‌اندازکنندگان و مصرف‌کنندگان چطور؟ ایالات متحده به جای منتظر ماندن برای توسعه بازارهای جدید، می‌تواند مزایای بسیاری از نوسازی آنها به دست آورد و حجم عظیمی از سرمایه و نیروی کار انسانی را به سمت خودش سوق دهد.

اگر چنین تلاشی صورت گیرد، مزایای آن غیرقابل توصیف است. این کوه یخ چه در سطح و چه در عمق خود، بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی شده که در سال‌های اخیر دیده‌ایم. حالا این وظیفه بخش عمومی-خصوصی است تا در کنار هم تلاش کنند این جریان را برای دستیابی به تعهدات بلندمدت و بازارهای آزاد و عادلانه، ثبات مالی جهانی و رفاه مصرف‌کننده در همه کشورها به سمت خود هدایت کنند.

منبع The Wall Street Journal
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.