راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا بازار ارزهای دیجیتالی سقوط کرد؟ / اومیکرون و فدرال‌رزرو ارزش رمزارزها را دود هوا کردند

بیت‌کوین، اتریوم و سایر رمزارزها در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت بخش زیادی از ارزش خود را از دست داده‌اند. بخشی از ماجرا به سویه جدید کرونا موسوم به اومیکرون مربوط می‌شود و بخشی دیگر ناشی از اقدامات فدرال رزرو است. حالا شاید بهترین کار برای سرمایه‌گذاران این باشد که کاری نکنند.

نسیم بنایی / یک‌شبه، ۱۰ هزار دلار از ارزش بیت‌کوین کاسته شد. قیمت این رمزارز در روز جمعه حدود ۵۷ هزار دلار بود، اما در عرض ۲۴ ساعت ارزش آن با سقوط ۱۰ هزار دلاری، یعنی بیش از ۱۷ درصد کاهش به حدود ۴۳ هزار دلار رسید.

البته بیت‌کوین در مسیر سقوط تنها نبود. بسیاری از دیگر رمزارزها هم کاهش ارزش را تجربه کردند. اتریوم هم به‌عنوان دومین رمزارز بزرگ و پرمعامله جهان، بیش از ۱۶ درصد از ارزش خود را از دست داد و به ارزش سه هزار و ۵۰۰ دلار رسید.

حتی سولانا که اخیراً طرفداران زیادی پیدا کرده بود هم در فاصله ۲۴ ساعت با کاهش ارزش شدیدی روبه‌رو شد. بر اساس گزارش فوربس، در مجموع ۳۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازار رمزارزها طی دو روز به‌کلی از بین رفت؛ اما دلیل ریزش بازار رمزارزها چه بود؟ آیا می‌توان به بهبود این بازار امید داشت؟


وقتی بازار خرسی شد


جمعه برای ارزهای دیجیتالی، سیاه شد. در این روز، بیت‌کوین، اتریوم، سولانا و بسیاری از دیگر رمزارزها در فاصله زمانی کوتاه، بخشی از ارزش خود را از دست دادند. قیمت بیت‌کوین در این فاصله به کمترین میزان خود در دو ماه گذشته رسید. مقصر اصلی هم همچنان کروناست، اما در قالب سویه جدید خود که با عنوان اومیکرون شناخته می‌شود.

اومیکرون جدیدترین سویه ویروس کروناست که سرمایه‌گذاران و اهالی بازار را نگران کرده و باعث شده بسیاری از سرمایه‌گذاران در برخی بازارها از جمله بازار رمزارزها عقب‌نشینی کنند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، این سویه جدید تاکنون در بیش از ۳۸ کشور جهان شناسایی شده است. نکته اینجاست که طبق داده‌های موجود، ظاهراً این سویه جدید نسبت به دلتا، سرعت سرایت بالاتری دارد. به همین خاطر نگرانی‌ها در مورد آن افزایش یافته است.

البته بزرگ‌ترین بازندگان وال‌استریت در روز جمعه، شرکت‌های فناوری پرریسک بودند. برای مثال ارزش سهام شرکت تسلا در این روز با کاهش شش‌درصدی روبه‌رو شد؛ اما سرمایه‌گذاران همزمان با فرار از بازار شرکت‌های فناوری، با بخشی از رمزارزهایشان هم خداحافظی کردند.

اما هیچ‌وقت یک عامل مثل همه‌گیری کرونا نمی‌تواند به چنین بحرانی در بازار منجر شود. اتفاقاً رمزارزها در همین دوران همه‌گیری به چنین ارزشی دست یافتند. پس چه عامل دیگری باعث شد وال‌استریت و بازار ارزهای دیجیتالی سقوط کنند؟


دست‌های نامرئی فدرال‌رزرو


«لوئیس ناولیر» یکی از معروف‌ترین سرمایه‌گذاران آمریکایی است که به‌عنوان تحلیلگر در بلومبرگ، سی‌ان‌بی‌سی و فاکس‌نیوز فعالیت دارد. او اخیراً هشداری جدی در رابطه با بازار رمزارزها داده است؛ اما هشدار او دقیقاً چیست؟

اصولاً هر تصمیم یا اقدام فدرال‌رزرو یا همان بانک مرکزی آمریکا روی بازارهای مختلف از جمله بازار ارزهای دیجیتالی تأثیرگذار است. برخی تحلیلگران می‌گویند یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش ارزش رمزارزها طی یک سال گذشته، سیاست‌های فدرال‌رزرو در راستای کاهش نرخ بهره بوده ‌است.

حالا سیاست‌های پولی جدید این نهاد اقتصادی در آمریکا، به ضرر بازار رمزارزها تمام شده است. البته پیش از این هم تحلیلگران و فعالان در این بازار در رابطه با ماجراهای جدید فدرال‌رزرو هشدار داده بودند. «مایکل نووگارتز» یکی دیگر از سرمایه‌گذارانی است که چندی پیش گفته بود «جروم پاول»، رئیس فدرال‌رزرو در آمریکا با اقدامات خود می‌تواند بازار بیت‌کوین و رمزارزها را در سال ۲۰۲۲ تحت تأثیر قرار دهد؛ اما پرسش اصلی این است که اکنون بانک مرکزی آمریکا چه اقدامی داشته که به آسیب به بازار رمزارزها منجر شده است؟


از افزایش نرخ تورم تا کاهش ارزش رمزارزها


نرخ تورم در آمریکا به ۶.۲ درصد رسیده و این بالاترین میزان نرخ تورم طی ۳۰ سال گذشته در این کشور است. یکی از اقدامات فدرال‌رزرو مانند سایر بانک‌های مرکزی در دیگر کشورها، مهار نرخ تورم است.

اقدامی که فدرال‌رزرو برای مهار نرخ تورم داشت، کاهش خرید اوراق قرضه بود. اکنون صندوق بین‌المللی پول به فدرال‌رزرو هشدار داده که با کشف سویه جدید کرونا، این سازمان باید روند کاهش را سرعت بدهد.

نکته اینجاست که این اقدام فدرال‌رزرو، همان‌طور که پیش‌تر هم ناولیر در مورد آن هشدار داده بود، به ترکیدن حباب رمزارزهایی نظیر بیت‌کوین منجر شده است.


حالا چه می‌شود؟


بالاترین ارزشی که بیت‌کوین تابه‌حال تجربه کرده، حدود ۶۹ هزار دلار بوده‌ است. به این ترتیب اکنون ارزش این ارز دیجیتالی محبوب نسبت به بالاترین میزان خود، ۳۰ درصد کاهش یافته است. بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی اصولاً بازار خرسی به سقوط ۲۰ درصد یا بیشتر نسبت به بالاترین رقم اخیر گفته می‌شود. به این ترتیب اکنون بازار به معنای واقعی، خرسی است.

زلزله‌ای بزرگ که بخش عمده آن ناشی از هیجانات سرمایه‌گذاران است، بازار رمزارزها را به لرزه درآورده و انتظار می‌رود طی چند هفته آینده تا آغاز سال میلادی ۲۰۲۲، این نوسانات در بازار رمزارزها ادامه پیدا کند. به گفته تحلیلگر سی‌ان‌بی‌سی، حتی بعید نیست که ارزش بیت‌کوین امشب ناگهان افزایش پیدا کند. در چنین شرایطی، شاید بهترین اقدام «کاری‌نکردن» باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.