پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
آیا این رویا در سال 1400 به حقیقت میپیوندد؟
شعبههای بانك در سال 1400 چه شكلی خواهند داشت؟ آيا شلوغتر از حال هستند و ازدحام مردم بيشتر است يا كمتر؟ سوالي است كه جواب آن زياد مشكل نيست. تا آن موقع ما و فرزندانمان پيرتر شدهايم. با توجه به گرايش دنيا و ايران به سمت الكترونيكی شدن امور بانكی و الكترونيكی شدن پول و اوراق بهادار و خدماتی شدن بانكها، انتظارات را ميتوان پيشبينی نمود. وقتی وظايف شعب بانك تغيير كند، بديهي است كه سازمان و ستاد نيز بايد تغيير كنند. گارتنر میگويد كه در چند سال آينده 75 درصد از بانكداری خرد توسط وب انجام میشود.
.
آیا این رویا در سال 1400 به حقیقت میپیوندد؟
بطور خلاصه میتوان پيش بينی كرد كه موارد زير رخ میدهند:
- 95 درصد تراكنشهای قبوض، غير حضوری ميشود و مردم برای پرداخت قبض به شعبه مراجعه نمیكنند.
- حوالههای بين بانكی (انتقال پول از حساب يك بانك به حساب بانك ديگر) الكترونيكی شده و مردم به شعبه مراجعه نمیكنند بلكه با موبايل يا اينترنت انجام میشود.
- چك رمزدار بين بانكی حذف میشود.
- سامانه واريز آنی افتتاح شده و بسياری از انتقالات بين بانكی از طريق الكترونيكی انجام میشود.
- ايران چك و چك مسافرتی تقريبا حذف میشوند.
- شايد 3 صفر از واحد پولی ايران كم شود.
- اسكناس درشت، چاپ شده و مشكلات مردم كمتر میشود.
- مشتريان برای دريافت تسهيلات ابتدا به شعبه مراجعه نمیكنند و فقط برای دريافت و نهايی كردن عقود به شعبه میروند.
- انتقال پول بين مردم به مردم، مردم به شركتها و شركتها به شركتها، الكترونيكی شده و مردم به شعبه مراجعه نمیكنند.
- مردم از موبايل برای كارهای بانكی خود استفاده میكنند و مصرف اينترنت كمتر میشود.
- اكثر خريدهای مردم توسط پایانه فروش صورت گرفته و دريافت پول از خودپرداز كم میشود.
- بعضي از وظايف شعبه و باجه به دستگاه خودپرداز منتقل میشوند.
- تکنولوژی ان اف سی در بانکداری الکترونیک نقش عمدهای را ایفا خواهد کرد.
- شاید پول فیزیکی حذف شد.
- شاید بانکهای جهانی به ایران راه یافتند.
- تعداد کارکنان بانکها کاهش چشمگیری مییابد.
- جوایز بانکها عجیب و غریبتر میشود شاید سفر به مریخ!!
بنابراين میتوان گفت مردم لازم نيست برای انجام امور مالی خود به بانك مراجعه نمايند و بانكها بايد بسيار خلوتتر از حال شوند. در اين حالت شعب بانك بايد وسيلهای شوند برای ارايه مشاوره مالی و فروش محصولاتی كه دارند و محصولاتی كه برای مشتريان خاص و عام خود از ابتدا میسازند. در اين چند سال باقی مانده، سيستم بانكی ما در حال تغيير جدی است و بايد مديران ما خود را برای آن زمان حاضر كنند. اگر اكنون شروع نكنند، مطمئن نباشند كه رقبا هم شروع نكردهاند. ارايه و نهايي كردن يك محصول زماني لازم دارد كه بايد در اختيارش قرار داد. حتی اگر بتوان محصولی را آنی خريداری و راه اندازی كرد، (كه بعيد است) فرهنگ سازی و پذيرش آن در شعب بانك كاری طاقتفرسا و زمانبر است.
بنابراين شكل شعبه نيز بايد عوض شود و به صورت دفاتر كار باشد. مشتری را ديگر نمیتوان ايستاده نگه داشت يا مانند آژانس هواپيمایی با او رفتار كرد. قسمتهايی كه به امور سپردهها مربوط است لاغر شده و قسمت تسهيلات و اعتبارات و خدمات چاق میشوند. بد نيست اگر بانكها چشم انداز 1400 را اكنون ترسيم نمايند و مقدمات تحقق آن را فراهم آورند.
منبع: بانکی