راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست شرکت توسعه سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت مطرح شد / وصنعت در انتظار افزایش سرمایه 1800 میلیارد تومانی

در راستای برگزاری مجمع عمومی شرکت توسعه سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت مورخ 11 آذر، این شرکت روز یکشنبه 14 آذر نشستی خبری‌ را با حضور مدیران عامل دو بازوی اجرایی سرمایه‌گذاری شرکت ترتیب داد. در این نشست درباره دستاوردهای شرکت در سال گذشته، برنامه‌های آتی و شرایط سرمایه‌گذاری صحبت شد.

محمدمهدی زردوغی، مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت با اشاره به سابقه طولانی «وصنعت» در بورس صحبت‌های خود را آغاز کرد. به گفته او، وصنعت بیشتر  از دو دهه است که در بورس تهران فعالیت می‌کند و اکنون مالک بیش از ۲۰ شرکت سرمایه‌پذیر معتبر است.

زردوغی اظهار کرد: «بخش خصوصی این شرکت را اسفند 1396 از بانک صنعت و معدن خریداری کرد، بدیهی است که این موضوع باعث تحولات مشهودی در شرکت شد؛ وصنعت خریدوفروش فعالانه در بازار سرمایه را از سال گذشته به‌صورت جدی دنبال کرد و موفق به سودآوری 500درصدی شد.»

 به گفته او، وصنعت در یک سال گذشته 2500 میلیارد تومان سهام خریداری کرده و 2500 میلیارد تومان فروش داشته و به‌واسطه مجموع این خریدوفروش‌ها 500 میلیارد تومان سود خالص برای سهام‌داران ایجاد کرده است.

او در ادامه بیان کرد: «هنگام خرید سهم، بازار سرمایه پنج درصد بازده نقدی به افراد می‌دهد، در حالی‌ که ما موفق شدیم این رقم را به 16 درصد برسانیم. وصنعت همچنین در سه سال گذشته بیشتر از دو هزار میلیارد تومان ارزش‌آفرینی کرده است.»

به گفته او، مجموع سودآوری وصنعت در سه سال اخیر، با 17 سال گذشته (پیش از ورود به بخش خصوصی) قابل‌ مقایسه نیست و شرکت پیش‌ از این به موفقیت‌های این‌چنینی دست نیافته بود. البته بخشی از این سود، از طریق فروش سهام با بهای تمام‌شده ارزان‌تر و تبدیل دارایی‌های غیرمولد به مولد به‌ دست‌ آمده است.


سهام وصنعت سه‌برابر خواهد شد


علی مؤمنی، مدیر مالی وصنعت با بیان اینکه سرمایه ثبتی شرکت در حال حاضر 600 میلیارد تومان است، اظهار کرد: «در مجمع هشتم تیرماه 1390 افزایش سرمایه 33درصدی از محل سود انباشته اتفاق افتاد و سرمایه وصنعت از 450 میلیارد تومان به 600 میلیارد تومان رسید.»

او با بیان اینکه می‌خواهیم سرمایه ثبتی‌مان را به 1800 میلیارد تومان برسانیم، گفت: «در همین راستا 13 شهریورماه در سامانه کدال گزارش توجیهی افزایش سرمایه 200درصدی را منتشر کردیم و اکنون هم در مرحله انجام است.»

به گفته او، با ثبت این افزایش سرمایه، به ازای هر سهم، دو سهم اضافه می‌شود و دارایی دارندگان سهام وصنعت سه‌برابر خواهد شد.

مؤمنی افزود: «امسال به ازای هر سهم 119 تومان سود شناسایی شد که 52 درصد از این سود در مجمع 10 آذر تقسیم و به سهام‌داران‌مان پرداخت کردیم.»


فناوری‌محور؛ تنها شرط ایران ـ فرانسه برای سرمایه‌گذاری


رادمان ربیعی، مدیرعامل شرکت ایران ـ فرانسه صحبت‌های خود را با بیان اینکه خرید وصنعت توسط بخش خصوصی، حیطه فعالیت ایران ـ فرانسه را هم تغییر داد، آغاز کرد: «امیدواریم ظرفیت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌محور در بورس مورد استفاده قرار بگیرند تا به تکمیل چرخه سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپی کشور کمک شود. با افزایش حضور شرکت‌های استارتاپی در بورس مانند تپسی قطعاً ما هم می‌توانیم سرمایه‌گذاری‌های بهتری انجام دهیم.»

به گفته او، پونیشا، شیپور، تازه‌بار، استودیو بازی‌سازی کاریزما، الوپیک، داستان من، چای بالکا، شرکت صادراتی گلشن‌آرا، شرکت صنایع سیمان گیلان سبز و مؤسسه محتوانگاران نوآور طرفداری از جمله شرکت‌های منتخب ایران ـ فرانسه برای سرمایه‌گذاری هستند که برخی از آنها در مرحله اولیه حیات خود و برخی هم مانند الکوپیک و پونیشا در مراتب رشد بالاتری قرار دارند.

ربیعی با اشاره به ترکیب پرتفوی گفت: «همان‌طور که ترکیب پرتفوی ما نشان می‌دهد، تنها شرط ایران ـ فرانسه برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و طرح‌ها این است که آنها فناوری‌محور و بر بستر اینترنت باشند.»

او در خصوص ریسک بالای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها گفت: «برای کاهش ریسک و انجام صحیح فرایند راستی‌آزمایی مخصوص خودمان، چند مؤلفه و پیش‌نیاز داریم، مثلاً بیشتر استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی‌ با جریان‌های نقدی ایجاد می‌شوند که شرکت ثبت‌شده ندارد، یکی از شروط ما برای سرمایه‌گذاری این است که استارتاپ‌ها حتماً باید صاحب شرکتی ثبت‌شده باشند و چندین ماه فعالیت عملیاتی قابل رصد و چشم‌انداز مالی سه‌ساله داشته باشند. در مرتبه بعدی هم که وارد فرایند راستی‌آزمایی می‌شویم، خود تیم، سخت‌افزارها و نرم‌افزارها ارزیابی می‌شوند و پس از ارزش‌گذاری و عبور از مرحله مذاکره، در خصوص عقد قرارداد تصمیم‌گیری می‌کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.