پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
آیا این رویا در سال ۱۴۰۰ به حقیقت میپیوندد؟
شعبههای بانک در سال ۱۴۰۰ چه شکلی خواهند داشت؟ آیا شلوغتر از حال هستند و ازدحام مردم بیشتر است یا کمتر؟ سوالی است که جواب آن زیاد مشکل نیست. تا آن موقع ما و فرزندانمان پیرتر شدهایم. با توجه به گرایش دنیا و ایران به سمت الکترونیکی شدن امور بانکی و الکترونیکی شدن پول و اوراق بهادار و خدماتی شدن بانکها، انتظارات را میتوان پیشبینی نمود. وقتی وظایف شعب بانک تغییر کند، بدیهی است که سازمان و ستاد نیز باید تغییر کنند. گارتنر میگوید که در چند سال آینده ۷۵ درصد از بانکداری خرد توسط وب انجام میشود.
.
آیا این رویا در سال ۱۴۰۰ به حقیقت میپیوندد؟
بطور خلاصه میتوان پیش بینی کرد که موارد زیر رخ میدهند:
- ۹۵ درصد تراکنشهای قبوض، غیر حضوری میشود و مردم برای پرداخت قبض به شعبه مراجعه نمیکنند.
- حوالههای بین بانکی (انتقال پول از حساب یک بانک به حساب بانک دیگر) الکترونیکی شده و مردم به شعبه مراجعه نمیکنند بلکه با موبایل یا اینترنت انجام میشود.
- چک رمزدار بین بانکی حذف میشود.
- سامانه واریز آنی افتتاح شده و بسیاری از انتقالات بین بانکی از طریق الکترونیکی انجام میشود.
- ایران چک و چک مسافرتی تقریبا حذف میشوند.
- شاید ۳ صفر از واحد پولی ایران کم شود.
- اسکناس درشت، چاپ شده و مشکلات مردم کمتر میشود.
- مشتریان برای دریافت تسهیلات ابتدا به شعبه مراجعه نمیکنند و فقط برای دریافت و نهایی کردن عقود به شعبه میروند.
- انتقال پول بین مردم به مردم، مردم به شرکتها و شرکتها به شرکتها، الکترونیکی شده و مردم به شعبه مراجعه نمیکنند.
- مردم از موبایل برای کارهای بانکی خود استفاده میکنند و مصرف اینترنت کمتر میشود.
- اکثر خریدهای مردم توسط پایانه فروش صورت گرفته و دریافت پول از خودپرداز کم میشود.
- بعضی از وظایف شعبه و باجه به دستگاه خودپرداز منتقل میشوند.
- تکنولوژی ان اف سی در بانکداری الکترونیک نقش عمدهای را ایفا خواهد کرد.
- شاید پول فیزیکی حذف شد.
- شاید بانکهای جهانی به ایران راه یافتند.
- تعداد کارکنان بانکها کاهش چشمگیری مییابد.
- جوایز بانکها عجیب و غریبتر میشود شاید سفر به مریخ!!
بنابراین میتوان گفت مردم لازم نیست برای انجام امور مالی خود به بانک مراجعه نمایند و بانکها باید بسیار خلوتتر از حال شوند. در این حالت شعب بانک باید وسیلهای شوند برای ارایه مشاوره مالی و فروش محصولاتی که دارند و محصولاتی که برای مشتریان خاص و عام خود از ابتدا میسازند. در این چند سال باقی مانده، سیستم بانکی ما در حال تغییر جدی است و باید مدیران ما خود را برای آن زمان حاضر کنند. اگر اکنون شروع نکنند، مطمئن نباشند که رقبا هم شروع نکردهاند. ارایه و نهایی کردن یک محصول زمانی لازم دارد که باید در اختیارش قرار داد. حتی اگر بتوان محصولی را آنی خریداری و راه اندازی کرد، (که بعید است) فرهنگ سازی و پذیرش آن در شعب بانک کاری طاقتفرسا و زمانبر است.
بنابراین شکل شعبه نیز باید عوض شود و به صورت دفاتر کار باشد. مشتری را دیگر نمیتوان ایستاده نگه داشت یا مانند آژانس هواپیمایی با او رفتار کرد. قسمتهایی که به امور سپردهها مربوط است لاغر شده و قسمت تسهیلات و اعتبارات و خدمات چاق میشوند. بد نیست اگر بانکها چشم انداز ۱۴۰۰ را اکنون ترسیم نمایند و مقدمات تحقق آن را فراهم آورند.
منبع: بانکی